Mediafax.biz Exclusiv

Szarvadi, Domo: Acum cinci ani simţeam sărbătorile încă din noiembrie, acum toate speranţele sunt în decembrie

Szarvadi, Domo: Acum cinci ani simţeam sărbătorile încă din noiembrie, acum toate speranţele sunt în decembrie

Lorand Szarvadi, fondatorul Domo: Acum avem o suprafaţă totală de vânzare de 83.000 de metri pătraţi. La finalul lui 2012, deşi vom avea mai puţine magazine, suprafaţa de vânzare va depăşi 100.000 de metri pătraţi. Vânzările vor depăşi şi ele 200 de milioane de euro.

Autor: Cristina Rosca

21.11.2011, 00:07 1279

"Acum cinci ani simţeam sărbătorile încă din noiembrie pentru că vânzările creşteau cu 30% faţă de octombrie. Acum avansul este de doar 5% şi nu se mai simte Crăciunul.

Ne punem speranţele în decembrie." Domo şi-a bugetat pentru luna decembrie afaceri de 30 de milioane de euro, faţă de 27 de milioane de euro anul trecut. Pentru retailerii din domeniul electronicelor, electrocasnicelor şi produselor IT ultima lună din an este tradiţional cea mai bună, vânzările fiind chiar duble faţă de celelalte luni.

Pentru întregul an Lorand Szarvadi (44 de ani) spune că estimează afaceri de 175 de milioane de euro pentru retailerul pe care îl conduce. "Am pornit anul cu estimări de 200 de milioane de euro, însă pe parcurs acestea s-au modificat. Cifra de 175 de milioane de euro este una realistă pe care putem să o obţinem." Afacerile estimate pentru acest an sunt uşor mai mici decât cele din 2010, când s-au ridicat la 178,5 mil. euro. Astfel, după un an în care afacerile reintraseră în zodia creşterii, în 2011 acestea revin pe un trend descendent.

Închide 20 de unităţi neprofitabile

În acest context, Szarvadi, care are o experienţă de aproape două decenii în domeniu, spune că restructurează businessul. Astfel, reţeaua care numără în prezent 127 de unităţi va ajunge la finalul anului la 120 de magazine, iar la finalul lui 2012 la 110 unităţi.

"În ceea ce priveşte închiderile pe care le-am realizat sau pe care urmează să le realizăm au fost făcute analize detaliate. În cazul unor magazine expriră contractul şi am decis să nu îl prelungim, în cazul altora sunt magazine unde mai avem contract pe 3-4 ani, însă am decis să închidem în pofida penalizărilor pentru că nu se justifică să le mai ţinem deschise." El explică faptul că sunt oraşe cu 100.000-200.000 de locuitori unde existau 3-4 magazine Domo. "Am decis să rămână unul, maximum două pentru că altfel se concurau între ele." În ceea ce priveşte deschiderile viitoare, Szarvadi explică faptul că structura actuală trebuia eficientizată, de aceea a decis să închidă magazinele mici, neprofitabile şi să mizeze pe magazine pe suprafaţă mare.

"Vom deschide doar unităţi de peste 900 de metri pătraţi."

Merge pe suprafeţe mari

După ce a inaugurat magazine în Craiova (Electroputere), Constanţa (Maritimo). Bucureşti (Băneasa Shopping City) şi Oradea (Oradea Shopping City), până la finalul anului Domo va mai deschide în Botoşani, Piteşti şi Sibiu. Toate magazinele, atât cele deschise cât şi cele care urmează vor avea peste 2.000 de metri pătraţi.

"Acum avem o suprafaţă totală de vânzare de 83.000 de metri pătraţi. La finalul lui 2012, deşi vom avea mai puţine magazine, suprafaţa de vânzare va depăşi 100.000 de metri pătraţi. Vânzările vor depăşi şi ele 200 de milioane de euro." Noua politică a retailerului Domo, al doilea cel mai mare de pe piaţă după Altex după cifra de afaceri, este diferită de cea a retailerilor cu dominanţă alimentară, care merg preponderent pe spaţii mici. Astfel, Metro a lansat magazinele Metro Punct care au 2.000-3.000 de metri pătraţi, respectiv de până la cinci ori mai mici decât unităţile clasice. La fel, şi Cora a deschis în ultimul an magazine de chiar 5.000 de metri pătraţi, faţă de chiar 13.000, cât au primele magazine deschise.

Merge alături de alţi retaileri

Pe de altă parte, Domo a deschis la finalul săptămânii trecute, în urma unei investiţii de circa 500.000 de euro, al doilea magazin din Băneasa Shopping City pe o suprafaţă de 2.300 de metri pătraţi. Magazinul Domo Enjoi nu oferă spre vânzare electrocasnice mari - frigidere sau maşini de spălat - însă vinde jucării pe 400 de metri pătraţi.

În ceea ce priveşte acest concept, Szarvadi spune că analizează posibilitatea deschiderii de noi astfel de magazine. "Anul viitor vom deschide în Cotroceni Park un magazin de 3.000 de metri pătraţi. O parte a magazinului va fi pe acest concept, însă nu vom renunţa nici la electrocasnicele mari." Compania deţine deja un magazin cu o suprafaţă de sub 1.000 de metri pătraţi, însă acesta va fi închis şi mutat. "Magazinele de peste 2.500 de metri pătraţi merg doar în Bucureşti." În oraşele cu 70-80.000 de locui tori magazinele vor fi de circa 1.000 de metri pătraţi.

Szarvadi, care conduce din 1994 al doilea cei mai mare retailer de electronice şi electrocasnice de pe piaţa locală, mai spune că el merge cu Domo doar în retail parkuri şi în malluri.

"Pentru fashion merge şi comerţul stradal, însă pentru noi nu." Astfel, după ce a închis o serie de unităţi stradale, cum este cazul celei din zona Obor, compania se orientează doar spre spaţii unde poate fi aproape de alţi retaileri.

Piaţa de profil a fost printre cele mai afectate de criză, scăzând cu 40% în 2009 şi cu circa 10% în 2010. Pentru 2011 estimările sunt optimiste, vorbind de o creştere.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO