Profesii

Candidatii sunt niste copii intr-un "candy shop"

16.07.2007, 16:05 41

Daca in urma cu 10 ani vedeam oameni cu trei facultati conducand taxiuri, intrucat piata acumulase un numar foarte mare de candidati, iar primii investitori ne prinsesera la acel moment cu "oameni pe stoc", in prezent nu mai producem oameni, cel putin nu cat ne cere piata, este de parere Dragos Salageanu, country manager al firmei de executive search Feige Business Advisors Romania.
Piata fortei de munca se afla in fata a doua mari provocari in prezent. Pe de o parte, este vorba despre dezechilibrul critic dintre cerere si oferta (la nivel de salarii, fluctuatie si loialitate). In al doilea rand, este vorba despre candidat, care are atitudinea unui "copil intr-un candy shop", spune Salageanu.
"Dinamica pietei este extrem de acce-lerata. Totul creste cu 30-40-80%. Astfel, un manager de vanzari care a crescut
intr-un an vanzarile companiei pentru care lucreaza cu 80%, spre exemplu, cu siguranta va fi tentat la un moment dat sa plece intr-o alta companie", spune el, adaugand ca cel mai mare risc pentru mediul economic local este compromiterea investitiilor din cauza incapacitatii de a asigura forta de munca necesara.
"Candidatii care cer salarii cu 30% mai mari nu sunt cu 30% mai buni. Sunt cu 30% mai cautati si mai vanati", spune Salageanu, care apreciaza ca piata fortei de munca creste isteric pentru ca se investeste constant si ca in cativa ani lucrurile se vor aseza.
Feige Business Advisors este una dintre putinele companii de head-hunting de pe piata locala care nu are inca un birou in Capitala. Cu sediul central in D?sseldorf, compania a intrat pe piata locala in 2005, cand a deschis un birou la Timisoara, unde lucreaza in prezent 6 angajati.
Fiind o companie germana, filiala din Romania lucreaza mult pe proiecte pentru clienti nemti. Spre exemplu, pentru Linde Engineering, au fost recrutati si plasati 15 ingineri romani doar in acest an si exista in continuare zeci de pozitii vacante pentru inginerii romani care sa se relocheze la Munchen pe perioada nedeterminata.
"Salariile pentru pozitii de entry-level sunt de 38.000 - 40.000 de euro brut anual (3.300 de euro brut/luna), dar cei mai cautati sunt 'young professionals', adica ingineri care au intre 2 si 8 ani de experienta, pentru ca sunt aproape de studii, sunt flexibili, dar au in acelasi timp experienta", spune Salageanu. Pe de alta parte, in Germania, exista un segment semnificativ de romani care lucreaza in domenii ca IT&C, finance sau care ocupa pozitii de management, si care vor sa se intoarca in tara, principala motivatie fiind legata de cresterea salariilor din Romania simultan cu scaderea de pe piata nemteasca. "Spre exemplu, in IT, in Germania, salariile au scazut la jumatate comparativ cu anii '90", precizeaza Salageanu.
Criza fortei de munca afecteaza tot mai puternic angajatorii, dar este, in mod paradoxal, o veste buna pentru firmele de recrutare sau de executive search "Desi este un fenomen ingrat pentru angajator, criza fortei de munca este mana cereasca pentru firmele de head-hunting. Insa acest con de oportunitate nu va mai exista peste trei ani. Si cel mai important este ca agentiile de executive search sa joace curat", spune country managerul Feige.
In teorie, un head-hunter incaseaza aproximativ 30% din salariul anual brut estimat al managerului pe care il plaseaza. Cel mai mare "fee" (tarif) pe care l-a incasat Feige pe piata locala a fost de 15.000 de euro, dar in medie se incaseaza intre 9.000 si 10.000 de euro pentru plasarea unui manager.
Pe domenii, o criza acuta se resimte in zone ca finance, spune Salageanu, unde Feige are cele mai multe proiecte de recrutare. "Directorii financiari sunt destul de mobili interbransa, miscandu-se intre domenii ca retail, banking sau real estate", explica el.
Cresterile salariale sunt cuprinse intre 25-30% anual la nivel de top management, in aceste conditii salariile managerilor de top din Romania apropiindu-se de cele ale managerilor din Europa de Vest, reprezentand aproximativ 70-75% din cat castiga acestia, care, la randul lor, sunt la aproximativ 80% din cat castiga managerii americani.
In IT acest raport a fost finalizat de scaderea salariilor din vestul Europei, spune seful Feige.
Una dintre diferentele principale dintre piata de headhunting locala si cea vest-europeana tine de termenele companiilor angajatoare pentru gasirea de manageri.
"In Germania, un head-hunter are sase luni pentru a gasi un manager. Noi am avut situatii in care ni s-a cerut sa gasim un manager intr-o saptamana", explica Salageanu.
In tara, exista inca rezervoare de populatie neatinse, spune Dragos Salageanu, referindu-se la anumite zone ale tarii unde rata somajului este destul de ridicata, insa candidatii din aceste zone nu au mobilitate, fiind destul de reticenti la relocare. "In marile centre industriale in care s-a investit puternic in ultimii ani este o criza fara precedent. Iar faptul ca pentru majoritatea joburilor se angajeaza candidati cu nivel de entry-level duce la scaderea calitatii serviciilor", afirma el.
Dragos Salageanu este de parere ca in acest moment nu se poate vorbi de exces de concurenta pe piata de head-hunting din Romania. Cu toate acestea, sarcina recruiterilor de middle si top managent nu este usoara. "Piata se afla intr-un moment definitoriu. Se vand proiecte usor si se livreaza greu oameni", spune el, referindu-se la fluctuatia ridicata de personal din companii.
Una dintre principalele trasaturi ale jobului unui adviser in head-hunting este mobilitatea. "Abuzam de avioane, de hoteluri. Ai o intalnire dimineata in Timisoara, la pranz esti in Bucuresti, iar seara esti iar in Timisoara", spune Salageanu.
Desi fiecare investitie este analizata cu mult timp inainte de demarare, intrucat lucrurile se schimba foarte repede pe piata locala, un investitor poate iesi relativ usor din parametrii de cost stabiliti initial. "Intr-un an, intervalul dintre momentul in care se castiga un proiect si pana i se da drumul, lucrurile se schimba radical. Cresc costul terenului si costurile cu forta de munca. In acest context, anticiparea miscarilor de pe piata va face diferenta intre investitori", apreciaza country managerul de la Feige.
Strategia companiei pentru acest an este extinderea in mai multe locatii din tara. "La inceputul lui 2008, vor fi operationale, pe langa sediul din Timisoara, inca doua filiale, la Bucuresti si la Cluj. De asemenea, vom avea un satelit la Sibiu", spune Salageanu, precizand ca, in consecinta, Feige va ajunge la 15-18 angajati la inceputul anului viitor. Daca in Timisoara, datorita specificului zonei, recrutarea s-a axat pe productie, industrie, inginerie, cat priveste extinderea in Capitala, Dragos Salageanu spune ca se gandeste la banking, financiar, telecomunicatii, retail, distributie si FMCG.
Feige Business Advisors a inregistrat in 2006 afaceri de 150.000 de euro, estimeaza 250.000 de euro in acest an si o dublare de pana la jumatate de milion de euro in 2008.
"Dinamica pietei este extrem de accelerata. Totul creste cu 30-40-80%. Astfel, un manager de vanzari care a crescut intr-un an vanzarile companiei pentru care lucreaza cu 80%, spre exemplu, cu siguranta va fi tentat la un moment dat sa plece intr-o alta companie.", Dragos Salageanu, country manager Feige Business Advisors Romania

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO