Prima pagina

Daewoo Mangalia negociaza doua comenzi de 800 mil. dolari cu armatorii germani

22.02.2005, 00:00 28



Santierul naval Daewoo Mangalia Heavy Industries, aflat in proprietatea grupului sud- coreean - unul dintre cei mai mari constructori de nave din lume, negociaza cu armatorii germani doua contracte cu o valoare totala de aproximativ 800 milioane dolari (peste 615 milioane euro), au spus pentru Ziarul Financiar surse apropiate discutiilor.



Valoarea celor doua comenzi este un record pentru industria santierelor navale din Romania, aflate acum intr-o perioada de boom ca urmare a cererii in crestere de nave la nivel mondial.



Semnarea contractelor cu companiile germane Hamburg S'd si Gebab sunt asteptate pentru finele lunii februarie, precizeaza sursele citate.



Negocierile cu Hamburg S'd vizeaza constructia unui numar de 5 portcontainere, valoarea comenzii fiind estimata la 500 - 550 milioane dolari (384 - 423 milioane euro). Navele ar urma sa fie livrate pana in 2008 - 2009, spun sursele.



Data fiind anvergura contractului, Daewoo Mangalia a contactat deja mai multe banci in vederea finantarii contractului comercial.



Pe de alta parte, constructorul sud-coreean este aproape de a semna in perioada urmatoare un nou contract cu armatorul german Gebab, in valoare de 250 - 260 milioane dolari (200 milioane de euro) pentru executia altor patru nave tip portcontainer.



Santierul Naval Daewoo Mangalia Heavy Industries are ca obiectiv sa ajunga la un nivel de afaceri de 500 milioane dolari pana in 2009, adica de patru ori mai mult decat a realizat in 2004.



Rezultatele preliminare ale Daewoo Mangalia indica o valoare a cifrei de afaceri de 128 mil. $ (105 mil. euro) si o rata de profit in scadere, de circa 3,5%.



Pentru acest an, constructorul de nave de la Mangalia estimeaza o cifra de afaceri de 215 milioane dolari.



Santierul Daewoo Mangalia are acum in derulare un contract in valoare de 200 mil. $, incheiat anul trecut cu armatorul german Gebab, care vizeaza construirea si livrarea a patru nave tip portcontainer.



Contractul este insotit de o structura de finantare si garantare, in care firma Gebab Konzeptions und Treuhandgesellschaft s-a angajat sa plateasca in avans 80% din costul fiecarei nave, iar restul sumelor sa fie suportate in aceasta faza de catre constructor.



Navele, cu o capacitate de 4.550 TEU (unitate specifica de volum echivalenta unui container de 20 de picioare), vor fi livrate beneficiarului pana in 2007.



Principalul intermediar financiar este Banca Comerciala Romana, care emite scrisori de garantie pentru trei dintre cele patru nave si va asigura fluxul de capital solicitat de santierul din Mangalia. Scrisorea de garantie pentru cea de-a patra dintre nave urmeaza sa fie emisa de catre banca americana Citibank, conform oficialilor societatii.



BCR este de altfel principalul finantator in sectorul constructiei de nave, domeniu aflat pe un trend puternic ascendent.



DMHI a fost constituit in 1997 ca o societate mixta in care 51% din actiuni sunt detinute de partea sud-coreeana si 49% de societatea 2 Mai Mangalia, controlata de statul roman. De atunci, Daewoo a investit peste 30 milioane de dolari, potrivit ultimelor informatii disponibile.



Daewoo Mangalia Heavy Industries a intrat pe piata navelor complete la finalul anului trecut dupa incheierea unui contract in valoare de peste 90 milioane de dolari pentru livrarea a trei petroliere pentru un armator cipriot.



La aceasta ora, majoritatea santierelor navale din Romania sunt acoperite cu comenzi pentru urmatorii trei - patru ani, mizand pe o crestere a afacerilor proprii in perioada 2005 - 2007.



Recent, santierul Aker Tulcea a primit o comanda de 150 mil. euro pentru constructia a sase nave de tip feribot, iar pentru acest an compania mizeaza pe o triplare a cifrei de afaceri pana la 120 milioane euro.



Practic, santierul de la Tulcea al grupului norvegian Aker este atat de sufocat de comenzi, incat vrea sa mai angajeze inca 400 - 500 de oameni pentru a face fata volumului de lucru.



O situatie asemanatoare este si la celalalt santier naval detinut de norvegienii de la Aker, cel de la Braila. Acesta a primit recent o comanda de 130 de milioane de euro si mizeaza pe o crestere a volumului de business in acest an.



Cresterea comertului maritim a produs o explozie a cererii din partea armatorilor de a-si suplimenta flotele, mai ales ca in unele domenii au aparut si reglementari noi destul de restrictive, cum este cazul transportului de titei sau al altor substante periculoase.
adrian.mirsanu@zf.ro ; catalin.ciocan@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO