Profesii

Ce te faci cand jobul si personalitatea nu fac "click"?

Ce te faci cand jobul si personalitatea nu fac "click"?

Bogdan Rotaru, consultant psihologic la Intell Competitiv: Cred ca liderii care la un moment dat ocupa pozitii de top si nu au un comportament autentic se vor autoelimina intr-o perioada de 5-6 ani. Mai devreme sau mai tarziu, meseria sau realitatea pietei ii arunca de pe pozitia respectiva.

27.08.2007, 18:01 245

In situatiile in care stresul la job intrece masura, angajatii ar trebui sa ia o pauza si sa se intrebe daca ceea ce fac se potriveste cu personalitatea lor. Este doar o chestiune de time management sau slujba pe care o au le creeaza un stres suplimentar din cauza faptului ca felul lor de a fi, pur si simplu, nu cadreaza cu jobul?
Indiferent daca angajatul ocupa o pozitie de leadership sau una de executant, aflarea profilului psihologic il poate ajuta sa isi dea seama ce slujba i se potriveste cel mai bine.
"Daca te afli intr-o pozitie de front office, in conditiile in care esti introvertit, dar ai contacte variate si solicitante si ajungi sa constientizezi faptul ca esti tensionat din cauza serviciului pe care il ai, este bine sa-ti pui intrebarea daca nu cumva ai gresit cand l-ai ales", explica Bogdan Rotaru, consultant psihologic in cadrul companiei Intell Competitiv, care ofera servicii de executive profiling si strategii competitive. Astfel, Rotaru da exemplul unui leader manager in cazul caruia teama ajungea pana acolo incat in momentul in care vorbea despre superiorul lui, ii transpirau mainile.
"Dupa ce am stat de vorba cu el, si-a dat seama ca nu trebuie sa il sperie faptul ca va fi dat afara si ca poate pleca oricand in alta parte", explica Rotaru, precizand ca atacul de panica era evident, insa in urma cursului angajatul a capatat acel insight care l-a ajutat sa-si dea seama ca stie "meserie" si ca exista si alte variante in afara jobului pe care il avea. "In momentul in care nu iti mai e frica ca pierzi, poti sa joci relaxat", completeaza el. Un alt exemplu pe care il da Rotaru este cel al unei echipe de zece oameni cu care a lucrat la un curs, iar in urma acestuia, intr-un interval de trei luni dupa terminarea cursului, trei dintre acestia au demisionat, dandu-si seama ca slujba pe care o aveau nu li se potrivea.
"Poate daca aveam suficient timp la dispozitie pentru a vorbi cu managerul de echipa as fi putut sa ii ajut sa isi schimbe pozitia. Asa oamenii au hotarat pentru ei si in al doilea rand pentru organizatie", crede Rotaru.
Pe de alta parte, in opinia trainerului, exista angajati care ocupa pozitii inalte sau cu expunere in organizatii, si care, din punctul de vedere al temperamentului pe care il au, ar trebui sa se manifeste profesional intr-o zona de consilier tehnic, de consultant si nicidecum sa lucreze intr-o zona stresanta de tipul vanzarilor, spre exemplu.
"Mai devreme sau mai tarziu, meseria sau realitatea pietei ii arunca de pe pozitia respectiva. Cred ca liderii care la un moment dat ocupa pozitii de top si nu au un comportament autentic se vor autoelimina intr-o perioada de 5-6 ani", spune el, precizand ca in resurse umane se selecteaza mult mai mult in favoarea coeficientului de inteligenta emotionala si in dauna coeficientului de inteligenta academica.
"Spre deosebire de coeficientul intelectual, empatia se poate dezvolta. Oamenii pot fi educati oricand sa citeasca mai bine comportamentul altora si sa se adecveze mai bine, iar liderii, prin natura succesului lor, au aceste comportamente empatice in mod nativ", spune Rotaru.
El explica faptul ca un lider trebuie sa aiba si anumite aptitudini de relationare, sa stie sa directioneze colectivul, sa conduca o echipa. Variabilitatea comportamentala e regula si atunci un lider este cel care reuseste sa se adapteze la cat mai multe situatii concrete, la cat mai multi indivizi, si in toate acestea consta succesul lui social.
Insa unul dintre minusurile managerilor romani este faptul ca acestia nu fac networking, nu au suficiente contacte sau nu au flexibilitatea necesara pentru a accepta inconstanta comportamentala a unor coechipieri.
"Cand un superior spune ca vrea sa lucreze procedurizat, el nu are o problema cu angajatul cu care lucreaza, ci asa este el structurat. In momentul respectiv nu trebuie sa te mai enervezi pe el, ci incerci sa-i demonstrezi pe alte cai ca s-ar putea insela, iar energia ta nu mai este directionata spre a-i 'zdrobi' lui personal opozitia, ci spre a-l convinge si a-i arata ca mai exista si alte posibilitati", detaliaza Rotaru. Pe de alta parte, sa cunosti profilul psihologic al unui manager, spre exemplu, te poate ajuta sa anticipezi care va fi urmatoarea lui miscare. "O echipa antrenata sa extraga informatii din piata poate invata sa faca previziuni si jocuri sau strategii de razboi de confruntare cu un competitor potential pe piata respectiva", explica el.
Compania IntellCompetitiv exista de trei ani pe piata si deruleaza proiecte independente in sfera de intelligence si strategii competitive.
In ceea ce priveste tarifele, compania se pozitioneaza intr-o zona de preturi medii pe piata romaneasca de training. Astfel, media este in zona a 1.500 - 2.000 de euro pentru o zi de training, ajungand la 2.000 - 3.000 de euro, in timp ce in zona inferioara tarifele se situeaza sub 1.000 de euro pentru fiecare grupa de cursanti ai unei companii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO