Prima pagina

Economia unui trib

15.08.2008, 15:56 8

Bancile americane pierd miliarde de dolari din cauza practicilor indoielnice, creditorii ipotecari resping din start de doua ori mai multe cereri decat accepta, iar companiile aeriene occidentale dau faliment cat ai spune "Emirates A380". Oamenii de afaceri sunt obligati sa recurga la tot felul de metode mai mult sau mai putin ortodoxe pentru a iesi din situatiile limita in care s-au plasat singuri.
Inflatia inabusitoare si cresterea pretului la alimente si combustibil, alaturi de "stafidirea" vanzarilor en-detail au fortat oamenii de afaceri sa priveasca lumea dintr-o alta perspectiva, "from outside the box". De pilda, in cartierul Karama din Dubai - "capitala neoficiala a falsurilor" din Emirate, unde asa-zisele genti Armani si posete Gucci se vand mai degraba cu 300 de dolari decat cu 3.000 de dolari bucata - "specialistii" in vanzari au inchiriat apartamente de lux pentru a-si prezenta marfa despre care in continuare sustin ca ar fi veritabila.
Un mod mai inventiv de supravietuire intr-un crash financiar (si mai logic, daca ne gandim) este reducerea costurilor. Un raport recent efectuat in SUA sustine insa ca mai multi oameni de afaceri au adoptat o metoda pe cat de neobisnuita, pe atat de clasica. Asadar, ei a) isi mentin imaginea "smart" la birou; b) isi incurajeaza angajatii sa consume mai multe fibre si c) economisesc bani renuntand la activitati marunte de intretinere cum ar fi lustruirea pantofilor, de exemplu. Ei isi curata singuri pantofii acum si spera ca afacerea sa mearga din ce in ce mai bine.
Toate aceste exemple care par de domeniul stiintifico-fantasticului sau, mai degraba, al filmelor de comedie, au culminat cu putin timp in urma, cand, la Institute of Directors, o organizatie non-politica londoneza cu peste 55 de mii de membri din cele mai influente si mai importante medii de business, au fost invitati cativa razboinici Masai (trib semi-nomad din Kenya) pentru a le explica britanicilor cum pot depasi aceste vremuri de cadere economica.
"Rechinii londonezi si-au luat notite: leii din savanele africane au cateva sfaturi pentru ei" (Times Online). Acestia au inceput cu Adumu, un dans saltaret, specific kenian, in fata unui grup larg de lideri de business care, ulterior, au fost incurajati (a se citi obligati) sa se alature grupului de razboinici.
Dupa "initiere", mai-marele tribului a tinut o prelegere intr-o engleza excelenta. A povestit despre poporul Masai, cum in tribul lor nu exista ceea ce noi numim "stres", cum toate deciziile sunt discutate in grup si "inaintea oricarei decizii importante pe care un individ trebuie sa o ia, acesta este obligat sa intrebe membrii grupului daca sunt de acord cu hotararea lui".
Poate ca razboinicii Masai dansand si cantand nu sunt tocmai primii oameni la care va ganditi atunci cand treceti printr-o criza financiara. Si totusi, acesti kenieni simpli par sa fie printre singurii care au venit cu cateva solutii viabile pentru oamenii de afaceri londonezi. Pana la urma, kenienii au trecut prin suficiente conflicte incat sa stie cum sa supravietuiasca.
Evenimentul, organizat de consultantii de management ChangeMaker International, s-a dorit o oportunitate de a descoperi cum intelepciunea Masai poate fi foarte bine aplicata in acest mediu economic ostil. Primul aspect-cheie al culturii lor este simtul comunitatii - ii mentine uniti si puternici, iar al doilea aspect este dreptul la exprimarea opiniei. Intrebat de public ce calitati trebuie sa aiba un lider Masai, unul dintre batranii tribului a raspuns "rabdare, curaj si abilitatea de a pune intrebari".
Kenienii sustin ca aceeasi filosofie poate fi aplicata si in business. "Un singur cap nu este atat de intelept", a continuat batranul Masai, care a incurajat liderii londonezi sa ii intrebe pana si pe cei mai juniori angajati ce parere au despre deciziile lor.
La acelasi eveniment a participat si Jo Owen, autorul cartii "Tribal Business School". Pe acelasi model, sfaturile sale au fost: "Nu intra intr-o lupta dreapta, ai putea pierde. Foloseste-te de atuuri si lupta ca sa castigi. Preia conducerea - norocul nu este o strategie. Rolul de sef denota curaj - curajul de a lua decizii dificile. Formula pentru succes nu poate fi gasita in carti".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO