Profesii

De ce risca firmele de recrutare sa lucreze pe baza de success fee

21.04.2008, 15:48 474

Firmele de recrutare care aleg sa lucreze pe baza de success fee (taxa de succes) pot incasa comisioane de la cateva sute de euro, pana la sume de ordinul zecilor de mii de euro, in functie de dimensiunile proiectelor la care lucreaza.
"Pentru unele pozitii de top, comisionul perceput de o firma de recrutare poate sa ajunga la 30-32% din salariul anual net al candidatului, astfel ca se pot incasa si 30.000 - 40.000 de euro pentru o persoana", spune Irina Pintoi, business unit manager la compania de resurse umane Barnett McCall Recruitment (BMR).
Success fee-ul sau taxa de succes reprezinta un comision pe care il percepe firma de recrutare atunci cand livreaza un angajat unui anumit client. Daca candidatii propusi de firma de recrutare nu ajung sa devina angajati, aceasta nu primeste niciun ban.
Totusi, chiar daca o firma de recrutare poate "impusca" un candidat de 40.000 de euro pentru o companie importanta, poate inregistra pierderi importante cauzate de concentrarea atentiei exclusiv pe clientul important, neglijand astfel clientii de mai mici dimensiuni, care pot aduce un castig cumulat mult mai mare pentru firma de recrutare, apreciaza Pintoi.
Aproximativ 20% din totalul firmelor de recrutare de pe piata lucreaza exclusiv pe baza de success fee, considera Ovidiu Vilceanu, managing partner la Sales Consulting, companie de consultanta in resurse umane cu sediul in Cluj-Napoca.
"Din punct de vedere valoric insa, cred ca acest procent se situeaza undeva la 5% sau chiar mai mic. Ceea ce inseamna ca majoritatea companiilor de recrutare si in acelasi timp cele mai mari firme de profil din Romania au ca politica de tarifare alta decat success fee-ul", spune Vilceanu.
Pana la urma, este sau nu profitabil sa lucrezi doar pe baza de success fee? Reprezentantii firmelor de recrutare sunt de parere ca o firma de profil nu are decat de pierdut daca vinde servicii doar pe baza taxei de succes. Orice proces de recrutare implica anumite costuri, prevazute sau inopinate, care trebuie acoperite. "In cazul success fee-ului, daca firma de recrutare nu a livrat candidati care ulterior sa devina angajati, aceasta trebuie sa-si acopere singura cheltuielile cu acel proces de recrutare", afirma Irina Pintoi, de la BMR.
Firma de recrutare ar putea sa ramana cu bugetul pe rosu fie pentru ca intre client si candidatul propus de firma de recrutare apar neintelegeri financiare, fie din cauza unor amanari ale interviurilor finale din partea clientului, spune Vilceanu. "Totodata, clientul isi poate restructura politica de angajare in urma candidatilor vazuti si a informatiilor primite de pe piata de la compania de recrutare clientul. Se poate intampla si ca in urma procesului de recrutare atat consultantul, cat si clientul sa isi dea seama ca pe piata nu exista ceea ce se cauta", afirma Vilceanu.
Pe langa aceste pierderi pe care le poate suferi o firma de recrutare care lucreaza doar in baza in unui success fee, poate interveni si o anumita frustrare a consultantilor care nu au reusit sa acopere pozitia ceruta de un client mai repede decat o alta firma de profil, este de parere Irina Pintoi.
Se poate spune ca o companie care foloseste serviciile unei firme de recrutare care lucreaza exclusiv in baza unei taxe de succes nu poate avea nicio neplacere de ordin financiar, deoarece nu risca nimic. Daca nu i se ofera un candidat pe care ulterior sa-l si angajeze, compania nu va face vreo plata catre firma de recrutare. "Majoritatea firmelor sunt obisnuite sa lucreze cu plata in avans. De asemenea, plata in avans reprezinta o certitudine pentru compania client ca firma de recrutare va aloca suficiente resurse pentru a finaliza proiectul", afirma Cristina Savuica, managing partner la Lugera & Makler, jucatorul numarul doi de pe piata de recrutare.
In cazul in care o companie ar plati un succes fee, agentiile de recrutare ar putea sa-si intersecteze activitatile, riscand sa contacteze aceiasi candidati si sa dea nastere unei imagini defavorabile in piata. "Success fee-ul este preferat de firme ce nu si-au mai externalizat aceste servicii si nu se bucura de un buget prea mare pentru acoperirea onorariilor. In general, companiile serioase nu prefera success fee-ul deoarece vor sa dezvolte o relatie de durata cu o anumita companie de recrutare", spune Pintoi, de la BMR.
De asemenea, taxa de succes este folosita atunci cand pozitia este una solicitanta sau cand apare o anumita urgenta. Spre deosebire de Romania, in statele din Europa de Vest se foloseste un alt tip de success fee, adica cheltuielile facute de firma de HR (cu precadere cea de executive search) de genul calatorii, cheltuieli cu restaurantele sau alte astfel de cheltuieli, se deconteaza de catre compania client, indiferent de rezultat, mai spune Pintoi.
In functie de diversi indicatori, cum ar fi perceptia pietei, pozitia cautata sau in ce industrie activeaza, comisionul unei firme de recrutare care lucreaza pe success fee este variabil, chiar daca sunt anumite firme care practica un tarif fix. "Exista diverse practici de stabilire a comisionului firmei de recrutare, cum ar fi unul sau doua salarii lunare brute/nete sau 25% din salariul anual net/brut. In ceea ce ne priveste, cuantumul salariului viitorului angajat este un reper/criteriu in stabilirea pretului final. Luam in considerare si alte aspecte cum ar fi grila de tarife stabilita prin politica de vanzari a firmei, nivelul ierarhic al postului sau dificultatea de recrutare", conchide Vilceanu, de la Sales Consulting.

Cu sau fara success fee?
Comisionul pe care il poate obtine o firma de recrutare care lucreaza exclusiv pe success fee poate ajunge si la 40.000 de euro;
Firmele de recrutare care lucreaza doar in baza unei taxe de succes pot sa nu primeasca niciun ban de la client daca nu ii livreaza angajati;
Success fee-ul poate fi calculat ca procent din salariul brut/net al candidatului livrat clientului care ulterior ajunge angajat sau poate echivala cu unul sau doua salarii brute/nete ale angajatului
Lucrul pe baza de success fee poate reprezenta o buna modalitate prin care o firma de recrutare se poate face cunoscuta pe piata, chiar daca isi asuma riscuri majore

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO