Prima pagina

Dupa afaceri Premium: Pasii luxului

Dupa afaceri Premium: Pasii luxului
13.06.2008, 07:55 90

Raluca Simu, managing partner la agentia de publicitate Babel Communications, isi face cumparaturile de patru ori pe an la Paris, prefera branduri precum Dior, Gucci sau Givenchy (care i-a creat si rochia de mireasa), iar "colectia" de pantofi si genti include exemplare exclusiviste de la Prada, Dior sau Hermes. "De cele mai multe ori, din Romania cumpar cadouri sau lucruri imperios necesare care nu suporta amanare pana la urmatoarea excursie. Mi-ar placea insa sa gasesc aici toate brandurile si colectiile de afara: ar fi mult mai confortabil", povesteste Simu, care spune ca a remarcat The Place Concept Store pentru selectia de colectii actuale ale marilor case de moda.
Raluca Simu este unul dintre consumatorii tinta ai grupurilor de moda care, in ultima perioada, mai mult decat oricand, au inceput sa speculeze potentialul pietei luxului din Romania si au adus colectiile care pana acum se regaseau in showroom-urile din Paris, Londra sau Milano.
Fie ca au preferat un magazin monobrand pe una dintre strazile comerciale ale Bucurestiului (de cele mai multe ori pe Calea Victoriei), fie ca au ales varianta unui centru comercial (cu precadere Baneasa Shopping City) majoritatea caselor de moda interna?tionale au bifat anul 2008 in strategia de extindere.
"Romania a intrat de scurt timp in Uniunea Europeana, ceea ce, pentru multe companii, reprezinta un gir de incredere ca investitia lor este protejata de legi europene si riscurile sunt, in acest fel, diminuate", spune Despina Andrei, comentator de moda.
Cursa deschiderilor a inceput in luna martie cu multibrandul Mengotti, au urmat Raionul 4, Mandarina Duck si Guy Laroche in aprilie, M Missoni, Mariella Burani si Marella in mai si Louis Vuitton pe 4 iunie.

Lux italian
Multibrandul Mengotti a fost cel care a deschis spectacolul luxului in 2008. Pe rafturile magazinului de 700 de metri patrati de pe Calea Victoriei au fost asezate branduri precum Prada, Valentino, Dolce & Gabbana, Versace, Giorgio Armani, Fendi, Loro Piana, Moncler, Haute, Diane Von F?rsten?berg, Prada Linea Rossa, Scervino sau Gamme Rouge. Magazinul apartine italianului Adriano Mengotti, care a investit 800.000 de euro in amenajarea locatiei. Grupul Mengotti detine o retea de 12 magazine si a obtinut o cifra de afaceri de 30 de milioane de euro in 2007, iar magazinul din Bucuresti este primul pe care grupul l-a deschis in afara Italiei.

Raionul de nisa
Daca Mengotti a mizat mai degraba pe marci high end din prima liga a luxului, Raionul 4 a preferat branduri de nisa, insa la fel de exclusiviste, precum Maison Martin Margiela si Acne Jeans. Intrarea pe piata s-a facut in maniera "unui silent opening, mult mai potrivita pentru acest concept de magazin. In acest fel se poate face o evaluare reala a pietei, evitand interesul temporar manifestat pentru lucrurile noi", explica reprezentantii de la Raionul 4, care spun ca au ales Romania pentru ca produsele de acest gen functioneaza deja pe toate pietele internationale. Daca brandurile noi sunt in general primite bine pentru ca sunt cunoscute, la Raionul 4 targetul de clientela este foarte restrans si nu se poate discuta despre o cunoastere a marcii decat in cercurile de oameni din fashion si consumatori foarte avansati.
Astfel, in interiorul minimalist al magazinului sunt expuse branduri precum Maison Martin Margiela, Undercover, Acne Jeans sau Michel Perry. Pentru brandul Acne Jeans pretul mediu este intre 150 si 200 de euro.
Pentru Maison Martin Margiela, pretul mediu este de 3-400 de euro, iar pentru brandul japonez Undercover, media este de 5-600 de euro, iar proprietarii boutique-ului spun ca preturile sunt la acelasi nivel cu piata internationala.

Rata Mandarina
Piata luxului a devenit interesanta chiar si pentru jucatori care au debutat pe piata cu branduri fast fashion. Grupul RTC, detinut de omul de afaceri Radu Octavian, a decis sa dezvolte o divizie speciala de moda (Rafar Group) in urma cu doi ani.
"Principalul argument care a sustinut decizia de a dezvolta aceasta divizie, si inca reprezinta un factor de crestere, a fost numarul mic de branduri internationale cu reprezentare in Romania si previziunile uriase de dezvoltare. In plus, proiectele de mall-uri, deci de locatii pentru shopping, erau din ce in ce mai generoase, oferind astfel premisele pentru un business profitabil", spune Ramona Stanciulescu, CEO Rafar.
Primul semn care a confirmat ca piata modei de lux are potential a fost succesul colectiilor de designer din magazinul Debenhams. "In 9 luni, din aprilie pana la finalul lui 2007, din colectiile de designer s-au vandut produse in valoare de aproximativ un milion euro. Designerul preferat de romani a fost John Rocha: aproximativ 30% din vanzarile produselor de designer", explica Stanciulescu.
Prin urmare, anul acesta, grupul a deschis magazinul cu accesorii premium Mandarina Duck, o investitie de 100.000 de euro, si magazinul Olsen (vestimentatie). Accesoriile brandului italian a carui imagine este rata sunt expuse intr-un magazin de 65 de metri patrati in Baneasa Shopping City. Designul a fost realizat de Angelo Mieli in jurul celor sapte note muzicale.
"De la deschidere pana la finalul anului ne asteptam la vanzari de 250.000 euro. La nivelul diviziei Rafar, estimam pentru anul in curs un rulaj de 11 milioane de euro?, spune Ramona Stanciulescu.
Cat despre Olsen, Stanciulescu spune ca "intra pe o piata care inca nu si-a atins nici pe departe potentialul maxim: femei, peste 30-35 de ani, segment care nu are in acest moment o oferta de monobranduri dedicata exclusiv".

Made in France
Si Guy Laroche s-a lansat de curand pe piata romaneasca de moda, pe strada C.A. Rosetti, din Capitala. Brandul cu radacini frantuzesti se adreseaza unei nise restranse de cunoscatori, iar deschiderea magazinului s-a realizat intr-un mod destul de discret. Preturile produselor variaza intre 600 de lei pentru o bluza, 1.400 de lei pentru un trench cu cristale Swarovski sau 3.100 de lei, cat costa cel mai scump obiect din magazin, o rochie cu bretele prinse in pietre semipretioase.

Monobrand M Missoni
A fost suficienta o jumatate de ora pentru ca executivii grupului Valentino (care detine branduri ca Valentino, Hugo Boss, Proenza Schouler sau M Missoni) sa se lase convinsi sa deschida un magazin monobrand M Missoni si sa aduca brandul Valentino in magazinul Selections in parteneriat cu Otter Distribution.
"Ne-am miscat repede, pentru ca ni s-a pus pe masa un plan concret si detaliat. In 30 de minute aveam deja foarte clar in minte cum se va desfasura parteneriatul nostru, iar in nici trei luni am inceput pregatirile pentru deschiderea magazinului", rezuma Alberto Damian, directorul diviziei de fashion a Valentino Fashion Group, negocierile cu Otter Distribution. Damian, care a vizitat Romania si in urma cu 15 ani, spune ca a descoperit o tara cu totul diferita, care a crescut mult mai rapid decat estimarile initiale.
"Mi s-a spus ca nu trebuie sa ratam ocazia. Si acum m-am convins ca e suficient sa faci o plimbare scurta prin oras ca sa-ti dai seama la ce nivel a ajuns aici comertul de moda", explica Vittorio Missoni, ambasadorul marcii Missoni in lume si fiul cel mare al lui Ottavio si al Rositei Missoni, creatorii brandului. Missoni este prezent deja in cateva magazine multibrand romanesti, dar cu alte colectii. In acest context, Otter Distribution, distribuitorul brandurilor Otter, Geox si Fila pe piata interna, a incheiat un acord de franciza pe trei ani cu Valentino Fashion si a deschis primul spatiu de vanzare al M Missoni (130 mp) din Europa de Est la parterul mall-ului Baneasa Shopping City, in urma unei investitii de 800.000 de euro.
Vittorio Missoni spune ca romanii sunt deja clienti fideli ai magazinelor Missoni din lume. "Daca intri in magazinele noastre din Venetia, Milano, Roma sau pe Coasta de Azur, vezi tot mai multi clienti din Romania, dar in special in magazinul din Cannes avem multi clienti romani".
Reprezentantii Otter Distribution spun ca primele trei sezoane sunt un test. "Putem sa evaluam ce isi doresc clientii, daca le plac hainele albe sau negre, daca se vand mai bine masurile mari sau mici", spune Laszlo Forray, directorul diviziei de fashion a Otter Distribution.
Prima runda a pariului cu piata de moda din Romania pare sa fie deja castigata daca sunt luate in considerare vanzarile din prima luna de functionare. "Pana acum avem o cifra de afaceri de 4.500 de euro pe zi pe magazin", spune Forray, care precizeaza ca magazinul M Missoni are vanzari similare cu Selections, in conditiile in care are o suprafata de trei ori mai mica.
Managerul spune ca in cazul Selections cel mai bine vandut brand este C by Chloe (din stocul initial de 400 de exemplare ramasesera 100 dupa o zi sau doua si s-a facut deja o reaprovizionare). In cazul Missoni, din stocul initial de aproximativ 1.200 de piese se vandusera deja 20% inainte ca magazinul sa aiba deschiderea oficiala. Preturile de pe raft sunt la acelasi nivel cu cele din Italia (600 de lei pentru un costum de baie, de exemplu, si aproximativ 4.000 de lei pentru rochia testimonial a campaniei: tricot, matase si paiete M Missoni).

Lux in stil minimalist
Exista grupuri de lux care au mizat de la inceput pe potentialul comercial al unei artere precum Calea Victoriei, unde primul brand international care a deschis un magazin propriu a fost Stefanel (care in prezent a ajuns la 12 magazine in toata tara). Grupul Alsa Boutiques detine deja magazinele Max Mara, La Perla si Ermenegildo Zegna pe Calea Victoriei, iar incepand din 2008 a dezvoltat portofoliul cu alte doua magazine monobrand, Mariella Burani si Marella, care au urmat aceeasi reteta.
Magazinul Mariella Burani inseamna 150 de metri patrati amenajati in stil minimalist unde luxul este adus prin detalii (covoare din mozaic din marmura naturala, oglinzi realizate de Philippe Starck, candelabru Baccara creat special pentru casa Burani). "Investitia in magazin a fost de 500.000 de euro. Negocierile nu au fost o problema, fiind cel mai mare operator de magazine monobrand in franciza", spune Daniel Rosner, retail director, care precizeaza ca Mariela Burani este un brand de nisa de la care nu asteapta un volum mare de vanzari din start. "In general perioada de amortizare este de 7-8 ani, in functie de brand. Investitia pe metru patrat variaza intre 1.500 si 9.000 de euro, depinde de brand", declara Rosner.
Magazinul Ermenegildo Zegna a beneficiat anul trecut de un facelift: suprafata extinsa (280 de metri patrati) si o investitie de un milion de euro. Interiorul a fost proiectat de Studio Beretta din Milano, cu un accent pe materialele utilizate si finisaje. Cat despre Max Mara, Daniel Rosner spune ca are un potential de facturare de doua milioane de euro pe an. "Colectiile noi ale caselor sunt aduse in acelasi timp cu piata internationala, astfel colectiile de cruise toamna-iarna de exem?plu sunt disponibile din iunie", explica Rosner.

Louis Vuitton
Gentile pentru care milioane de clienti sunt dispusi sa stea la coada in fata showroomului de pe Champs Elys?es au fost aduse si in Romania de la inceputul lunii iunie. Louis Vuitton, care a prospectat timp de doi ani piata, a hotarat pana la urma sa deschida un magazin de 130 de metri patrati cu investitie directa de peste un milion de euro la JW Marriott. Magazinul a adus colectia de produse din piele (cu mici diferente fata de oferta din Londra sau Paris). In plus, in magazin se regaseste si linia de incaltaminte si accesorii (curele, portofele), iar in 3-5 ani reprezentantii Louis Vuitton spun ca este posibil ca gama sa se extinda cu bijuterii sau colectii ready to wear. Preturile se pare ca vor fi usor mai ridicate, reprezentantii Louis Vuitton invocand cheltuielile cu transportul. In general preturile produselor incep de la 100 de euro si pot depasi 2.000 de euro.

Atuurile unui magazin multibrand
Esecurile magazinelor Vivienne Westwood, Paco Rabanne sau Sonia Rykiel se pare ca s-au datorat faptului ca piata nu era pregatita pentru astfel de branduri. Nou-venitii au fost inspirati insa de succesul jucatorilor deja existenti: The Place Concept Store (lansat in martie 2007), Victoria 46 sau francizele detinute de Alsa Boutiques (Max Mara, Ermenegildo Zegna).
"Cand am deschis The Place in martie 2007 in Bucuresti nu existau decat 2-3 branduri internationale de lux bine reprezentate. Practic, noi am adus, dintr-o data, cel mai mare numar de branduri care conteaza in moda actuala (in acest moment, The Place are exclusivitate in Romania pentru mai mult de 60 de branduri de vestimentatie si accesorii)?, spune Izabela Coman, buyer principal The Place. Coman spune ca brandurile acopera fiecare profil de consumator de lux: "Pentru o imagine aristocratica se cumpara Azzedine Alaia, Bottega Veneta sau Jil Sander, pentru genul business se cumpara Givenchy, Celine sau Barbara Bui, pentru o atitudine casual se cumpara Marni sau Viktor & Rolf, avangardistii prefera Comme des Gar?ons sau Rick Owens, pentru stilul glamour se cumpara John Galliano, Zac Posen sau Alberta Ferretti".
The Place a riscat aducand si designeri non-comerciali, precum Pierre Hardy, Tsumori Chisato, Thomas Wylde, Manish Arora, ori ochelari de soare Linda Farrow Vintage si Berryl, telefoane Vertu, laptopuri de lux Ego care se regasesc in magazinele exclusiviste din Paris, Londra sau Milano.
Piata insa s-a dovedit destul de matura si sofisticata si pentru aceste branduri, astfel incat, la peste un an de la deschidere exista deja trei The Place, fondul de marfa din aceasta vara este de trei ori mai mare decat in sezonul precedent si vanzarile in crestere.
"Plus ca, incepand cu aceasta primavara, am introdus colectiile de vestimentatie si accesorii pentru barbati (Bottega Veneta, Givenchy, Jil Sander, Viktor & Rolf) si colectii de lux pentru copii (Chloe, Blumarine, Missoni, Alberta Ferretti, Escada, Bonpoint etc). Evident ca ne asteptam ca anul acesta totalul vanzarilor sa fie cel putin triplu fata de anul trecut".
Principalul concurent pentru The Place este Victoria 46, considerat cel mai mare magazin multibrand din Romania ca si suprafata (600 mp). Magazinul este detinut de grupul Solmar, care are in portofoliu branduri de precum Mango, Promod sau Castro.
Amenajarea locatiei de pe Calea Victoriei a costat peste un milion de euro, la care s-a adaugat investitia in marfa (inca un milion de euro). Magazinul expune pe doua niveluri branduri precum Roberto Cavalli, Balenciaga, Chlo?, Alexander McQueen, Missoni, John Richmond, Baldessarini, Rock&Republic, Yves Saint-Laurent, Lanvin, Stella McCartney, Marc Jacobs, True Religion, Notify Jeans, dar si colectii de pantofi si accesorii Givenchy, Christian Lacroix si Rene Caovilla. La nivelul grupului Solmar a fost anuntata o cifra de afaceri pentru 2007 de 20 de milioane de euro, vanzarile de la Victoria 46 avand o contributie importanta. Grupul Solmar a deschis in Baneasa Shopping City si magazinele Marina Rinaldi, Max Mara Weekend, Max Co., Oasis si Karen Millen.
Fara limite
Desi toti jucatorii din retailul cu lux sunt de acord ca piata este la inceput, se pare ca obiceiurile consumatorului de lux din Romania sunt foarte asemanatoare cu cele din magazinele din Paris sau Londra.
"Se intampla deseori ca unii dintre clientii nostri sa-si exprime interesul pentru o anumita piesa vestimentara sau o poseta pe care au vazut-o in pozele de podium de la prezentarea unui brand pe care-l reprezentam", povesteste Izabela Coman.
Atunci intervin listele de asteptare: clientului i se face o rezervare si este anuntat cand produsul respectiv ajunge in magazin. Coman spune ca la The Place exista intotdeauna liste de asteptare, atat pentru haine, cat si pentru pantofi, posete, telefoane Vertu sau laptopuri Ego.
"Pentru colectiile fashion, perioada maxima de asteptare este de pana la 4-5 luni, pentru ca atat dureaza productia hainelor si a accesoriilor din momentul in care sunt prezentate public pe podiumurile de la Paris, Milano, New York sau Londra si pana cand sunt produse si livrate. Iar pentru alte produse - telefoane, laptopuri - perioada de asteptare este intre o saptamana si o luna", spune buyerul principal de la The Place.
Daca 2007 a dat tonul in lux, iar 2008 a fost mai aglomerat ca niciodata in ceea ce priveste lansarile, ce va urma? Ramona Stanciulescu se asteapta ca "numarul brandurilor sa se dubleze in urmatorii 3-5 ani, insa intr-un ritm mai putin accelerat decat pana acum (in 2007 numarul brandurilor care au intrat pe piata de retail fashion din Romania a fost cu 30% mai mare decat in 2006), dar constant in crestere".
Fiecare mare grup de fashion anunta ca este in negocieri cu mai multe branduri pentru lansarea in Romania, insa pentru moment totul este tinut secret. Deocamdata se speculeaza ca vor urma Gucci si Burberry, dar lista este deschisa pentru orice surpriza.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO