Media & Advertising

Publicitarii au un cuvant nou in vocabular: competitie

02.12.2005, 18:54 24

Clienti mai mari, vizibilitate mai multa, experienta, modele originale de abordare a business-ului si cel mai important: o cifra de afaceri dubla - asa suna lista de avantaje ale afilierii unei agentii de publicitate la o retea internationala.

Printre cei care pot bifa deja cateva puncte de pe lista se numara gavibalkanski, proaspat afliata la reteaua Scholz&Friends, si care poarta acum numele GAViScholz&Friends Bucuresti, si GMP, care a devenit gmp/Ashley Bucharest, o data cu afilierea la Ashley WorldGroup. Astfel, GMP a luat in grija si contul Cosmote.

"Este un cont cu expunere mare, adica exact de ce aveam nevoie", spune Felix Tataru, Managing Director GMP. El a enumerat la capitolul castiguri si lucrul in echipa cu Ashley Atena, care inseamna pentru agentie "sharing de experienta si informatie".

gavibalkanski nu spune inca ce clienti vor veni pe filiera retelei, dar mizeaza pe cateva surprize. In prezent, portofoliul Scholz&Friends include peste 250 de clienti, printre care Masterfoods, Ideal Standard Europe, Siemens - Bosch, Tchibo, Imperial Tobacco, grupul Carlsberg-Holsten, Nike, DaimlerChrysler si AOL. GAViScholz&Friends Bucuresti inseamna "o noua strategie si un nou concept de a face publicitate", spune Daniel Micu, Managing Partner al agentiei.

"Inseamna practic trecerea de la publicitatea clasica la conceptul "orchestra of ideas", unde brandul are rol de conducator al orchestrei, iar advertising-ul, PR-ul, SP-ul, BTL-ul etc. devin instrumentele din orchestra", explica Micu.

Agentia care este condusa de Lucian Georgescu va avea in plus acces la baza de date a clientilor Scholz & Friends, la resursele retelei, se va bucura de sprijin pentru new business.

Afaceri mai mari si conturi mai multe inseamna si oameni mai multi. Asadar, echipele agentiilor proaspat afiliate s-au marit considerabil. "Probabil ca intr-un an ne vom dubla. Si ca echipa, evident si ca buget. In momentul afilierii eram 30, acum suntem 45", spune Felix Tataru despre echipa sa.

In cazul GAViScholz&Friends Bucuresti, numarul angajatilor a crescut cu 30%.

Ambele agentii si-au propus sa-si dubleze cifra de afaceri in 2006.

O alta miscare importanta care a avut loc anul acesta in randul agentiilor de publicitate din Romania este parteneriatul stabilit intre TBWA si Merlin. Liviu Lambrino, Manager Partener TBWAiMERLIN, spune ca, in acest caz, a fost vorba despre o "alaturare" a portofoliilor celor doua agentii si de "o optimizare a echipelor, luand din fiecare structura separata cei mai buni oameni". "Ca in orice parteneriat construit pe baze sanatoase, avantajele sunt de ambele parti, asa cum si obligatiile sunt bilaterale", spune Lambrino. "In primul rand, cred ca se poate vorbi de o crestere a nivelului de business prin clientii de retea, precum si de accesul la Disruption si Connections, care sunt niste modele de abordare a business-ului specifice TBWA. In acelasi timp, reteaua, precum si clientii de retea au primit un nivel al serviciilor net superior vizibil atat din punct de vedere creativ si strategic, cat si din punct de vedere client service, completarea serviciilor agentiei cu partea de BTL - zona care ramasese insuficient dezvoltata in TBWA si care era unul din punctele forte Merlin - precum si un suflu si o mentalitate noua si de dorinta de a face lucruri mai bune", arata Lambrino.

Parteneriatul cu TBWA a adus pentru Merlin clienti noi precum Henkel, Beiersdorf, JTI, Masterfoods, Petrom, adidas, Tchibo, ABSOLUT Vodka (ATL).

Bugetele TBWAiMERLIN au crescut ca urmare a imbogatirii portofoliului comun.

"Fara a da cifre, putem vorbi aproape de o dublare a cifrei de afaceri din momentul in care parteneriatul a devenit operational si pana in acest moment", declara Liviu Lambrino.

Asezate in ordine alfabetica sau sub forma unei scari a magarului, agentiile romanesti de publicitate sunt din ce in ce mai variate si colorate si tind sa scape de sub umbra "vedetelor" din domeniu. Nici Daniel Micu, nici Felix Tataru nu cred ca vor mai exista afilieri ale agentiilor full service din Romania in viitorul imediat.

"Sunt convins ca vor fi in continuare multe oportunitati de parteneriat cu companii straine. In multe domenii. In special in servicii. Pe piata publicitatii insa mai sunt putini jucatori care nu au venit, si care de altfel nu au intrat nici macar in Europa de Est. Poate in cinci ani, dupa ce piata aceasta regionala se va mai reglementa", spune Tataru.

Micu spune ca "a venit vremea firmelor specializate, de nisa (PR, Branding) sa se afilieze".

Cei care au anticipat oportunitatea firmelor specializate despre care vorbesc Felix Tataru si Daniel Micu au deschis deja birouri locale ale unor companii internationale, precum Trout & Partners si Chainsaw.

Trout & Partners Romania este primul birou de consultanta din tara, specializat exclusiv in strategii de pozitionare. Deschis anul acesta de Mugur Varzariu, biroul de la Bucuresti face parte dintr-o retea globala de experti in marketing condusa si supervizata de Jack Trout.

Iulian Padurariu, Managing Partner al biroului local Trout & Partners, spune ca ceea ce ii deosebeste de concurenta este conceptul de "pozitionare".

"Solutia la a supravietui intr-un mediu competitional din ce in ce mai ostil e data de ideea de diferentiere si apoi de modul prin care te pozitionezi in mintea consumatorului. Brandingul este doar un proces ce urmeaza, si nu reprezinta el insusi rezolvarea problemei. Un logo frumos si intortochiat sau un slogan ce rimeaza cu numele produsului nu sunt solutia, ci modul prin care esti perceput de catre consumator. Sigur, logo-ul te poate ajuta, insa inainte de a pune mana pe mouse (si mi-ar fi placut sa spun pe creion), trebuie sa stii unde tintesti in mintea consumatorului, cum esti diferit fata de concurenta", arata Padurariu.

Trout & Partners Romania lucreaza incepand din aceasta toamna pentru Banca Transilvania si pentru TinaR. Chiar daca spune ca cifra de afaceri a companiei se situeaza inca undeva sub venitul sau anual pe care il avea ca salariat, Padurariu spera ca "etapa de pionierat a serviciilor de consultanta de strategii de marketing se va incheia odata ce oamenii de afaceri din Romania vor intelege ca Europa nu ne aduce doar radare pe DN1, ci si competitie pe rafturi".

"Multi dintre acesti oameni de afaceri au folosit pur si simplu oportunitatile ultimilor 10-15 ani. Insa vor merge mai departe in stil mare doar cei care inteleg regulile noului joc numit ÇCompetitiaÈ", precizeaza Padurariu.

O alta companie specializata care a intrat pe piata de publicitate din Romania in 2005 este Chainsaw, care si-a deschis biroul pentru Europa la Bucuresti.

Chainsaw Europe este o companie specializata in post productie, care a reusit in cateva luni sa isi extinda foarte mult activitatea.

"Am crescut intr-un ritm alert. Pe langa piata locala, in continua crestere ea insasi, am atras nenumarate proiecte importante din strainatate - Ungaria, Turcia, Rusia, Marea Britanie, India, Slovacia etc.", declara Radu Butufei, vicepresedinte al Chainsaw Europe.

Momentan, compania lucreaza cu majoritatea agentiilor de pe piata romaneasca: Leo Burnett, McCann Erickson, Saatchi & Saatchi, Scala JWT, Graffiti BBDO, Publicis, Ogilvy, precum si cu case de productie ca Saga, Tandem, Reload, 411. Printre clienti se numara P&G, Toyota, Nissan, Renault, Heineken, Evenimentul zilei, Romania libera, Orange, Knorr, Poiana, Raiffeisen, Flanco, Beko, Nestlé, Jacobs, RomTelecom, Bancpost, Chio, Sensiblu, AXN Central Europe, Amica, Izvorul Minunilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO