Profesii

35.000 de ingineri lipsesc de pe piata muncii

35.000 de ingineri lipsesc de pe piata muncii

Click pentru imaginea marita

15.07.2008, 19:12 161

Constructiile, IT&C-ul si industria auto au nevoie de aproximativ 35.000 de ingineri, insa, daca luam in considerare si celelalte domenii care angajeaza absolventi de facultati cu profil tehnic, cum sunt industria farmaceutica, industria chimica, cea petroliera sau productia alimentara, deficitul total de ingineri este cu mult mai mare.
Alaturi de numarul mic al absolventilor, deficitul din constructii si industrie este determinat si de faptul ca, in ultimii ani, marii jucatori din outsourcing "musca" tot mai mult din piata de forta de munca a ingineriei. Cu planuri de recrutare de mii de oameni, companii ca Accenture, Genpact, Oracle sau IMB cauta ingineri cu diferite specializari, vorbitori de limbi straine.
In anii '90, in Romania erau aproximativ 320.000 de ingineri, insa numarul acestora a scazut foarte mult in ultimii 20 de ani, in special ca efect al migratiei si ca urmare a faptului ca economia postdecembrista nu a valorizat si nu a recompensat financiar absolventii de studii tehnice, tinerii fiind impinsi catre studii economice sau juridice.
"Nivelul invatamantului mediu a scazut si in consecinta a scazut si numarul si calitatea candidatilor la Politehnica", spune Mihai Mihaita, presedintele Asociatiei Generale a Inginerilor din Romania (AGIR).
Dincolo de problema calitatii absolventilor, nu toti cei 8.000 de tineri ingineri care ies anual de pe bancile facultatilor sunt angajabili. "O treime dintre absolventii de inginerie pleaca sa lucreze in strainatate, iar multi ies din sistem si se orienteaza spre alte profesii sau incep afaceri", explica presedintele AGIR.
Interesul in scadere pentru facultatile de inginerie se poate explica si prin faptul ca munca inginerilor din constructii, in special a celor de pe santiere, nu este usoara, iar tinerii prefera sa se orienteze spre alte profesii cu un mediu de lucru mai prietenos si mai bine platite, cum sunt cele in banking, marketing sau advertising.
In timp ce interesul tinerilor pentru inginerie si calitatea invatamantului scad, creste apetitul investitorilor pentru forta de munca tehnica cu studii superioare.
Programul Logan si venirea Ford la Craiova au transformat Romania intr-un pol al productiei auto in Europa.
Constantin Stroe, vicepresedinte al Automobile Dacia, estimeaza ca nici numarul si nici calitatea absolventilor de inginerie auto nu sunt suficiente. "A crescut cererea de ingineri de cercetare. La Renault Technologie Romania (centrul de inginerie al Renault - n.r.) vor lucra 3.000 de persoane, din care 75% vor fi ingineri. Invatamantul superior nu a anticipat aceasta crestere a cererii de ingineri in sectorul auto, astfel ca in prezent, peste 70% dintre angajatori se confrunta cu dificultati in angajarea personalului, pozitia cea mai deficitara reprezentand-o cea de inginer", explica Stroe.
Exodul inginerilor in strainatate nu pare sa se opreasca nici in prezent, chiar daca salariile au urcat, iar cererea din partea angajatorilor este tot mai mare. "Foamea de ingineri este mare in toata lumea", spune Mihaita. Spre exemplu, ArcelorMittal, cel mai mare grup siderurgic din lume, a demarat un program de recrutare a 100 de ingineri romani care urmeaza sa fie angajati in unitatile grupului din intreaga lume.
Cei mai buni specialisti continua sa fie vanati de firmele din strainatate, iar cei care raman sunt foarte scumpi. Presedintele AGIR spune ca a primit solicitari de la o companie italiana care avea nevoie de 67 de ingineri romani pentru proiecte punctual de audit la nivel european de cate doua-trei zile. "Plateau cate 100 - 200 de euro pe zi. Nu am gasit niciun inginer interesat", afirma el.
Impactul deficitului de ingineri este cu atat mai mare cu cat, in anumite domenii, activitatea companiilor se sprijina pe munca de proiectare sau de coordonare a absolventilor cu profil tehnic. In cadrul unei firme de constructii, inginerii reprezinta aproximativ 15 - 20% din numarul total de angajati.
Sorin Panait Seteanu, directorul general al companiei de constructii Baumeister, detinuta de omul de afaceri Dan Grigore Adamescu, crede ca principala problema a pietei fortei de munca din constructii nu este numarul insuficient de absolventi, ci calitatea acestora. "Cand faci o angajare, nu poti decat sa speri ca omul recrutat se va descurca. Foarte putini absolventi au gradul de pregatire necesar pentru a ocupa o pozitie de sef de santier, spre exemplu", spune Seteanu, care coordoneaza o echipa de 430 de angajati in cadrul Baumeister.
Majoritatea absolventilor de facultati tehnice sunt pregatitia abia la 2 - 3 ani dupa absolvire sa lucreze efectiv. "Nu poti vorbi despre un inginer la mai putin de 28 - 30 de ani, ceea ce inseamna 3 - 4 ani petrecuti pe santier", spune el.
Desi lipsa de ingineri se acutizeaza, cel mai greu de identificat profil in prezent este cel care combina competentele tehnice cu cele de vanzari sau de business development. Pe de alta parte, ritmul in care se fac angajarile in inginerie este destul de greoi, un proces de recrutare putand sa dureze chiar si jumatate de an, in special ca urmare a faptului ca un candidat trebuie sa traverseze mai multe etape de testare si validare, cele mai multe verificand competentele tehnice.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO