Lecții de business

ZF First Bank Lecţii de business. Despre puterea antreprenoriatului cu unul dintre cei mai buni cunoscători ai „fenomenului“. George Mucibabici, preşedinte, Deloitte România: Nu vindeţi! Dacă voi vindeţi, noi, în România, ce facem? Ţările puternice îşi sprijină antreprenorii

Autor: Roxana Petrescu

10.05.2024, 00:07 1050

Într-un nou episod al Lecţii de Business, proiect editorial ZF susţinut de First Bank, George Mucibabici, preşedintele Deloitte România şi unul dintre cei mai buni cunoscători ai mediului antreprenorial local, face o analiză a acestui „fenomen“ care a remodelat economia României în ultimii 30 de ani, dar şi a diferenţelor care separă liga businessului pe cont propriu faţă de cei care sunt angajaţi La final, îndemnul este clar, economia are nevoie de antreprenori puternici, dar la rândul lor aceştia trebuie să fie gata pentru un schimb de generaţii, lucru care presupune o regândire a modelelor de business antreprenorial care au avut succes până acum.

George Mucibabici benefi­ciază de o experienţă de mai bine de 15 ani în in­stituţii bancare şi financia­re. A lucrat doi ani în ca­drul Fondului Monetar Internaţional, fiind membru al consiliului director şi consilier al directorului executiv. La acestea se adaugă nouă ani în cadrul BNR. Din martie, 2006, George Mucibabici este preşedintele Deloitte România.

„Urmăresc antreprenorii români de prin anii ’90, chiar de la început. Am o pă­rere foarte fermă, foarte pozitivă, mă uit în special la partea plină a paharului. Viitorul oricărei ţări stă în antreprenoriatul privat, nu neapărat în marile multi­naţio­nale. Speranţele noastre sunt în antreprenorii privaţi, în primul rând“, spune George Mucibabici, într-un nou episod al Lecţii de Business, proiect editorial ZF, susţinut de First Bank. Prin funcţiile sale de bancher şi consultant, George Mucibabici a devenit un fin observator al feno­me­nului antreprenorial local, astfel că poate oferi o privire de ansamblu în legătură cu diferenţele majore dintre antreprenori şi angajaţi, provocările viitoare, dar şi oportunităţile consistente pe care România le oferă pe termen lung.

„Cei care per­severează şi nu dau înapoi, cei care con­tinuă pe o anumită di­recţie reuşesc. Cine s-a focusat pe un anumit bsuiness şi nu s-a împrăştiat, a reuşit. Ideea asta cu mari grupuri antreprenoriale uşor asiatică nu a mers în România. Singurul care a reuşit, a fost Ţiriac (Ion Ţiriac – n.red.), care a făcut un grup divers de business care a prosperat. Marea calitate a personalităţii sale este că nu s-a implicat în management dincolo de un anumit nivel.“

De cealaltă parte, exemple precum Dedeman, Fildas sau Altex, toate afaceri antreprenoriale, arată că reţeta unui busi­ness unidirecţional pare a fi cel mai sigur pariu pentru reuşită.

„Fiecare a mai încercat câte un side-business, dar s-a retras la timp pentru că şi-a dat seama că nu este terenul său de vânătoare.“

Un al doilea lucru remarcabil la antreprenori este că au o anduranţă la risc semnificativă, că pot pune totul la bătaie.

„Sunt oameni care au ipotecat totul, toate bunurile din casă. Noi nu am face asta. Noi degeaba vorbim despre antreprenori pentru că nu gândim ca ei. Eu nu aş putea să pun totul într-un business. Cei care au fost mereu salariaţi, nu înţeleg complet acest spirit de a pune totul la bătaie.“

Mucibabici îşi aminteşte de cel mai delicat al economiei locale, criza din 2008, moment în care Deloitte a fost implicat pe partea de restructurare de datorii pentru multe companii.

„Am observat atunci lupta, te lupţi pe viaţă şi pe moarte. I-am văzut pe oamenii aceştia cum îşi iubesc afacerea ca pe copiii lor. Tu vii ca şi consultant, ai reţete, ai totul şi la un moment dat el îţi spune stop, fac cum cred eu, e afacerea mea, pierd pe mâna mea. Şi nu pierd, instinctul îi salvează. Noi nu gândim ca ei, chiar dacă le dăm nişte reţete globale şi propria noastră experienţă de business. Atunci am avut o revelaţie că ei gândesc mai bine decât noi.“

După toate crizele depăşite, antreprenoriatul matur din România este acum în faţa unei provocări majore, succesiunea. „Eu, personal, nu sunt de acord cu exiturile. Le spun toturor antreprenorilor pe care îi cunosc nu vindeţi. Dacă vindeţi toţi, noi, în România, ce mai facem?“ Deşi prezentată adesea ca o problemă, Mucibabici spune că deja tot mai mulţi antreprenori vin să ceară planuri de corporatizare pentru a-şi pregăti companiile pentru noile generaţii.

„Toţi antreprenorii aceştia care au făcut firme de la zero îşi cunosc toţi oamenii, îi ştiu pe toţi de când s-au angajat, ştiu toate fluxurile, procesele. Copiii lor, care vin cu masterate, doctorate din afară, nu cunosc asta. Proprietarul are un fir roşu de care trage până la un ultimul om din companie. Când aduci o nouă generaţie la conducrere trebuie să faci alte sisteme de conducere.“ Mucibabici spune că implementarea unui noi sistem de conducere este cu atât mai necesar în cazul companiilor unde moştenitorii nu au crescut în firmă alături de antreprenori, ci au fost la studii în afară de unde au venit cu instrumente diferite de management.

„Eu cred că noua generaţie care îi va înlocui pe antreprenoriii din 90 va ridica business-ul şi mai sus. Asta presimt eu şi sper totodată. Copiii noştri vor să facă mai bine ca noi. Sunt şi criticii noştri cei mai buni, dar tendinţa este că vrei să faci mai bine. Acesta este un drive, nu musai un atu. Un atu este tinereţa, limpezimea din mintea lor. S-au născut, au crescut şi s-au educat în altă lume. Au trăit într-o lume liberă. Noi toţi cărăm cu noi nişte tare. În România, va fi un avantaj deosebit pentru că nu au aceste tare, decât din filme. Au mintea limpede. Au trecut printr-un sistem de educaţie mult mai bine structurat în afară.“

Pe partea de extindere peste graniţe, George Mucibabici spune că românii nu sunt nişte cuceritori, dar că se văd deja mişcări mai curajoase. Un sfat ar fi că nu trebuie să fii lider pe o piaţă pentru a ieşi în regiune. Dar apoi mai intervine ceva, sprijinul din partea statului de care antreprenorii au nevoie.

„E nevoie de mai mult curaj şi este nevoie de sprijin. Ca să investeşti afară, trebuie să fii sprijinit. Ţările puternice îşi sprijină antreprenorii. Noi ne miram când venea Merkel (cancelarul Angela Merkel – n.red.) şi întreba ce face Siemens în România. Ce nu înţelegem noi este că politicul reprezintă economicul, nu invers. Când eşti primul ministru, ambasadorul sau preşedintele unei ţări te duci undeva să sprijini interesele ţării tale.“

Dar la final, marile oportunităţi sunt tot aici, mai spune Mucibabici, partea de infrastructură oferind multiple şanse de creştere pentru antreprenori şi succesorii lor.

 

10 lecţii de business de la George Mucibabici

 Lecţia 1: Cine s-a focusat pe un anumit business a reuşit. Ideea aceasta de grupuri antreprenoriale nu a mers în România.

 Lecţia 2: Pune totul la bătaie. Lupta în antreprenoriat este pe viaţă şi pe moarte.

 Lecţia 3: Antreprenorii îşi iubesc afacerile ca pe copiii lor.

 Lecţia 4: Din ceea ce faci, întoarce înpoi către comunitate.

 Lecţia 5: Le spun tuturor antreprenorilor să nu vândă. Dacă voi vindeţi, noi, în România, ce facem?

 Lecţia 6: Când aduci o nouă generaţie la conducere, îţi trebuie un nou sistem de conducere. Este momentul pentru corporatizare.

 Lecţia 7: Poţi ieşi peste graniţe fără a fi lider în România.

 Lecţia 8: Ca să faci investiţii afară, trebuie să fii sprijinit. Ţările puternice îşi sprijină antreprenorii.

 Lecţia 9: Cea mai mare oportunitate şi nevoie a României este infrastructura.

 Lecţia 10: Cei care perseverează, cei care nu dau înapoi, sunt cei care reuşesc.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO