Prima pagina

"Ce vindem? Un stil de viata"

"Ce vindem? Un stil de viata"

Primul barman de flair din lume a fost Jerry "The Professor" Thomas, faimos pentru amestecul sau, Blue Blazer (whiskey si picaturi de apa clocotita). Astazi, Flair Bartenders Association (FBA), autoritatea globala recunoscuta in domeniu, inregistreaza peste 11 mii de barmani in 140 de tari.

29.08.2008, 11:56 45

Asa cum ne-au invatat americanii (in special actorii), meseria de barman sau chelner este una de compromis, de tranzitie pe perioada facultatii pentru un ban in plus. Pentru unii, insa, a fi barman este o meserie foarte serioasa, ba chiar o afacere de succes. Daca in afara bartending-ul profesionist dateaza din anii 1850, la noi abia acum se dezvolta. Si, odata cu el, se dezvolta si afacerile celor cativa barmani de succes de la noi din tara.
Anul trecut, Costin Tarsoaga si Costin Gache au lansat pe piata Limes - The Bar Agency. Marius Gogoasa, un alt barman consacrat, a pus bazele Exquisite Bar Solutions, iar Valentin Luca, un barman tanar, dar care vine puternic din urma, are agentia Extreme Fun Bartending.
"Ce vindem? Un stil de viata", spune Marius Gogoasa de la Exquisite Bar Solutions, agentia lansata in 2005 care isi ofera serviciile pentru evenimente corporate, prezentari, petreceri private si alte evenimente. Iar afacerea este cat se poate de profitabila. "Pentru 2008 avem cifra de afaceri bugetata la peste 100.000 de euro si asta la scurt timp dupa ce am lansat pe piata o alta ramura, aceea de bar catering", explica Gogoasa. Se poate trai din meseria de barman profesionist? "Da. Baietii nostri sunt platiti in medie cu 200-400 euro/eveniment, castiga cam aceeasi suma in competitiile nationale (10 minute de flair) sau 2.000 de euro in finale si lucreaza in locatii 'tari'. In medie ei castiga intre 1.500 si 3.000 de euro lunar. Afara se ajunge la 10 -15.000 de euro intr-o competitie de valoare mondiala. Si barmanii nostri tintesc acelasi lucru, fara a fi prea departe", spune Gogoasa.
Din punct de vedere competitii, la noi exista, printre altele, MBA (Mondy's Bar Academy), prima scoala de barmani infiintata la noi. "Am deschis-o cu scopul de a contribui la dezvoltarea culturii de bar in Romania. Am inceput acum cinci ani intr-un domeniu ce parea inovator. Am ajuns astazi la a fi cea mai veche organizatie de training pentru barmani profesionisti", spune Bebi Oprea, presedinte, cofondator si senior instructor.
Tot cu cinci ani in urma a avut loc si primul concurs de barmani profesionisti de la noi. Este vorba despre MBA Flair, care anul acesta a ajuns la a sasea editie. Daca in 2003 numele inscrise la concurs nu erau dintre cele mai cunoscute, vara aceasta au participat britanicul Tom Dyer (dangerousdyer.co.uk), Sebastian Oguic de la Bar Academy Paris si Danilo Oribe din Uruguay, care a fost si castigatorul competitiei.
"In momentul de fata, Londra da ora exacta la mixologie, iar Las Vegas-ul la partea de spectacol - flair", spune Bebi Oprea.
Romania este inca departe de aceasta perspectiva, dar macar "e pe drumul cel bun", dupa cum sustine Claudiu Campo de la Extreme Fun Bartending. "Suntem de doi ani pe piata. In primul an a fost mai greu, pentru ca am muncit sa ridicam firma. Abia in al doilea an au inceput sa vina contractele cu adevarat mari. Iar acum, pot spune ca, pe langa faptul ca este o pasiune si ca atat eu, cat si Vali Luca ne antrenam non stop ca sa ne 'batem' cu cei mai mari barmani de afara, agentia este si o afacere buna", spune Campo. Pentru un show de flair de 15 minute, cei doi barmani percep un onorariu de aproximativ 800 de euro.
"Mai avem drum serios pana la 10.000 de dolari pentru 10 minute de flair, asa cum sunt platiti cativa dintre cei mai buni barmani din lume. Romanii abia acum invata ca se poate face un spectacol de arta din asta", spune Costin Tarsoaga, de la Exquisite Bar Solutions, care a demonstrat ca este o afacere profitabila cand a inregistrat o cifra de afaceri de aproximativ 100.000 de euro in 2007. "Ne-am atins targetul", spune Tarsoaga.
"Aceasta industrie practic s-a dublat de la an la an din 2004-2005 incoace", spune Bebi Oprea. O demonstreaza cele cateva agentii de bartending care, pe langa solutii si servicii de bar, ofera si consultanta in domeniu si chiar si scoli de barmani, sesiuni de training si concursuri.
Primul barman de flair din lume a fost Jerry "The Professor" Thomas, faimos pentru amestecul sau, Blue Blazer (whiskey si picaturi de apa clocotita). Astazi, Flair Bartenders Association (FBA), autoritatea globala recunoscuta in domeniu, inregistreaza peste 11 mii de barmani in 140 de tari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO