Opinii

Taclale la parastasul AVAS

11.01.2010, 23:00 68

Intr-o lume a agentiilor guvernamentale desfiintate, avenit si randul AVAS. Creatie de soi a Bancii Mondiale printr-olege speciala din 1999, Autoritatea pentru Valorificarea ActivelorBancare (AVAB) avea misiunea de a mai recupera ceva din gaurileBancorex. A recuperat aproximativ 25%, din care 5% in 2006. In2004, AVAB-ul a fost bastardizat printr-o uniune impotriva firii cuFondul Proprietatii de Stat. Acum, propunerea este ca AVAS sa facaparte din Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri(MEC).

In ce priveste partea de privatizare din AVAS, dacaintentia este de a crea o unica entitate care sa comasezeincet-incet toata activitatea de privatizare din Romania, nu eneaparat rau. Oficiul va absorbi AVAS, dar aceasta nehotarare vaintarzia activitatea de privatizare cu minimum un an si jumatate.In randul societatilor majoritare, din cele 41 de companii detinutede stat prin AVAS si cele peste 60 detinute de Oficiul dePrivatizare din Ministerul Economiei s-ar putea crea un portofoliuprivatizabil care ar putea valora undeva intre 3-7 miliarde deeuro, in functie de pachetele scoase la mezat. Mai exista insa si385 de societati unde AVAS-ul are o detinere minoritara, lamajoritarea sub 10%. Nenorocirea acestui plan este ca privatizareareprezinta doar maximum o treime din munca AVAS-ului.

O parte incompatibila cu ceea ce se ocupa MEC in modobisnuit este gestiunea putregaiului Bancorex. Poate ca dupa 11 deani de cand se stoarce acest portofoliu este suficient. Totsuficienta este si "prelucrarea" portofoliului preluat de AVAS dela defuncta Banca Agricola. Totusi, activitatea de executare silitain sine se potriveste mai degraba pe profilul a ceea ce face in modobisnuit ANAF-ul, singura institutie care realizeaza recuperareacreantelor pentru stat. In plus, trebuie gandita o lege care saprevada una din doua posibilitati: fie stergerea a 75% dindatoriile nerecuperate ale Bancorex, fie o legislatie speciala caresa prevada posibilitatea, la fel ca in alte tari, ca aceste datoriisa fie cumparate la licitatie de operatori privati sub valoareanominala. Si intr-un caz, si in celalalt se vor crea alte seturi deprobleme.

De fapt, partea cea mai interesanta a AVAS-ului pana inziua de azi ramane legislatia care o guverneaza de 11 ani -Ordonanta 51, care prevede o modalitate de licitatie simpla sieficace, in baza careia s-au recuperat peste un miliard de dolaripentru statul roman. Statul nu a fost in stare sa creeze cevasimilar nici pana in ziua de azi sau macar sa aiba intelepciunea,pentru simplificarea privatizarii, de a gasi o formula in carelicitatia sa se poata aplica si pachetelor de actiuni (minoritaresau majoritare), si datoriilor, deopotriva, nu doar activelorexecutate.

Un alt putregai gestionat de AVAS este FNI-ul. Cine isimai aminteste "simpaticul" slogan "Dormi linistit, FNI-ulvegheaza!". Exista un contract de asociere (in limbaj tehnic defidejusiune cautiune) in spatele acestui slogan. Instanta, in ciudanenumaratelor procese deschise de AVAS si Ministerul Finantelor, aconfirmat valabilitatea acestui contract semnat de un defunctvicepresedinte al CEC (AVAS l-a preluat pentru a nu impietaprivatizarea CEC). Efectul este ca sentintele definitive siirevocabile ale pagubitilor FNI se intorc impotriva AVAS si suntpuse in aplicare prin executarea conturilor AVAS. Daca acest"patrimoniu" trece in portofoliul MEC, blocarea poate fi aplicatafie conturilor Ministerului Economiei, fie eventual pachetelor deactiuni gestionate de MEC (gandeste Transgaz sau Hidroelectrica) incontul datoriilor.

Suplimentar, AVAS mai gestioneaza o serie de problemeramase in urma proceselor de privatizare. Exista 3.800 de contractede privatizare incheiate unde trebuie sa continue o monitorizareatenta. Societati precum SNTR au obligatia de a-si include incapitalul social terenurile care nu au facut obiectul privatizariisi sa acorde statului partea aferenta din actiuni, conformcontractelor de privatizare. Daca nu se va urmari cat de cataceasta problema, statul poate pierde sute de milioane de eurointr-un an, maxim doi. Exista obligatii de plata a pretului inunele cazuri, obligatii de mediu, de mentinere a unui numar desalariati, de investitii sau alte tipuri de obligatii, cum ar fiplata unor penalitati atunci cand nu se indeplinesc uneleconditionalitati contractuale. Legislatia prevede raspundereagestionarilor de fiecare leu pe care statul nu-l recupereaza.Simpla operatiune de inventariere a datoriilor catre AVAS(niciodata realizata complet dupa auditul PriceWaterhouse din1999). Ca si cum nu ar fi indeajuns, exista si circa 500 decompanii falimentare, unele dintre ele mari, cum este de pildaAversa, cu 40 de hectare in plin centrul Bucurestiului. Statultrebuie sa isi recupereze partea leului si de acolo.

Trecut in gestiunea unui minister, AVAS-ul va mai pierdecateva atuuri importante: in primul rand, capacitatea de a initialegislatie, care a permis de pilda finalizarea mai rapida a uneitranzactii de tipul BCR sau Ford, iar in al doilea rand agilitateade a nu supune fiecare privatizare spre aprobare prin birocratiaunui minister.

Doar operatiunea de inventariere a AVAS-ului ma tem ca vadura minimum 4-6 luni. Nu cred ca va semna nimeni un protocol pananu se clarifica exact ce se preda si ce se preia. Peste 200 desalariati ai AVAS probabil ca isi vor pierde locurile de munca.Cele 18.000 de litigii vor merge inainte, chiar daca, inevitabil,vor mai pleca din juristi. FNI-istii isi vor recupera in continuaredatoriile, dar multe procese vor fi

incetinite in urma modificarii de structura. Trebuie pusin balanta daca eventualele castiguri viitoare sunt mai importantedecat aceste pierderi imediate.

Razvan Orasanu este fost presedinte al AVAS si fostconsilier al primului-ministru

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO