Opinii

Cat este promisiune electorala si cat realitate

27.09.2004, 00:00 18



Campania electorala poate incepe - avem programele electorale, prezentate de catre cei doi principali actori politici ai alegerilor din aceasta toamna. PSD si PUR lansasera oferta la inceputul lunii, iar saptamana trecuta, a fost si randul Aliantei PNL-PD de a-si prezenta programul.Daca a venit intr-adevar vremea sa votam nu dupa promisiuni, ci dupa programe, ne vom dumiri la 28 noiembrie. Pana atunci, avem ragaz sa aflamce promite fiecare dintre aliante si care sunt slabiciunile fiecareia dintre oferte. De aceea, primul cuvant ne-am gandit ca trebuie sa-l aiba chiar politicienii. Am intrebat Uniunea PSD-PUR care sunt punctele slabe ale adversarilor sai, asa cum am intrebat si Alianta D.A. ce e subred la contracandidati. Si ne-am gandit la doi dintre cei care au coordonat aceste programe - Mihai Tanasescu, din partea PSD-PUR, si Varujan Vosganian, pentru Alianta PNL-PD. (Ziarul Financiar)





Politica de relaxare fiscala propusa de Alianta D.A. este o politica soc, de care beneficiaza o categorie redusa a populatiei, cea cu venituri foarte ridicate, si care creeaza un gol de venituri la bugetul de stat facand nesustenabile programele de cheltuieli suplimentare propuse. Masurile propuse sunt evazive si nu este prezentat un calendar de implementare.





- reducerea cotei de impozit pe profit de la 25% la 16%



Masura de reducere a impozitului pe profit de la 25% la 19% de la 1 ianuarie 2005 a fost deja prevazuta de actualul Guvern prin noul Cod Fiscal. Aceasta a fost discutata si agreata cu organismele financiare internationale si a fost luata in considerare la constructia bugetului pe anul 2005. Prin programul de Guvernare PSD+PUR, s-a prevazut, o reducere a cotei impozitului pe profit de la 19% la 16% in anul 2008, cand cresterea economica si stimularea investitiilor agentilor economici vor putea acoperi reducerea de venituri bugetare rezultata din aceasta masura. O reducere a impozitului pe profit de la 19% la 16% in 2005 ar fi neconforma cu intelegerile deja incheiate cu organismele internationale, ar insemna o noua modificare a Codului Fiscal, creand instabilitate legislativa in acest domeniu, si ar reprezenta o pierdere de venituri suplimentara de aproximativ 6.600 mld. lei.



Rata efectiva a impozitului pe profit este mai mica decat cota prevazuta de lege, datorita masurilor de stimulare a activitatii de investitii a agentilor economici, precum si altor prevederi legislative solicitate de mediul de afaceri, cum ar fi:



* reducerea profitului impozabil cu pierderea fiscala ce poate fi recuperata pe o perioada de maximum 5 ani consecutivi;



* utilizarea amortizarii accelerate pentru achizitiile de echipamente tehnologice; pentru celelalte tipuri de investitii, deducerea unei cote de 20% din valoarea acestora;



* deducerile suplimentare din profitul impozabil in cota de 20% din valoarea acestora pentru investitorii in parcuri industriale, precum si pentru cei care realizeaza investitii cu impact semnificativ in economie, masuri ce vor fi aplicate investitiilor realizate pana la 31 decembrie 2006;



* prevederi introduse de Codul Fiscal in vederea stimularii pietei financiare si anume impunerea profitului aferent tranzactiilor imobiliare si titlurilor de participare cu cota de 10% etc.





- introducerea cotei unice pentru impozitul pe venitul global de 16%



Alianta D.A. nu precizeaza in mod concret toate elementele conexe acestei masuri si are probabil in vedere doua variante ale aceleeasi masuri, ambele nerealiste.



Intr-o prima varianta, inaintata de dl. deputat PNL, Eugen Nicolaescu, se prevedea introducerea unei cote unice a impozitului pe venit de 16%, concomitent cu eliminarea tuturor deducerilor fiscale. Aceasta ar insemna o supra-sarcina fiscala pentru persoanele cu venituri reduse: pe langa cresterea cotei minime de la 14%, (prevazuta de Codul Fiscal incepand cu 1 ianuarie 2005) la 16%, vor fi eliminate deducerile, ceea ce ar insemna ca si venitul minim va fi impozitat. De asemenea, nu se va face nici o diferentiere in functie de celelalte deduceri suplimentare cu caracter social si deducerile cu caracter economic, existente astazi.



Se apreciaza ca aceasta masura, desi ar conduce la o crestere de venituri bugetare, ar determina o supra-impozitare si o scadere a veniturilor nete pentru aproximativ 4.370.000 salariati cu venituri reduse. Doar aproximativ 500.000 persoane cu venituri mari ar putea beneficia de reducerea impozitelor.



Pe de alta parte, daca nu se vor elimina deducerile personale, se va ajunge la extrema cealalta, veniturile bugetului general consolidat se vor diminua in acest caz cu aproximativ 20.000 mld. lei in 2005 fata de varianta propusa de Guvern prin Codul Fiscal.





- reducerea cotelor de impozitare pentru contributii la fondurile sociale de la 49,5% la 39%



Reducerea suplimentara cu 8,5 puncte procentuale (10,5 puncte procentuale - 2 puncte procentuale cat se propune prin proiectul de buget pe 2005) a contributiilor de asigurari sociale nu ar putea fi operata decat de la bugetul fondului de pensii, deoarece contributiile la fondul de somaj si sanatate sunt deja la niveluri mici.



O astfel de reducere ar face complet nesustenabile toate programele noi propuse in domeniul pensiilor si ar insemna un dezechilibru major in bugetul fondului de pensii. Prin politica bugetara a actualului Guvern, se urmareste cresterea graduala a veniturilor fondului de pensii pana la echilibrare. Trebuie spus ca prin programul PAL convenit cu Banca Mondiala deficitul acestui fond nu poate depasi 1% din PIB pana in 2014. Implicit, masura propusa de alianta D.A. ar determina si un dezechilibru al bugetului general consolidat si ar pune in pericol corelatiile dintre politicile macroeconomice.



In plus, masura de reintroducere a conventiilor civile pentru care nu se platea contributia la asigurari sociale de stat (pensii si somaj), ar insemna o reducere a veniturilor fondului de pensii, printr-o noua diminuarea a bazei de impozitare.



Toate aceste masuri de reduceri suplimentare de venituri, corelate cu programele de cheltuieli propuse de alianta D.A., ar putea conduce la o crestere substantiala a deficitului bugetar - la aproximativ 8% din PIB - si astfel, la o rupere a echilibrelor macroeconomice si la nerespectarea intelegerilor cu organismele internationale.





- dezvoltarea pietelor financiare si consolidarea acestora ca surse alternative de finantare



Prin Legea 297/2004 privind piata de capital, compatibila cu legislatia europeana, au fost reglementate infiintarea si functionarea pietelor de instrumente financiare, cu institutiile si operatiunile specifice acestora, precum si organismele de plasament colectiv, in scopul mobilizarii disponibilitatilor financiare prin intermediul investitiilor in instrumente financiare. Masura propusa de Alianta DA a fost deja pusa in practica.





- inlaturarea practicilor clientelare de scutiri si reesalonari a datoriilor;



Inlesnirile la plata au fost acordate transparent (OUG 40/2002), pe baza unui punctaj elaborat in functie de situatia economico-financiara a fiecarei companii solicitante. Aceasta prevedere a fost necesara in contextul economic al Romaniei din ultimii doi ani si eficienta pentru ca au fost recuperate, pana la 31 august 2004, datorii catre buget in valoare de 22.769 mld. lei. Incepand cu 1 ianuarie 2004 prin OG 86/2003, privind reglementarea unor masuri in materie financiar-fiscala nu se mai acorda facilitatile fiscale prevazute de OUG 40. In cursul anului 2004 au fost acordate esalonari sau scutiri la plata unor datorii catre buget numai in cazul privatizarilor sau ca masura de reducere a arieratelor (OUG 37/2004). Masura propusa de Alianta DA este inutila.





- introducerea evaziunii fiscale in categoria criminalitatii economico-financiare



Prin modificarea legii 87/1994 au fost incriminate si alte fapte de evaziune fiscala si au fost sporite pedepsele pentru faptele grave de evaziune fiscala (de exemplu: sustragerea de la plata obligatiilor fiscale prin cesionarea partilor sociale efectuate in acest scop sau sustragerea de la efectuarea controlului financiar-fiscal prin declararea fictiva a sediului unei societati comerciale, a sediilor subunitatilor acesteia sau cu privire la schimbarea acestora fara indeplinirea conditiilor prevazute de lege; pedeapsa este inchisoarea de la 3 la 10 ani si interzicerea unor drepturi). Masura propusa de Alianta DA a fost deja pusa in practica.





- simplificarea procedurilor administrative



Au fost introduse reglementari care contin in mod expres prevederi privind simplificarea procedurilor administrative (OUG 27/2003 privind procedura aprobarii tacite). In urmatoarele saptamani Guvernul va aproba un act normativ care prevede faptul ca o companie poate fi functionala la 72 de ore dupa depunerea unei declaratii pe proprie raspundere. Ceea ce isi propune Alianta DA este deja realizat, in mare masura, de catre actuala Guvernare.





- simplificarea formalitatilor privind intrarea si iesirea pe piata a firmelor



Au fost modificate legea falimentului si legea societatilor comerciale in concordanta cu acquis-ul comunitar. O consecinta a acestor doua legi este si simplificarea procedurii de infiintare si respectiv lichidare voluntara sau judiciara a unei firme. Masura propusa de Alianta DA a fost deja pusa in practica.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO