Profesii

De ce trebuie schimbate programele de beneficii

14.11.2005, 18:19 11

Un studiu recent realizat in 360 de companii din 19 tari europene a scos in evidenta o serie de motive serioase pentru care companiile ar trebui sa-si reevalueze atitudinea fata de salarii si alte componente ale programului de beneficii oferite angajatilor.

Potrivit studiului realizat de Mercer Human Resource Consulting, una dintre cele mai mari companii de consultanta din lume, doar 3 din 10 companii cred ca programul lor de beneficii este foarte eficient in a atrage si pastra salariati talentati si numai 2 din 10 companii considera ca programul lor de beneficii este foarte eficient in a determina un comportament potrivit din partea salariatilor.

Numai jumatate din programele de beneficii fac diferenta intre salariatii cu performante ridicate si cei cu performante scazute. In plus, aproape o treime din companiile analizate

si-au exprimat temerea ca nu-si vor mai putea sustine costurile legate de aceste programe in urmatorii cinci ani.

"Un program de beneficii ar trebui sa-i motiveze pe salariati in atingerea obiectivelor de afaceri. Daca strategia de beneficii nu are legatura cu cea de afaceri, o organizatie s-ar putea gasi in situatia de a merge in doua directii diferite", este de parere Paul O''Malley, director in cadrul Mercer.

Studiul a mai relevat faptul ca firmele europene inregistreaza progrese in unele domenii.

"Traditional, companiile se concentrau numai pe salarii si beneficii in cadrul acestor programe. Acum, un numar din ce in ce mai mare de angajatori includ pregatirea profesionala si dezvoltarea carierei in acest programe. Aproximativ 53% din companii si-au stabilit puncte de reper cu privire la felul in care trebuie sa se ocupe de carierele propriilor salariati. Aceste companii ar putea avea un avantaj din punct de vedere competi-tional, atat timp cat investitiile pe care le fac in training si dezvoltarea carierei sunt in linie cu necesitatile viitoare ale firmei", arata O''Malley.

Totusi, desi un numar mai mare de angajatori au o abordare holistica cu privire la beneficii, numai 57% din cei intervievati cred ca strategiile privitoare la programele de beneficii sunt legate de strategia de business a companiei. Mai mult de-atat, numai 20% din acestia cred ca programele lor de beneficii sunt foarte eficiente in incurajarea celui mai potrivit comportament din partea salariatilor, in timp ce numai 30% cred ca aceste programe sunt eficiente in atragerea si pastrarea salariatilor talentati.

In medie, numai jumatate din oficialii companiilor spun ca diferentiaza in mod adecvat salariatii cu performante ridicate de cei cu performante slabe in acordarea de beneficii.

Totusi, rezultatele au indicat diferente considerabile intre sectoare, numai 65% din companiile din sectorul bancar si de finante facand diferenta pe baza performantelor, comparativ cu 48% in cazul industriei high-tech, 36% in asigurari si 29% in sectorul farmaceutic.

Exista in acelasi timp diferente semnificative intre tari, companiile din Spania si Germania facand cel mai frecvent distinctia dintre salariatii cu performante bune si cei cu performante slabe (63% si 58%, respectiv), in timp ce companiile din Belgia si Irlanda se situeaza la cealalta extrema (32% si 34%).

Numai un sfert din companii (27%) fac proiectii de cost legate de programele de beneficii pe urmatorii 5-10 ani. Aproape o treime cred ca actualele programe de beneficii nu vor mai putea fi sustinute peste cinci ani. Principalele motive invocate sunt: costurile nu sunt legate de performante (37%), faptul ca programele variabile de plati sunt ineficiente (25%), costurile legate de beneficii nu sunt strict controlate (22%), iar majorarile platilor de baza au un nivel prea ridicat (16%).

"O abordare echilibrata a beneficiilor totale, una care sa recunoasca necesitatile firmei si salariatilor, este mai necesara si mai dificil de adoptat ca oricand", considera O''Malley.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO