Eveniment

Trout: Sunteti o "pata alba" pe harta lumii ca imagine

Trout: Sunteti o "pata alba" pe harta lumii ca imagine

Jack Trout, unul dintre cei mai mari strategi de business: Povestile despre Transilvania si Dracula sunt cam tot ce se stie despre Romania. Este un fel de pata alba pe harta lumii. Nu sunteti in stiri, nu faceti istorie. Este o problema de marketing.

18.06.2007, 17:30 32

Pe o scara de la unu (foarte slab) la zece (excelent), Romania primeste nota unu in ceea ce priveste imaginea de tara, a declarat intr-un interviu acordat ZF Jack Trout, parintele pozitionarii si unul dintre cei mai mari strategi de business.
"Povestile despre Transilvania si Dracula sunt cam tot ce se stie despre Romania. Este un fel de pata alba pe harta lumii. Nu sunteti in stiri, nu faceti istorie. Este o problema de marketing. Iar imbunatatirea acestei situatii ar trebui sa inceapa cu infrastructura. In acest fel ar fi 'lustruita' putin fatada tarii. Iar apoi ar trebui sa va puneti problema: Cum ar trebui sa ne vindem imaginea in strainatate?", a precizat Trout.
Jack Trout (72 de ani) considera ca pentru a avea un brand de tara, romanii ar trebui sa insiste pe promovarea turismului si pe dezvoltarea mediului de business.
Chiar daca nu ne-am castigat inca un loc pe harta lumii, macar avem avantajul de a nu avea o imagine foarte proasta in exterior, spune cel care este considerat a fi numarul unu. "Cand nu exista perceptii negative foarte puternice, cel putin nu trebuie sa convingi lumea ca nu este asa si poti spune ca te afli intr-o zona echilibrata", spune Trout referindu-se la situatia Romaniei.
"Unele tari sunt foarte cunoscute, dar nu neaparat pentru lucruri bune, cum ar fi, de exemplu, Sri Lanka, unde sunt probleme foarte mari", spune Trout, referindu-se la situatia economica precara a tarii si la dezechilibrele cauzate de numeroase razboaie civile si de tsunami. "Solutia ar fi ca aceasta tara sa isi schimbe numele. De multe ori, e bine sa evadezi din trecut si sa incepi de la zero", explica Trout.
Trout s-a aflat la Bucuresti la sfarsitul saptamanii trecute pentru a vorbi despre strategiile pe care ar trebui sa le adopte companiile locale pentru a face fata in lupta cu marile corporatii multinationale, in cadrul unei conferinte organizate de Clubul Intrepinzatorului Roman, fondat de Banca Transilvania. El a subliniat ca sansa organizatiilor locale este specializarea, gasirea unei nise de piata, pe care sa incerce sa devina lideri.
Jack Trout este la a doua sa vizita in Romania. Prima data a venit la Bucuresti in urma cu doi ani, cand a deschis aici un birou local al Trout&Partners, companie de consultanta in marketing al carei fondator este. Printre clientii Trout&Partners in Romania se numara Banca Transilvania (care a fost si primul contract), Tiriac Imobiliare, European Drinks, Media Galaxy, Fan Curier.
Iulian Padurariu este cel care coordoneaza activitatea biroului Trout&Partners la Bucuresti. Padurariu a intrat in afaceri cu Jack Trout in maniera clasica, pe care au abordat-o pana acum mai multi oameni de afaceri romani: i-a scris un mail in care ii propunea sa vina la Bucuresti pentru a-si lansa aici afacerea.
Si se pare ca aceasta este reteta extinderii pentru Trout. "Atunci cand afacerile incep sa se miste intr-o anumita zona, si dupa ce cartile mele apar pe piata si circula pentru o vreme, ma astept ca cineva sa ma sune sau sa-mi scrie pentru a incheia un parteneriat", spune el. Pe scurt, extinderea vine de la sine, nu trebuie cautata, spune Trout.
In ceea ce priveste felul in care se face marketing in Romania comparativ cu alte tari, Trout spune ca, desi nu exista traditie la noi, oamenii au instincte bune, invata repede si sunt extrem de deschisi. "Strategia si pozitionarea sunt din ce in ce mai importante pentru o companie, intrucat lumea devine tot mai competitiva. Pentru a supravietui trebuie sa te diferentiezi. Metaforic vorbind, eu vin in oras, pentru ca orasul are nevoie de mine. Impusc cativa oameni, impusc cateva idei, ma asigur ca s-a inteles care e strategia care trebuie urmata, apoi plec spre un alt oras", precizeaza el.
A scris prima sa carte in 1980 si spune ca de atunci si pana acum nimic esential nu s-a schimbat in marketing. "Ceea ce s-a schimbat este felul in care se fac afacerile. Competitia este mult mai dura. De asemenea, se schimba instrumentele cu care operezi, felul in care ajungi la oameni", explica el. Spune ca este multumit de activitatea biroului din Romania. "In prezent, este unul dintre cele mai profitabile", spune fondatorul Trout& Partners.
Trout&Partners are aproape 20 de birouri in lume, in jur de 100 de consultanti, iar profitabilitatea depinde de ce se intampla in anumite regiuni la un moment dat. Astfel, decizia de a deschide o noua locatie este corelata cu activitatea economica din zona. "In prezent, Europa de Est devine tot mai activa din punct de vedere economic", incheie Trout.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO