Profesii

Irina Somanescu: Directorul de HR gandeste impreuna cu directorul general strategia companiei

19.03.2007, 22:54 310

Gandirea strategica la nivel global, in termeni de business, reprezinta cea mai mare responsabilitate, dar si cel mai important atu al unui director de resurse umane, este de parere Irina Somanescu, human resources director al companiei de distributie Top Brands Distribution.
"Daca ne gandim la pozitia de director de resurse umane din punct de vedere strategic, directorul de resurse umane este cel care gandeste impreuna cu directorul general strategia companiei pe termen mediu si lung", spune Somanescu, care adauga ca tot ce trebuie si poate fi atins la nivel de afacere se face cu ajutorul oamenilor.
Angajatii de care este nevoie in companie, profilul acestora, precum si identificarea celor mai bune metode de fidelizare si de retentie sunt elemente care se decid in momentul conturarii strategiei unui business. Si toate aceste lucruri trebuie gandite impreuna. "Este important sa se acorde directorului de resurse umane o pozitie strategica, lucru care, din pacate, nu se intampla in multe companii romanesti", precizeaza Somanescu.
"In Top Brands, lucrurile nu se fac formal si exista deschidere spre identificarea punctelor slabe si rezolvarea lor. Cred ca daca oamenii nu sunt implicati emotional in ceea ce fac nu pot fi retinuti in companie", adauga ea.
In perioada octombrie-noiembrie 2006, in Top Brands a fost realizat un Employee Oppinion Survey. In momentul finalizarii acestuia, rezultatele au fost interpretate si analizate si apoi transmise managementului. "In urma studiului, au fost identificate de catre angajati noua puncte slabe in companie si, pentru fiecare dintre acestea au fost create noua proiecte care urmaresc rezolvarea lor", explica Somanescu. Echipele implicate in gestionarea punctelor slabe sunt formate din manageri si din angajati din toate departamentele Top Brands.
O alta concluzie interesanta a studiului a fost faptul ca angajatii se impart in mai multe categorii: angajatii driveri (liderii), criticii (cei care vor pleca primii din companie), rezidentii (cei care si-au gasit un loc caldut si care vor ramane pentru totdeauna in organizatie) si angajatii detasati (cei care nu se implica si reprezinta o resursa inutilizabila). "Ne-am propus sa crestem procentul angajatilor-driveri, sa motivam criticii si sa micsoram numarul celor detasati", a spus Irina Somanescu. Compania are in prezent 360 de angajati si numarul acestora va creste pe masura ce businessul se va extinde prin deschiderea de noi puncte teritoriale.
Aproximativ 200 dintre acestia lucreaza in Bucuresti, restul fiind angajati in cele zece punte de lucru din tara.
Cat priveste aderarea la Uniunea Europeana, Somanescu considera ca atat salariile, cat si preturile vor creste si spune ca este foarte important in ce moment al dezvoltarii se afla o companie intr-un astfel de moment.
In Top Brands, spre exemplu, majorarile salariale in functie de performanta sunt de 10% anual, insa exista si alte majorari care tin cont de evolutia pietei sau de cea a inflatiei.
Somanescu apreciaza ca una dintre problemele companiilor romanesti este ca nu au o politica de recompensare a angajatilor adaptata pietei, o politica structurata si coerenta, majoritatea organizatiilor mergand pe practica unor politici empirice.
"Vom participa in acest an la cel putin doua studii salariale pentru a vedea cum ne pozitionam din acest punctul de vedere la nivelul pietei, dar si pentru a vedea care sunt domeniile conexe spre care s-ar putea indrepta salariatii nostri", explica directorul de resurse umane al Top Brands, precizand ca participarea la studii salariale este extrem de utila, intrucat te poate ajuta in stabilirea politicilor de recompensare. "Este vorba despre echitatea interna si despre cea externa", adauga ea.
Compania realizeaza atat traininguri in house, urmand un model acceptat la nivelul intregii industrii, dar adaptate pietei locale si specificului businessului, dar si traininguri livrate de furnizori externi.
Cat priveste migratia de personal, Somanescu apreciaza ca domeniul bunurilor de larg consum (FMCG) este unul in care se poate vorbi despre o fluctuatie ridicata de personal, in special datorita faptului ca nu exista o scoala in domeniu.
"Exista situatii in care angajam oameni fara experienta, pe care ii formam in interior, in asa-numitul sistem OJT (on the job training - n.r.)", spune ea.
Una dintre problemele pietei fortei de munca locale, in general, este cea a lipsei de consistenta a diferentelor intre manageri si specialisti. "Multe dintre companii nu constientizeaza cat este de important sa ai manageri buni. Pe de alta parte, exista un mit potrivit caruia un foarte bun specialist poate prelua oricand o pozitie de management si aceasta este o perceptie gresita", subliniaza ea, adaugand ca organizatiile romanesti ar trebuie sa identifice talentele manageriale inca din fazele de executie si sa le retina.
Are o experienta de 8 ani in top management, dintre care peste 3 ani in managementul resurselor umane. Un alt atu care s-a dovedit extrem de relevant in functia de director de resurse umane a fost faptul ca a profesat in mai multe domenii (piata de capital, turism, industria bancara). "Tranzitarea mai multor domenii de activitate m-a ajutat sa imi dezvolt capacitatea de analiza si sinteza si, poate cel mai imporatant, am invatat sa gandesc strategic, in termeni de business", spune Irina Somanescu.
Lucra in cadrul Continental ca branch director al Continental Hotel Bucharest, cand s-a hotarat sa schimbe macazul si sa intre in resurse umane. "Imi placea sa lucrez cu oamenii si mi-am dat seama cat este de important ca oamenilor sa li se spuna si sa li se arate ceea ce trebuie sa faca si cum ar fi mai bine sa procedeze", isi aminteste.
Cand a decis sa paraseasca industria hoteliera, i s-a propus sa lucreze in resurse umane in cadrul Libra Bank.
"A fost o provocare pe care am acceptat-o. Si nu imi pare rau ca am trecut de la o pozitie de top management la una de middle management, cum era considerat jobul de director de resurse umane in Libra la acea vreme", isi aminteste Somanescu, care a ocupat aceasta functie timp de trei ani in cadrul bancii.
In iunie anul trecut, cand a venit in Top Brands, stia deja foarte bine ceea ce voia sa faca pe partea de resurse umane. A prezentat o strategie pe HR conducerii companiei in luna iunie, strategie care a inceput sa fie implementata incepand cu luna imediat urmatoare. "Este vorba despre un sistem de gestionare a resurselor umane, care are ca obiectiv crearea unui mediu transparent, motivant, care sa aiba ca efect pastrarea talentelor in organizatie", spune human resources directorul Top Brands.

Cariera
iunie 2006 - prezent: human resources director, Top Brands Distribution
octombrie 2003 - mai 2006: head of human resources division, Libra Bank
decembrie 2001 - aprilie 2003: branch director, Continental Hotel Bucharest
aprilie 2000 - noiembrie 2000: operations manager, Rombell Securities
octombrie 1997 - martie 2000: managing director (mai 1999 - martie 2000), operations manager (februarie 1999 - mai 1999), securities agent & Rasdaq trader (octombrie 1997- februarie 1999), Expert Broker Group
1993: Facultatea de automatica si calculatoare, sectia de Sisteme Evoluate de Conducere, Institutul Politehnic Bucuresti



Irina Somanescu, human resources director al Top Brands Distribution

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO