Profesii

Criza, ca solutie de criza

24.07.2006, 15:59 13

Orice business este, in sine, o punere in scena. Exista insa si varianta in care scena poate fi mutata intr-un alt context. In unul securizat, in care angajatii pot gresi fara ca erorile lor sa produca dezastre strategice sau financiare. Asa au aparut simularile de afaceri, ca modalitate neconventionala si relativ noua de formare a angajatilor.
De o parte sunt creatorii de scenarii, cele cateva firme, nu foarte multe pe piata romaneasca, care ofera simulari de afaceri. De cealalta parte, pe scena, sunt angajatii companiei care beneficiaza de astfel de simulari. Angajatii care devin actori in propriul business.
In prezent, simularile de afaceri sunt privite ca alternativa viabila la trainingul clasic. Pe parcursul unei simulari, echipele de participanti "conduc o afacere", concurand cu alte echipe, simuland afacerea in care sunt incadrati. De-a lungul unor cicluri de afaceri puse in scena, acestia vor lua o suma de decizii si vor descoperi cum circula banii si celelalte resurse in cadrul firmei, vor analiza consecintele deciziilor lor, le vor reanaliza si le vor corecta. "Simulam realitatea", spune Geogeta Dendrino, Managing Director la Interact, care are o retea de traineri acreditati in simulari de afaceri.
De ambele parti ale "baricadei", participanti si specialisti cad de acord asupra unui fapt: concurenta creata in interiorul companiei, intre angajati, va avea efecte pozitive in exterior, acolo unde intervine adevarata competitie.
Impactul unor decizii de management gresite poate fi devastator in afaceri. Pe de alta parte, chiar si intr-un business eficient scenariile multiple sunt oricand binevenite. "Acesta este rolul simularilor, te invata sa creezi si sa selectezi strategii alternative, cel putin la fel de avantajoase ca si strategia pe care deja o aplici, dezvoltand obiective pe termen lung", spune Camelia Slivneanu, directorul de resurse umane al Cris-Tim, companie ai carei angajati de pe pozitii de middle si top management au beneficiat de simulari de afaceri.
Companii ca Unilever, Vodafone si SABMiller folosesc de ani de zile simularile de afaceri la nivel mondial. Ar fi de asteptat ca managerii unor astfel de companii sa nu fie interesati de simulari din cel putin doua motive: agenda incarcata, care nu lasa timp pentru "jocuri", si ideea potrivit careia ei ar trebui sa stie deja toate lucrurile pe care le-ar putea afla in timpul unei simulari de afaceri.
"Ce se intampla de fapt atunci cand te confrunti cu o problema generata de modificari legislative, de schimbarea optiunilor clientilor (pana la urma toti suntem clientii cuiva, intr-un fel sau altul), de aparitia sau plecarea membrilor intr-o/dintr-o echipa? Astepti solutii sau ai deja cateva scenarii la care poti apela?", se intreaba oarecum retoric Camelia Slivneanu.
Ei, bine, simularile de afaceri ofera cateva scenarii. Adrian Ciocodan, General Manager la Smartbox, spune ca studiile din psihologie au aratat ca indivizii invata cel mai bine din propriile experiente, jucandu-se sau facand greseli. "Aceasta ultima metoda de invatare se dovedeste a fi foarte costisitoare pentru companie, in termeni de timp si de resurse financiare. Astfel, s-a ajuns la nevoia de a oferi angajatilor posibilitatea de a castiga toate aceste experiente intr-o maniera rapida si necostisitoare, cu ajutorul simulatoarelor/jocurilor de afaceri", explica managerul Smartbox, companie care organizeaza simulari de afaceri.
Dincolo de dimensiunea ludica a exercitiului, simularile de afaceri sunt "o afacere" foarte serioasa. Valoarea de experiment a simularilor, transpunerea participantilor in situatii concrete, ancorate in realitate, constituie doar un prim plus in fata trainingului. "O parte esentiala a metodologiei de livrare este ca participantii descopera, in loc sa le fie spus, care sunt conditiile si punctele-cheie ale unei afaceri", crede Ciocodan.
Pe langa dinamism, participantii interactionand in permanenta, simularile creeaza o intelegere aproape intuitiva a impactului pe care il au deciziile de afaceri si schimbarile din piata asupra performantei corporatiei.
Camelia Slivneanu, directorul de resurse umane al Cris-Tim, crede ca unul dintre avantajele majore ale simularilor de afaceri este faptul ca, in timpul acestora, angajatii se transforma in "parteneri de afaceri atenti si seriosi", care, in final, ajung sa lucreze in folosul afacerii "ca un tot, si nu ca entitati".
"Simularile sunt valoroase tocmai pentru ca le arata angajatilor cum functioneaza afacerea dincolo de zona lor de activitate, care este impactul financiar al deciziilor pe care le iau, atat la nivel de organizatie, cat si in afara acesteia si, nu in ultimul rand, cum pot ei influenta profitul", precizeaza Slivneanu.
O alta companie care a apelat la metoda simularilor de afaceri este Brau Union. "Cred ca cel mai mare beneficiu, in virtutea caruia as recomanda oricarei companii sa apeleze la aceasta solutie de pregatire profesionala, este acela de antrenare a gandirii angajatului in spirit antreprenorial, aplicat pe o problematica specifica", precizeaza Diana Ghita, director de resurse umane al Brau Union Romania.
Daca in cazul avantajelor lista ar putea continua, in ceea ce priveste dezavantajele, "in general, participantii se plang ca o simulare nu dureaza mai mult", spune Georgeta Dendrino.
Cum pot fi cuantificate beneficiile simularilor de afaceri? Sunt ele un indicator pentru cresterea performantei angajatului si, implicit, a business-ului?
"Suntem invatati cu cifre, dar in cazul de fata nu despre asta este vorba. Apartenenta la grup, comunicarea, abilitati noi sau redescoperite, relatiile interpersonale, constientizarea faptului ca fiecare are ceva de oferit, dar si de primit de la cel care pana nu de mult era privit ca un posibil 'concurent' sunt printre beneficiile acestor 'jocuri'. Sigur ca nu trebuie uitate eficienta, productivitatea - care sunt beneficii -, dar mai mult ma satisfac primele", apreciaza Slivneanu.
Specialistii sunt de parere ca simularile ofera o perspectiva globala asupra afacerii, indicatori despre managementul performantei, strategie, aplicatii in finante, marketing, logistica, comunicare interdepartamentala, teambuilding, management de proiect.
Unul dintre contextele cele mai potrivite pentru folosirea simularilor de afaceri este cel al modificarilor care au loc intr-o organizatie, intrucat contrabalanseaza scepticismul angajatilor la schimbare. "Este o metodologie de ultima ora de invatare experientiala prin care infrangi rezistenta la schimbare si aliniezi energia emotionala a resursei umane pentru a indeplini obiectivele procesului de management al schimbarii. Angajatii experimenteaza viitorul intr-un mod amuzant si neamenintator. Oamenilor le este teama de necunoscut, iar o simulare de afaceri este platforma ideala pentru a experimenta necunoscutul", explica Dendrino.
O prima caracteristica a unei simulari trebuie sa fie simplitatea. Cu cat este mai complicata structura, participantii inteleg mai greu si exercitiul isi pierde din eficacitate.
Desi au valoare de experiment, faptul ca sunt ancorate in fenomene desprinse din realitate, posibile, le da greutate. Georgeta Dendrino adauga ca pentru ca o simulare sa fie relevanta si utila, cei care se ocupa de organizarea ei trebuie sa o adapteze la specificul companiei in care aceasta urmeaza sa se desfasoare. "In cele mai multe cazuri, sunt implicati factorii-cheie de decizie din compania-client pentru a ne asigura ca simularea respecta realitatea", explica Dendrino.
De exemplu, simularile Interact sunt structurate in trei parti. Actul 1: simularea propriu-zisa (30% din timpul cursului). Procesele sunt usor de recunoscut, problemele ce pot aparea sunt usor identificabile. Actul 2: exercitii (30% din timp). Actul 3. Transfer in viata reala (40% din timp). Participantii sunt in situatia unei echipe manageriale a unei firme, se formeaza mai multe echipe ale mai multor firme care concureaza in acelasi timp. Iar piata pare sa aiba nevoie de astfel de scenarii. Adrian Ciocodan spune ca simulatoarele dezvoltate de Smartbox au fost create ca urmare a semnalarii unor probleme specifice semnalate pe diferite industrii (FMCG, IT, retail etc.).
Fara a subestima valoarea training-ului clasic, specialistii in resurse umane considera ca principalul atu al simularilor este ancorarea lor in realitate si valoarea experientiala. "O diferenta semnificativa consta in faptul ca... nu exista teorie, ci doar... practica! Aparent este un joc", afirma Diana Ghita, de la Brau Union.
Secretul unei simulari de afaceri reusite sta in adaptarea ei la viata reala, precum si in completarea ei ulterioara cu procese eficiente de invatare si de aplicare in viata reala. In vreme ce cursurile clasice iti ofera mai degraba o imagine a "unui copac din padure", simularile te ajuta sa ai "imaginea padurii vazuta din elicopter", spune Georgeta Dendrino.
Simularile de afaceri se adreseaza oricarui tip de angajat, de la top managment la middle management sau supervizori, si pana la angajati fara functii manageriale. Iar in cazul managerilor, se pare ca acestia iau decizii mai bune dupa ce au participat la simulari de afaceri.
McDonald's Romania a organizat anul trecut simulari de afaceri in doua faze: mai intai pentru manageri si business consultants si apoi pentru managerii de restaurant. "Schimbarea de mentalitate, perceptia mult mai pragmatica si avantajul muncii in echipa au fost cele mai relevante beneficii", spune Cristian Savu, director de comunicare al McDonald's Romania
Recomandarea specialistilor merge in directia repetarii periodice a simularilor de afaceri. "In cadrul simularilor exista niste variabile care se modifica. Cu atat mai mult cu cat simularile trebuie sa reflecte piata, care se modifica mereu, astfel incat cel mai bine este ca simularile sa fie reluate semestrial", spune Ciocodan, de la Smartbox.
Ce se intampla dupa? "Aici intervine adevarata provocare pentru compania care a oferit angajatilor sai sesiuni de 'simulari de afaceri': sa le ofere si ocaziile de a aplica ceea ce au invatat. Este 'cheia succesului' oricarui program de training: creeaza-i angajatului tau oportunitatea de invatare, dar creeaza-i, in egala masura, si oportunitatea de a aplica ceea ce a invatat", crede Diana Ghita.


De ce aleg companiile sa "simuleze" business-ul?

sunt practice, conceptul de baza fiind "learning by doing" ("inveti facand, din experienta practica). Tot ceea ce inveti la o astfel de simulare este menit a fi transpus in termeni reali, in afacerea pentru care lucrezi
experienta simularii ofera acces direct la intelegerea legaturilor complexe dintre departamentele functionale si centrele de profit
ofera un mediu securizat de invatare despre afaceri, in care poti sa gresesti, dar unde vezi pe loc impactul erorii asupra business-ului
o alta dimensiune este cea a competitivitatii: participantii la simulari trebuie sa joace si sa castige.
simularile scurteaza procesul de training, cateva zile de simulari pot inlocui saptamani intregi de cursuri
interactivitate maxima, participantii devin mai dedicati si orientati catre companie, pentru ca inteleg mult mai bine cum functioneaza alte departamente
mediu dinamic si antrenant, iar procesele sunt relevante si realiste

Simularile, cu sau fara training

Simularile de afaceri pot fi folosite in cel putin doua structuri: integrate in module mai complexe, ca instrument de training, sau pot fi administrate independent, ca structuri de sine statatoare
Adrian Ciocodan spune ca in ultimul timp piata a inceput sa formuleze din ce in ce mai mult cereri pentru acestea din urma, care sunt mai costisitoare, dureaza mai mult, dar sunt si mai eficiente. Astfel, daca pretul unei zile in care simularile sunt integrate in procese de training ajunge la 1.600-2.000 de euro, in cazul in care simularile sunt administrate individual, costurile unei utilizari variaza intre 3.000 si 15.000 de euro, in functie de complexitate.
Dintr-un modul de training de trei zile, simularile ocupa maximum o zi, iar numarul de participanti este de 12-15. Cand simularile sunt organizate independent de alte procese de training, pot dura pana la trei saptamani si pot fi aplicate unor echipe de 20-45 de persoane.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO