Profesii

Ce a schimbat criza in comportamentul angajatilor

Ce a schimbat criza in comportamentul angajatilor
16.08.2009, 16:22 894

Schimbarile din comportamentul angajatilor vin ca urmare a inversarii raportului de forte dintre angajat si angajator. Daca acum doi ani angajatorii duceau un "razboi al talentelor" ale carui mize erau atragerea in companie a angajatilor valorosi, iar cererea de forta de munca era mai mare decat oferta, acum companiile incearca sa scape de nonperformeri, iar angajatii si-au pierdut din statut in relatia cu sefii.

"Angajatul cauta acum sa-si vanda forta de munca, a pierdut o parte din aroganta si din atitudinea demanding (de a cere - n.r.), a invatat si a inteles faptul ca el si angajatorul nu pot trai unul fara celalalt pana la urma: angajatorul este cel care il plateste, de el are nevoie ca sa fie angajat, el ii ofera un loc de munca stabil si o cariera", sustine Sorin Faur, HR services director in cadrul companiei de audit si consultanta BDO Romania.

Acum ceva timp in urma, s-a creat o mentalitate care punea angajatorul in dificultate, deoarece cererea de forta de munca era mai mare decat oferta, iar competitia pentru angajare se derula intre companii, si nu intre candidati.

"S-a plecat de la situatia in care angajatorii se bateau pe angajati. Oferte de munca pentru tineri studenti, proaspat absolventi, mergeau de la 350 pana la 600 de euro la prima luna de la angajare", a mai spus Faur.

 

Un angajat constiincios si disciplinat risca mai putin sa fie concediat

Totodata, aceasta inversiune a raportului de putere dintre angajat si angajator ii face pe oameni mult mai flexibili in ceea ce priveste presiunile unora dintre sefi, care se reflecta in prelungirea programului de lucru fara plati suplimentare sau in taierea unor beneficii si a unor drepturi. Si mentalitatea angajatilor s-a schimbat, in sensul ca au devenit mai ascultatori, ca urmare a faptului ca risca in orice moment sa fie concediati daca fac cea mai mica greseala.

"Un angajat constiincios si disciplinat risca mai putin sa fie concediat. Concret, in situatie de criza iti poti pierde slujba, fie in urma unei disponibilizari, fie in urma lipsei de performanta, fie disciplinar. Daca in cazul disponibilizarii conteaza cel mai mult criteriile economice, in celelalte doua cazuri e important comportamentul persoanei", sustine Liviu Constantinescu, HR manager in cadrul operatorului de centre private de dializa Fresenius NephroCare Romania.

Cu toate acestea, specialistii in resurse umane spun ca divergentele de la serviciu nu au nicio scuza, iar dificultatile economice nu pot fi considerate un pretext pentru care sefii sau angajatii sa-si descarce nervii unul pe celalalt.

"Cearta, tipetele, agresivitatea la locul de munca nu pot fi justificate, indiferent daca e criza sau nu. Ele apar atunci cand nu exista un autocontrol foarte bun sau respect intre membrii comunitatii respective. Fara respect nu se poate vorbi despre incredere, angajament sau de loialitate", precizeaza Nevenca Doca, directorul executiv de resurse umane din cadrul Bancii Transilvania.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO