Profesii

Managerii romani pun mai putin pret pe consultanta decat europenii

11.09.2006, 17:22 19

Valoarea pietei romanesti de consultanta in management este in prezent de 80 de ori mai mica comparativ cu cele mai mari piete europene, cea britanica sau cea germana, si de trei ori mai mica decat valoarea pietei din Cehia, la o populatie de trei ori mai mare, potrivit unui raport publicat de Federatia Europeana a Asociatiilor de Consultanta in Management (FEACO).
Cu toate acestea, ritmul anual de crestere al pietei romanesti de consultanta in management este de aproximativ 20%, cu mult mai alert decat cel inregistrat pe alte piete vest-europene, unde ritmurile de crestere sunt cuprinse intre 1 si 10%, cu o singura exceptie, Marea Britanie, unde ritmul este de aproape 20%.
Piata romaneasca de consultanta creste mai rapid decat media europeana, in special datorita faptului ca serviciul este relativ nou si efervescentei climatului investitional. Astfel, in 2005, valoarea pietei, evaluata la 200 de milioane de euro, a inregistrat un ritm de crestere de cinci ori mai mare decat media europeana, potrivit datelor AMCOR (Asociatia Consultantilor in Management din Romania), membru al FEACO.
Dupa integrarea in Uniunea Europeana, specialistii estimeaza ca rata anuala de crestere a pietei va ajunge la 40-50%, in special datorita concurentei create prin intrarea companiilor de pe pietele europene. "Dupa aderare, o cresterea a pietei interne de consultanta in management de 40% este posibila pentru ca plecam de la valori foarte mici", explica Mihai Svasta, presedintele AMCOR.
Previziunile specialistilor pozitioneaza sursei pietei romanesti in jurul valorii de 250 de milioane de euro in acest an, schimbari notabile fiind asteptate dupa integrare.
"Piata din Romania este foarte atomizata, intrucat exista sute de firme de consultanta si inca alte sute sau mii care se pretind a fi de consultanta. In acelasi timp, comparativ cu Europa de Vest, cererea de servicii de consultanta este inca incipienta, dar in crestere, fiind stimulata de investitiile straine, cresterea economica si de procesul de aderare", spune Svasta, care apreciaza ca va urma un proces de consolidare in randul firmelor de consultanta, iar cererea va deveni din ce in ce mai selectiva, orientandu-se din ce in ce mai mult catre branduri si profesionalism in serviciile de cumparare. Pe de alta parte, Svasta spune ca in ultimul timp a fost sesizabila si o schimbare de mentalitate: o crestere a acceptantei fata de consultanta in management.
Consultanta in management reprezinta servicii profesionale de consultanta de afaceri si tehnologia informatiei, dezvoltare si integrare, externalizare, resurse umane, training si marketing.
Dimensiunea estimata a pietei europene de consultanta in 2005 a fost de 61,6 miliarde de euro, cifra care corespunde unei cresteri totale de 14% comparativ cu 2004, crestere datorata partial si noii definiri si segmentari a consultantei in management, spun reprezentantii FEACO.
Dupa o perioada de recesiune de cativa ani, piata europeana a consultantei in management a inceput sa creasca, spune Mihai Svasta. "In afara de cresterea datorata metodologiei, exista o crestere intrinseca reala, intrucat sectorul de consultanta in management creste ca pondere in PIB-ul european", precizeaza el.
Consultanta in Management con-tribuie azi cu 0,58% din Profitul Intern Brut al Uniunii Europene (aici fiind incluse si Romania si Bulgaria). Majoritatea tarilor raporteaza cresteri stabile ale pietei, cu perspective bune pentru 2006, trendul general fiind optimist. O crestere redusa a fost raportata doar de Italia, care continua sa aiba totusi o piata stabila. In contrast cu marea majoritate a pietei europene, si Portugalia a raportat scaderi importante.
Germania este cea mai mare piata nationala, urmata de Marea Britanie, in timp ce Franta si Spania ocupa locurile 3 si 4, reprezentand insa doar o treime din locurile 1 si 2.
"Forta actuala a economiei europene si interesul confirmat al executivilor din Europa pentru inovare sunt principalii factori pentru o crestere continua a pietei de consultanta in management in 2006. Sunt convins ca exista oportunitati puternice de crestere in toate pietele europene", a declarat Antoine Beuve-Mery, presedintele european al FEACO
El a adaugat ca in completare la pietele vest-europene, pietele emergente din Europa Centrala si de Est vor contribui la o cerere in crestere pentru servicii profesionale, intrucat aceste piete reprezinta o piata activa a fuziunilor si achizitiilor.
"Ma astept la cresteri in toate segmentele consultantei in management. Mai mult ca oricand, consultantii va trebui sa conceapa strategii, sa proiecteze si sa furnizeze solutii inovative si cuprinzatoare, care sa fie implementate rapid si eficient", a precizat Antoine Beuve-Mery.

Consultanta in management
n Servicii de strategie corporativa
n Management operational
n Managementul resurselor umane
n Tehnologia informatiilor
n Servicii externalizate

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO