Profesii

Ce ii motiveaza pe angajati pe timp de criza

Ce ii motiveaza pe angajati pe timp de criza
01.02.2009, 16:23 1287

"Lumea este agitata, nimeni nu stie cati bani au mai ramas si cat este dispus sa cheltuiasca patronul. Este o atmosfera ciudata, desi s-au facut eforturi sa se pastreze o oarecare stare de siguranta. Inca se mai fac angajari, iar acest lucru este si bun si rau. Cand vezi ca vin multi oameni, te intrebi daca nu vor fi si unii care sa vrea partea ta de job", crede Ovidiu, angajat al unei companii private din Capitala cu cateva sute de angajati.
Exista insa si angajati pe care situatia actuala nu ii "impresioneaza" deloc.
"Firma la care sunt eu este in plina dezvoltare si din acest motiv nu sunt deloc stresata. Din punctul meu de vedere, in afara de cursul valutar, e mai mult zarva", spune Roxana, care lucreaza ca agent de vanzari.
In situatii tensionate, cel mai important lucru pe care trebuie sa il faca angajatorul este sa comunice in permanenta cu angajatii si sa le explice situatia in care se afla compania. "Frica nu ii motiveaza pe angajati intr-o perioada de criza. Din pacate, gandul ca ai putea fi concediat nu este un factor motivational. In acest moment, comunicarea este un element foarte important. Oamenii trebuie sa stie daca organizatia in care lucreaza are probleme sau nu", este de parere Olivier Allaert, director de resurse umane al Ubisoft Romania, filiala locala a companiei franceze Ubisoft Entertainment, cel mai mare producator de jocuri video din Europa.
Din acest motiv, managementul trebuie sa comunice angajatilor care vor fi obiectivele companiei, pentru a se asigura ca toata lumea stie la ce sa se astepte. "Cred ca a te simti in siguranta poate fi foarte motivant in aceasta perioada. Din pacate, am o experienta puternica in ceea ce priveste acest tip de context din timpul perioadei in care am lucrat in Franta si cand piata este foarte dificila in ceea ce priveste angajarile, a te simti in siguranta este un lucru foarte important in pachetul per ansamblu. Intai de toate, angajatii vor sa se stie ca locul lor de munca este sigur si abia apoi pot discuta despre salariu", precizeaza directorul de resurse umane al Ubisoft. Pe de alta parte, pierderea jobului poate actiona mai degraba ca factor de constrangere si stres pentru angajati.
"Eu cred ca aceasta 'frica' afecteaza comportamentul oamenilor, nu ii motiveaza in sens pozitiv cu adevarat, decat pe perioade foarte scurte sau pe prea putini dintre ei", explica Ema Grigore, managing director la compania de training New Elite Consulting.
Oricum angajatii sunt supusi la presiuni din mediul extern, cum sunt ratele la banca care cresc, afluxul de stiri negative din piata, vestile care vin de la alte companii si care actioneaza mai degraba ca factor de restrictie decat de motivare, si din pacate actioneaza intr-un sens ciudat de genul "sa nu fac valuri", sa nu supar pe nimeni, angajatii gandindu-se in termeni de "nu imi permit acum sa raman fara loc de munca".
Mai mult decat atat, din moment ce auzim in jurul nostru despre concedieri in masa, falimente si reduceri de costuri, nevoia de securitate devine foarte importanta.
"Daca acum cateva luni te aflai in cautarea unui nou job, te uitai atent la oportunitatile de dezvoltare profesionala, la statutul oferit de noul post, in cazul in care ceva nu corespundea asteptarilor tale, puteai gasi cu usurinta o alternativa. Acum, siguranta locului de munca, soliditatea companiei, cantaresc extrem de greu in luarea unei decizii. De aceea, este foarte important azi ca firmele sa-si asigure angajatii ca aceste niveluri de baza sunt acoperite, pentru a discuta apoi de factori motivationali obisnuiti", crede Anca Florea, senior consultant in cadrul grupului Trend Consult si managing partner al diviziei de invatare experientiala Eagle’s Flight Central Europe din cadrul aceluiasi grup.
In aceasta perioada, si candidatii au o grija mai mare fata de locul de munca pe care urmeaza sa si-l gaseasca. Daca in trecut erau aproape in exclusivitate motivati de partea financiara fara sa-i intereseze daca compania in care merg este o companie stabila, este de multi ani pe piata, le poate oferi o perspectiva de viitor, acum au inceput sa readuca in primul plan si aspectele de genul acesta.
"Efectiv, este o reactie sanatoasa a lor pentru ca este foarte important sa ai intr-adevar un job bine platit, care sa fie si stabil cu atat mai mult in perioada de criza economica", spune Corina Diaconu, managing director al firmei de recrutare si selectie ABC Human Capital.
 
Reducerile veniturilor ar trebui sa fie pe ultimul loc
Specialistii in resurse umane sunt de acord cu faptul ca situatiile de criza nu inventeaza motivatii diferite pentru angajati, ci doar schimba ordinea prioritatilor intre cele existente deja. In aceasta noua ecuatie, creste foarte mult importanta nevoilor de baza ale oamenilor.
"Din punct de vedere financiar, toti angajatorii iau masuri de reducere a costurilor in perioadele de criza. Este important ca reducerile care afecteaza veniturile personale ale angajatilor sa se afle pe ultimul loc in aceasta strategie", explica Florea.
Asadar, in situatii de criza se trece de la accentul pus pe factorii extrinseci ai motivarii catre cei intrinseci, si anume: securitatea locului de munca, implicarea in proiecte care asigura supravietuirea firmei, aprecierea pentru munca depusa sau ajutorul empatic pentru probleme personale.
"Evident ca salariul sau recompensele raman in continuare factori care motiveaza, dar ponderea lor in totalul factorilor de motivare este diminuata din cauza disponibilitatii limitate a firmelor de a oferi astfel de motivatii", spune Cristian Nistoreasa, managing partner al companiei de consultanta Wilson Learning.
Mai mult decat atat, perioa-dele de recesiune sunt teste pentru angajatori in a-si pastra angajatii care sunt productivi. Pentru aceasta se folosesc eva-luarile de personal prin care se verifica daca angajatul are abi-litatile, deprinderile si compor-tamentele necesare postului, dar si capacitatile acestuia de a ramane eficient intr-o piata in care consumul este mai mic si numarul clientilor este in scadere. Se pune accent pe competente ca toleranta la stres, spirit comercial, angajament sau automotivare.
In perioadele de criza nu apar factori moti-vationali noi, total diferiti fata de cei din perioadele de dezvoltare economica. Daca ne uitam la conceptul lui Maslow de motivare, oamenii incep sa fie preocupati de nivelurile de baza din piramida motivationala.
"Factorii motivationali raman aceiasi, dar creste importanta celor legati de acoperirea nevoilor de baza si de securitate. Securitatea locului de munca si acoperirea nevoilor de baza ale angajatilor reprezinta cele mai importante lucruri in aceasta perioada", explica Florea.
In cele din urma, indiferent de situatia prin care trece compania, angajatii trebuie sa fie motivati. Trebuie precizat insa ca motivarea nu asigura realizarea sarcinilor postului, ci obtinerea de performanta.
"Pentru realizarea jobului exista salariu. Atunci cand doresc mai multa performanta de la angajat actionez prin crearea conditiilor care sa-l faca pe angajat sa obtina mai multa performanta", specifica Nistoreasa.
 
Situatiile de criza scot ce e mai bun din oameni
Motivarea angajatilor este influentata de stilul de viata si de mediul extern. Cand toata lumea iti spune ca este criza, incepi sa te gandesti la prioritatile proprii care se transforma in factori de motivare sau factori de insatisfactie, in functie de fiecare persoana.
"De exemplu, un agent de vanzari poate fi 'motivat' de situatia din economie pentru a reusi sa vanda cat mai mult si sa supravietuiasca, iar altul poate deveni demotivat deoarece clientii sai il refuza de fiecare data sau au si ei la randul lor greutati. Este greu sa fii inovator, dar tocmai acest lucru este captivant si provocator. Sa mergi inainte", este de parere Grigore.
Intr-o perioada normala poate lucrurile nu sunt atat de dramatice, iar agentii din exemplul de mai sus pot interpreta reactia negativa din piata ca pe o situatie conjuncturala.
"Situatiile normale nu scot ce e mai bun din oameni, situatiile de criza da. Eu interpretez criza ca pe ceva pozitiv, vreau sa vad oameni mai motivati, care sa serveasca bine clientii tocmai pentru ca tin la locul lor de munca, vreau sa vad mai mult profesionalism in toate domeniile, de la agent de vanzari la manager. Avem un potential urias care poate acum va fi mai mult eliberat", crede Ema Grigore, care de asemenea este de parere ca, indiferent de criza, natura umana ramane la fel, oamenii sunt motivati de relatia cu seful, de marimea veniturilor, de satisfactia de a face lucrul de la A la Z si, nu in ultimul rand, de munca in sine.
 
 
Starea de spirit a liderilor ii poate motiva sau demotiva pe angajati
La nivel moral, liderii ar trebui sa arate incredere, sa le vorbeasca angajatilor despre solutiile si planurile de viitor. Sta in puterea lor sa mute focusul de la ce este rau la ce trebuie facut ca sa fie bine.
"Este foarte important ce vad angajatii la liderii lor. Starea de spirit a liderilor ii poate motiva sau demotiva pe angajati", explica Anca Florea.
Conform teoriei motivarii, factorii motivationali sunt pozitivi. Ei ne fac sa ne depasim valoarea medie pe care o avem cu totii in conditii normale de viata si de lucru. Atunci cand exista factori perturbatori, personali sau profesionali, actionam cu totii sub valoarea medie.
"Criza, "biciul", te aduc de la valoarea minima la valoarea medie, dar nu te fac sa depasesti aceasta valoare medie. De aceea, in perioadele de criza se simte o crestere a celor care functioneaza sub randamentul lor mediu, crestere care poate ajunge la acest nivel mediu. Pentru a-si motiva oamenii sa isi depaseasca valoarea medie, liderii trebuie sa mute focusul catre idei noi, catre creativitate", conchide Florea.
 
Ce ii motiveaza pe angajati cand e criza?
  • Securitatea locului de munca
  • Comunicarea permanenta in ceea ce priveste situatia companiei
  • Implicarea in proiecte care asigura supravietuirea firmei
  • Aprecierea pentru munca depusa
  • Ajutorul empatic pentru probleme personale
 
 
 
MyJob.ro: 13% dintre angajati spun ca li s-au micsorat salariile
  • Principalele masuri anticriza la care au apelat companiile sunt disponibilizarile, stoparea angajarilor si reducerea salariilor, arata un sondaj realizat online de site-ul cu anunturi de recrutare Myjob.ro. Astfel, 12,88% dintre respondenti au mentionat ca firma la care lucreaza a hotarat sa reduca salariile.
  • Peste 37% dintre participantii la studiu au raspuns ca organizatia la care sunt angajati a facut disponibilizari, din cauza crizei, iar 23% au declarat ca problemele din piata se manifesta prin stoparea angajarilor. In acelasi timp, peste 15 procente spun ca firma in care activeaza si-a luat masuri din timp pentru a nu fi afectata de criza.
 
  • Sondajul s-a desfasurat in perioada 22-27 ianuarie, la realizarea lui participand 2.700 de persoane. Cei mai multi respondenti au intre cinci si zece ani de experienta in munca, fiind urmati de cei cu experienta intre trei si cinci ani.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO