Profesii

Despre organizatii si lideri: Sunt prea multi cei care administreaza si prea putini cei care conduc

13.09.2009, 16:01 478

Una dintre problemele cu care se confrunta companiile estenumarul mare de manageri si lipsa liderilor. Exista prea multimanageri si prea putini lideri, diferenta dintre atributiileacestora fiind destul de subtila pentru unii. Manageriiadministreaza si liderii conduc, iar organizatiile au nevoie inaceasta perioada mai mult decat oricand de lideri.

"Inainte, managerii erau doar niste inspectori, te urmareau dacati-ai facut treaba sau daca ai facut-o bine, insa acum ei ar trebuisa fie in stare sa conduca si sa fie parte din intreaga echipa deleadership. S-a ajuns in situatia in care sunt prea multi cei careadministreaza si prea putini cei care conduc", este de parereMerlyn Beeman, vicepresedinte al companiei de training, coaching siconsultanta in resurse umane Leadership Management International(LMI), care este prezenta si pe plan local printr-un sistem defranciza si are printre clientii companii precum McDonalds, Tuborgsau Citibank.

Dar chiar daca managerii si-au luat pana acum foarte in seriosrolul de administratori, exista semne ca lucrurile incep sa seschimbe. Potrivit lui Beeman, spre deosebire de acum cativa ani,cand 15-20% dintre oamenii dintr-o companie detineau o po zitie demanagement, chiar daca erau middle manageri, superviseri sau topmanageri, in prezent, in companiile din intreaga lume, procentulmanagerilor a scazut la 10%.

Mai multi manageri, angajati mai putinresponsabili

Unul dintre riscurile pe care le presupune un numar mare demanageri este faptul ca angajatii ar putea adopta o atitudineiresponsabila si s-ar putea obisnui sa isi faca treaba bine doaratunci cand sunt supravegheati. "Ca in proverbul «Cand pisica nu-iacasa, soarecii joaca pe masa», si in business, cand seful esteplecat, angajatii se joaca. Acest lucru n-ar trebui sa se maiintample de-acum incolo. Angajatii ar trebui sa invete sa fiepropriii lor lideri si sa fie responsabili", explica Beeman.

Mai mult decat atat, in situatii economice dificile, liderii artrebui sa aiba un rol vital in dezvoltarea companiilor.

"Leadershipul nu mai este doar o pozitie. Spre exemplu, cu cevatimp in urma leadership insemna sa fii pe o pozitie de top sau saconduci o afacere, acum insa credem ca leadership inseamna maiputin o pozitie si mai mult o chestiune de comportament", spuneBeeman.

Dar inainte de a conduce alti oameni, un lider trebuie sa seconduca pe sine.

"In general leadership inseamna a conduce alti oameni, dar dacanu poti sa te conduci pe tine, este foarte greu sa faci acest lucrucu ceilalti."

In plus, un alt element important este leadershipul strategic,adica sa coordonezi oamenii in asa fel incat acestia sa aibarolurile care li se potrivesc.

"Eu sunt lider si fac tot ce este necesar pentru companie, daracest lucru inseamna sa stiu tot ce se intampla in companie. Pentrua realiza acest lucru, comunicarea este, de asemenea, foarteimportanta. Ca lider, trebuie sa stiu care sunt telurile companiei,sa stiu care este partea mea si sa ating acele teluri."

Existenta unor scopuri este specifica pentru toata lumea. Desiexista diferente de tip cultural, in principiu, oamenii isi dorescaceleasi lucruri.

"Toti avem teluri asemanatoare. Oamenii isi doresc un venit, ofamilie, educatie, o casa, copii, sanatate. Pentru toate acestea,lucram. Dar chiar daca exista diferente culturale, toti gandim lafel, fie ca este vorba de China, Romania sau SUA", conchideBeeman.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO