Profesii

Camelia Petrescu, manager de resurse umane al Farmexim:

Camelia Petrescu, manager de resurse umane al Farmexim:

Camelia Petrescu, manager de resurse umane al Farmexim: Daca vorbim doar despre specialistii din farma, da, se poate vorbi de un deficit. Nu este deficit de oameni in piata, este deficit de specialisti. Daca ai un profil fix de job si vrei ca un candidat sa bifeze toate conditiile, este greu sa gasesti oameni. Avem un portofoliu de 6.000 de produse, iar angajatii nostri trebuie sa le cunoasca pentru a le putea vinde.

23.06.2008, 18:37 847

"Cata vreme te poti dezvolta profesional, este mai mult decat sanatos sa ramai in aceeasi organizatie", afirma Petrescu, care a lucrat in trei domenii de activitate inainte sa ajunga in industria farmaceutica.
Distribuitorul farmaceutic Farmexim are in prezent aproximativ 600 de angajati, ritmul in care a crescut compania in ultimii ani fiind de aproximativ 100 de angajari anual.
"Cifra de afaceri a crescut cu aproximativ 30% de la an la an, iar angajatii trebuie sa sustina businessul", spune managerul de HR al distribuitorului care are inca 100 - 120 de pozitii deschise si pentru acest an.
Daca in anii trecuti lucrurile erau destul de facile pentru companiile farmaceutice din punctul de vedere al gasirii personalului calificat, in prezent, absolventii facultatilor de medicina si farmacie au o paleta larga de oportunitati de munca, printre acestea regasindu-se joburile din farmacii sau din clinicile si spitalele private.
Totodata, tot mai multi profesionisti din domeniul medical aleg sa profeseze peste hotare, datorita conditiilor salariale superioare celor din Romania.
"Absolventii de medicina au foarte mare legatura si sunt cautati de producatori, nu de distribuitori. Segmentul medical cu care ne intersectam vizeaza farmacistii si un numar foarte mic de medici doar pentru divizia de spitale, care, intr-adevar, sunt foarte greu de gasit, ca urmare a decalajelor intre cerere si oferta", explica managerul de resurse umane, care ocupa pozitia de manager de HR al Farmexim din 2005 si lucreaza in domeniul resurselor umane de aproape 8 ani. Petrescu este de parere ca semnele din piata nu arata o criza atat de puternica de personal cum se crede.
"Criza ni se intampla exact cum actionam. Daca ar fi o criza acuta, nu am putea angaja 100 de oameni pe an fara a face rabat de la calitate si care raman in firma", explica ea, adaugand ca in timpul procesului de recrutare angajatorul trebuie sa se uite la potentialul candidatului, mai exact in ce punct al carierei sale se afla si unde poate ajunge.
"Daca vorbim doar despre specialistii din farma, da, se poate vorbi de un deficit. Nu este deficit de oameni in piata, este deficit de specialisti. Daca ai un profil fix de job si vrei ca un candidat sa bifeze toate conditiile, este greu sa gasesti oameni".
In acest sens, Farmexim nu se concentreaza doar pe industria farma in momentul in care exista posturi vacante in companie, ci se uita spre oameni din domenii apropiate pentru recrutare, cum ar fi FMCG-ul (industria bunurilor de larg consum).
Desi exista flexibilitate in recrutare, Petrescu spune ca farma este un domeniu greu si destul de specializat, dat fiind ca farmaciile sunt clientii Farmexim. "Avem un portofoliu de 6.000 de produse, iar angajatii nostri trebuie sa le cunoasca pentru a le putea vinde."
Omul de vanzari reprezinta pozitia-cheie in distributia de medicamente, forta de vanzari reprezentand in jur de 70-80% din totalul angajatilor.
Fluctuatia maxima de personal in companie este de 15% pe an. Principalele motive care ii determina pe angajati sa plece sunt legate de lipsa de legatura intre asteptarile lor si realitate.
"Cand vin in companie, oamenii intra implicit si intr-un proces de training de lunga durata. Cand ajung la pragul cel mai de sus al dezvoltarii profesionale si doresc o schimbare in alta directie, unii dintre ei aleg sa se indrepte spre multinationale sau sa intre in antreprenoriat." Cu toate acestea, dat fiind ca stilul de lucru este diferit in multinationale, multi dintre cei care pleaca aleg sa se intoarca in companie dupa o anumita perioada de timp. In fiecare an este realizata o analiza de cultura organizationala in Farmexim. "Vrem sa vedem unde au ajuns oamenii care lucreaza cu noi, fie de un an sau doi, fie de 12-15-18 ani. Ii intrebam ce vor si cum si-ar dori sa stea lucrurile."
Industria farmaceutica se numara printre cel mai bine platite domenii de pe piata, fiind surclasata in mod clasic doar de banking.
Cu toate acestea, potrivit studiului salarial PayWell, realizat de PricewaterhouseCoopers, in topul pe domenii salariatii din farma erau cel mai bine platiti la nivelul lui 2006, cu un salariu mediu lunar brut de 2.902 de lei (829 de euro), in timp ce in sectorul financiar-bancar, media salariala era de 2.664 de lei (761 de euro). Salariile au avansat cu marje cuprinse intre 10 si 30% anual, iar in unele cazuri chiar s-au dublat, cu atat mai mult cu cat este vorba despre doua dintre cele mai fierbinti domenii de pe piata fortei de munca.
Cu toate acestea, cel mai bine castiga angajatii care lucreaza pentru producatorii de medicamente - acestia avand si cele mai bune marje de profit -, urmati de farmacisti si de salariatii din distributie, pe locul trei. Principalii concurenti ai Farmexim sunt Mediplus (parte a A&D Pharma), Relad, Polisano, Farmexpert, ADM Farm, Montero si Europharm Distributie.
Farmexim are 13 filiale si este primul distribuitor care a fost infiintat in Romania, bazele sale fiind puse in urma cu 18 ani, iar pentru anul acesta afacerile companiei sunt estimate la peste 180 mil. euro. Compania a terminat anul trecut cu o cifra de afaceri de circa 150 mil. euro, cu 35% peste rezultatele anului precedent. Rata profitului s-a situat, potrivit estimarilor, la 2,5-3%, nivel care se asteapta sa se pastreze si in acest an.

Cariera

2005 - prezent: HR manager, Farmexim

2004 - 2005: HR manager, MTIL Holding (Kodak, Papillon, Opera& Central etc.)

2004: Diploma profesionala in Management, etapa a II-a a programului de MBA al Open University Business School - UK, CODECS

2002 - 2004: HR manager, Modul Design

1997 - 2002: customer care manager, Codecs

1997: a absolvit Facultatea de Sociologie, Psihologie si Pedagogie, Universitatea Bucuresti

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO