Profesii

Lorelai Marchidan, manager de resurse umane al Servier: Suntem reticenti in a lua masuri drastice cum sunt restructurarile

Lorelai Marchidan, manager de resurse umane al Servier: Suntem reticenti in a lua masuri drastice cum sunt restructurarile
08.02.2009, 16:40 1724

Servier nu blocheaza recrutarea in 2009, dar se uita cu mai mare atentie la necesitatea de a angaja oameni noi. In prezent, in companie lucreaza 280 de oameni.

"Vom mai recruta reprezentanti medicali si o sa mai promovam in continuare din interior daca vom avea posturi disponibile anul acesta", a precizat Lorelai Marchidan, manager de resurse umane al Servier, fara a mentiona insa un numar exact de persoane care vor fi angajate anul acesta.
Spre deosebire de alte companii de pe piata care prefera sa recruteze oameni cu experienta indelungata de lucru, strategia Servier este sa angajeze tineri fara o experienta prea mare de lucru, pe care sa ii includa apoi in programe de training.
Aproximativ 60-70% dintre noii angajati din companie sunt absolventi, fara a avea o experienta de munca relevanta. Numai 30% dintre ei au avut o experienta anterioara de un an, doi, maxim trei de lucru, de obicei ca reprezentant medical sau pe alte pozitii in industria farma.
"Majoritatea nou-venitilor in companie sunt reprezentanti medicali. In general, cautam absolventi de medicina, farmacie, medicina veterinara, biologie, biochimie, sau alte studii universitare asociate. Un reprezentant medical nu intra pe teren pana nu termina perioada de training. Aceasta dureaza intre patru si sase saptamani, timp in care invata produsele, tehnica vanzarilor, sistemele IT cu care va lucra", spune Marchidan, care estimeaza pentru 2009 afaceri de peste 100 mil. euro.
Dupa perioada initiala de training angajatii beneficiaza de modele aparte de specializare care se intind pe durata a doi ani de zile. Exista un departament de training intern, precum si o firma de training intern la sediul din Paris care ofera cursuri tehnice, dar si de dezvoltare profesionala si personala pentru angajati. In plus, compania lucreaza si cu furnizori externi.
"Nu exista angajat in firma care sa nu fi facut cel putin un training pe an, in functie de nevoile fiecaruia. In general, nu ne uitam la suma pe care o investim in training. Sigur ca avem un buget, insa ne uitam in primul rand la calitatea trainingului", explica Marchidan, care precizeaza ca pe piata farma un reprezentant medical poate sa castige intre 400 de euro net si pana la 1.000 de euro in functie de experienta pe care o are, de potential, de produsele pe care le-a promovat sau de studii.
In general, toti angajatii Servier au ceva in comun cu stiintele medicale. Jumatate dintre acestia sunt medici. Restul pana la 100% sunt farmacisti, biologi, biochimisti sau medici veterinari. Ceilalti sunt absolventi de colegii de farmacie sau colegii de asistente medicale, care au in plus si o alta facultate.
Specific companiei este faptul ca foarte multi dintre manageri au fost promovati din interior. Astfel, toti managerii care lucreaza in departamentele operationale ca marketing, vanzari, training, studii clinice sau regulatory affairs au fost promovati din interior. In ceea ce priveste departamentele de suport cum ar fi IT sau finante, numarul celor care promoveaza din interior este mult mai redus.
Managerul de resurse umane mentioneaza ca Servier este o firma sigura, concedierile fiind rare si numai daca oamenii nu-si fac treaba. "Compania Servier este mai reticenta la masuri drastice precum restructurarile. Este o politica pe care Servier a adoptat-o in multe situatii. Cand o criza sau alta a afectat tarile respective, in Rusia, spre exemplu, in criza din '97-'98, care a avut un impact major asupra economiei, foarte multe firme s-au retras atunci din Rusia, dar Servier a ramas, n-a dat oamenii afara. In Venezuela, de asemenea, s-a intamplat acelasi lucru acum cativa ani, dar Servier a ramas si nu a dat oamenii afara", povesteste Marchidan, care precizeaza ca la fel o sa se intample si in prezent in toate cele 140 de tari in care Servier are filiale.
Cu toate acestea, reprezentantii companiei incearca sa fie mai precauti in ceea ce priveste numarul de recrutari noi.
"Incercam sa minimalizam sansele de a da gres in momentul in care facem recrutarea. Fiecare candidat trece prin cinci interviuri, un test de personalitate si ii sunt verificate referintele", spune Marchidan, precizand insa ca incearca sa scurteze acest proces intrucat recrutarea unui reprezentant medical poate dura de la doua - trei zile pana la o luna.
Primul interviu are loc in prezenta ofiterului de recrutare, urmatoarele fiind cu potentialii sefi directi in ordine ierarhica pana la sefii de departament din departamentul respectiv. Ultimul interviu este cu directorul de resurse umane, care face o selectie intre doi candidati finali.
In cazul in care criza financiara ar afecta puternic si domeniul farmaceutic, problemele vor incepe cu firmele de distributie, mai ales din cauza lipsei de lichiditati a acestora. "In conditiile actuale, angajatii din Europa de Est se gandesc de mai multe ori inainte a se muta in Vest pentru ca pana la urma tarile intr-adevar afectate, unde criza psihologica este mai mare, sunt in Vest", explica Marchidan, precizand ca, in opinia sa, ne confruntam mai degraba cu o criza psihologica decat cu una economica.
Pe de alta parte, este posibil ca anul viitor sa existe o serie de schimbari de mentalitate, mai ales in randul angajatilor cu experienta.
"Nu cred ca rata somajului o sa se modifice atat de mult incat sa influenteze schimbarile de mentalitate, dar mai ales inducerea sentimentului de criza va duce la acest lucru. Auzim sau citim ca s-au dat oameni afara, ca se inchid fabrici, este un sentiment de teama generalizat si nu stiu daca o sa duca la ceva bun sau rau, dar cu siguranta va duce la un dialog mai prudent intre angajati si angajatori", crede Marchidan.
De asemenea, este mai probabil ca, pentru persoanele cu experienta mai mare de lucru, schimbarea de mentalitate sa fie mai acuta decat pentru tinerii absolventi, pentru care aceasta este o perioada normala, nestiind cum a fost in trecut. Totodata, acestora le va fi mai greu sa se angajeze, intrucat companiile vor prefera sa recruteze mai degraba candidati cu experienta.
Daca anul trecut Marchidan spune ca a simtit ca exista o criza a fortei de munca pe plan local, in opinia sa, in 2009 nu se va mai intampla acest lucru.
"In anii trecuti foarte multe companii din industria farmaceutica s-au dezvoltat, au fost in extindere masiva. Sigur, piata este limitata, numarul de absolventi de studii care sa aiba legatura cu medicina este limitat. Acesta este si motivul pentru care a existat un turnover destul de mare anii trecuti pe piata farma", explica ea. In cazul Servier, fluctuatia a fost de aproximativ 15% in 2008, in timp ce in 2007 aceasta era aproape jumatate, adica 7,5%. Problemele de retentie au fost o urmare a faptului ca multe dintre firmele de pe piata s-au extins.
Pentru Marchidan, managerul de resurse umane ar trebui sa fie aproape de directorul general, in acelasi timp si aproape de angajati. "Este cumva o interfata intre management ca atare si angajati. Trebuie sa fie un custode al valorilor, nu trebuie sa se transforme in reprezentantul angajatilor, departe de mine gandul acesta. Pana la urma trebuie urmarita strategia companiei ca atare si chiar nu se poate altfel daca nu ai niste obiective foarte clare. Firma trebuie sa creasca cumva si creste de obicei prin oameni, nu numai prin produse", crede aceasta.
 
Cariera
 
  • 2002 - 2008: HR manager, Servier
  • 2001 - 2002: director resurse umane, Tofan Grup International
  • 1999 - 2001: HR manager, Brewery Holding/Brau Union
  • 1997 - 1999: trainee, recrutare, administratie, training, Unilever
  • 1994 - 1996: vanzari pachete turistice
  • 2004, MBA: Open University of London, UK
  • 1990 - 1994: Facultatea de Limbi Straine, specializarea engleza-romana, Bucuresti
 
Servier pe scurt:
  • Liderul pietei de cardiologie, cu o cota de piata de 23%
  • Estimeaza afaceri de peste 100 mil. euro in 2009
  • Ocupa pozitia a cincea in topul companiilor farmaceutice de pe piata
  • Prezent pe piata locala din 1992
  • 280 de angajati
  • Vanzari de 73,9 mil. euro in 2007

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO