Profesii

Cum reusesc companiile aeriene sa-si tina angajatii loiali timp de 40- 50 de ani

Cum reusesc companiile aeriene sa-si tina angajatii loiali timp de 40- 50 de ani
16.05.2010, 23:12 231

Gabriela Bordea lucreaza de aproape 40 de ani in cadrul Tarom,cel mai important operator aerian de pe piata locala, de-a lungulcarierei fiind in toate diviziile din departamentele de marketingsi vanzari ale companiei. Incepand de anul trecut, Bordea estedirector de marketing si vanzari al Tarom, dupa ce anterior alucrat ca sef al departamentului de vanzari si a fostreprezentantul companiei in mai multe orase precum Tel Aviv,Bruxelles sau Paris, vreme de mai bine de 20 de ani.

Companiile aeriene sunt printre angajatorii cu cei mai fideliangajati, specializarile si strategiile de bonusare aferentejoburilor in acest domeniu fiind suficiente pentru ca angajatii sanu se reprofileze profesional.

Libertatea oferita angajatilor, discounturile la calatoriile cuavionul, investitiile masive in training sau mentinerea aceluiasinivel salarial intr-un an dificil sunt printre principalelemodalitati prin care conducerea gigantului aerian german Lufthansareuseste sa-si motiveze cei peste 100.000 de angajati si sa seasigure ca afacerea continua "in familie".

Ludwig Kilcheit, 70 de ani, si-a petrecut aproape trei sferturidin viata in cadrul Lufthansa. Desi a iesit la pensie, nu pierdenicio ocazie pentru a analiza structura noilor motoare de avioniesite pe piata si sa le compare cu cele proiectate de pe vremeacand era angajat. De profesie inginer, Kilcheit si-a inceputcariera in Lufthansa in 1962, cand avea 22 de ani, moment la carenu stia ca isi va petrece urmatorii 48 de ani in cadrul aceluiasiangajator. Fiul sau de 41 de ani i-a urmat pasii si a devenit totinginer in cadrul Lufthansa.

"Imi amintesc ca inca de mic voia sa vina cu mine la serviciu siera interesat de ceea ce faceam. Dar nu e un caz singular: in cazulpilotilor, de exemplu, exista o traditie in acest sens, pentru caexista generatii intregi de piloti care provin din aceeasi familie.E o meserie frumoasa, care ofera o foarte mare libertate, insatrebuie sa-ti placa foarte mult sa calatoresti si sa cunosti oamenisi locuri noi", spune Kilcheit, care a fost prezent saptamanatrecuta la Hamburg (Germania), la evenimentul prin care Lufthansa aaniversat 50 de ani de colaborare cu Boeing si la care auparticipat peste 500 de reprezentanti din domeniul aeronautic sijurnalisti. "Sunt familii de piloti in care pasiunea pentru zbor afost transmisa, copilul urmand aceeasi cariera precum cea atatalui", spun si reprezentantii Tarom, companie care areaproximativ 2.400 de angajati.

Primul trimestru al acestui an a fost extrem de dificil pentruLufthansa, care a raportat o pierdere operationala de 300 demilioane de euro, in conditiile in care compania si-a bugetatcrestere pe partea operationala pana la sfarsitul anului. AchizitiaAustrian Airlines de catre Lufthansa, in urma unei tranzactii de377 de milioane de euro anul trecut, a pus bazele celui mai mareoperator aerian european si totodata principalul competitor alcompaniei de stat Tarom pe piata romaneasca. Lufthansa si AustrianAirlines au transportat 900.000 de pasageri pe piata locala in 2009si au castigat un sfert din piata aeriana traditionala.

Oficialii Lufthansa cred ca isi vor mentine obiectivul stabilitpentru acest an, acela de a genera un profit operational mai maredecat cel de anul trecut, cand acesta s-a ridicat la 130 demilioane de euro. Cota Lufthansa pe piata locala a companiilor delinie regulata a fost estimata la 16% in 2008, cu afaceri deaproximativ 40 de milioane de euro, iar achizitia Austrian Airlinesi-ar fi adus o cota de piata de 25% in Romania anul trecut. Taromare o cota de piata de 47,7%, excluzand insa companiile low-cost,si a raportat anul trecut venituri estimate la 260 de milioane deeuro si pierderi de aproximativ 21 de milioane de euro.

Si-au redus costurile fara sa taiesalariile

Lufthansa a inceput un program de reducere de costuri inca deanul trecut, fara insa a afecta politica de salarizare.

"Nu am scazut salariile si nici nu am redus numarul de angajati.Avem un program de reducere de costuri care se finalizeaza in 2011si care ar trebui sa genereze pana la finele anului viitor, princresterea eficientei, venituri in valoare de aproximativ un miliardde euro. Am renegociat contractele cu furnizorii, iar plecarilevoluntare sau pensionarile nu le-am inlocuit", explica AageDünhaupt, director corporate communication Europe in cadrulLufthansa. El a mai precizat ca, recent, Lufthansa a fost inclusaintr-un clasament al celor mai "interesanti" angajatori, fiind unadintre companiile care pun accentul foarte mult pe instruireaangajatilor si pe posibilitatea de crestere profesionala in cadrulcompaniei. Cu toate acestea, compania nu a fost ferita deprotestele angajatilor in acest an, intrucat in luna februarieaproape 4.000 de piloti au intrat in greva, solicitand o cresteresalariala si o securizare a locurilor de munca, ducand la anulareaa cateva sute de zboruri. Pilotii se temeau de dependenta pe care omanifesta compania fata de noile achizitii de linii aeriene,British Midland, Swiss sau Austrian, pentru ca angajatii lor intraupe un salariu mai mic cu 40% fata de cel castigat de un pilot alLufthansa, potrivit presei internationale.

38 de programe de lucru pentru stewardese

Un program de training pentru un steward din cadrul Lufthansadureaza, in medie, intre cinci si opt saptamani. Compania oferaanumite facilitati pentru stewardese, existand 38 de programe delucru diferite in regim part time, pentru ca acestea sa-si poataechilibra viata de familie cu viata personala.

"Nu s-a schimat nimic fata de acum 50 de ani. Daca te uiti lamodul in care se comporta stewarzii si ii compari cu cei care erausi acum 50 de ani, iti dai seama ca sunt exact la fel - chiar dacanu se simt bine, ei stiu cum sa zambeasca in asa fel incatpasagerii sa nu-si dea seama daca au probleme." Recrutarile incadrul Lufthansa se fac numai intern, iar interviurile de angajarese fac initial prin telefon, dupa care, daca nivelul limbii englezeeste suficient de bun, candidatul este chemat la sediul companiei.O alta modalitate de recrutare folosita de companie o reprezintaparticiparea la targurile de joburi.

Cat castiga un pilot de aeronava

Operatorul aerian german a avut anul trecut de castigat si de peurma faptului ca multi angajati fie s-au pensionat, fie au plecatvoluntar din cadrul companiei.

"Un numar de 4.000 de angajati au parasit anul trecut compania,iar pentru joburile ramase libere am primit peste 9.000 deaplicatii", spune Wolfgang Mayrhuber, presedinte si CEO al DeutscheLufthansa. Compania a inghetat salariile la nivelul anului trecut,in prezent salariul unui pilot la inceput fiind de aproximativ5.000- 6.000 de euro pe luna, in timp ce salariul lunar al unuicapitan cu experienta depaseste 100.000 de euro annual (peste 8.300de euro pe luna).

Pe piata locala, angajatii din transporturi aeriene au salariinete duble fata de valoarea castigului salarial la nivelul intregiieconomii, intrucat un salariat din acest sector incasa, in medie,aproximativ 3.300 de lei (785 de euro) in luna martie, potrivitdatelor de la Institutul National de Statistica.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO