Profesii

Marian Ciuca: Pana la un anumit nivel profesional, toata lumea urmareste beneficiile salariale

Marian Ciuca: Pana la un anumit nivel profesional, toata lumea  urmareste beneficiile salariale

Marian Ciuca, director de resurse umane al CaroliFoods

30.10.2006, 13:47 324

Prin natura industriei, cel mai greu se gasesc oameni specializati pentru pozitii in lantul logistic sau departamentele financiare, cum ar fi controlling-ul, spune Marian Ciuca, director de resurse umane al CaroliFoods.
Pana la atingerea unei anumite trepte profesionale, angajatii sunt mai interesati de cresterea salariilor decat de dezvoltarea in cadrul companiei. Astfel, angajatii preocupati doar de beneficii salariale sunt cu mult mai greu de fidelizat, drept pentru care, la nivelul retentiei de personal, aceasta se manifesta diferit la diferite niveluri.
"Daca la nivelul personalului specializat gradul de retentie este de 90%, in cazul celui necalificat coboara pana la 70-75%, turnoverul fiind de
25-30%", precizeaza directorul de resurse umane al CaroliFoods, care considera ca gradul scazut de retentie in cazul muncitorilor este strans legat de conditiile destul de grele impuse de specificul muncii.
Politica de resurse umane a companiei urmareste dezvoltarea bussinesului, spune Ciuca. "Fara a reinventa roata, cautam mereu cele mai bune solutii pentru a avea profesionisti care insa trebuie sa poata lucra impreuna, ca o echipa unitara. Putem sa cautam mereu cele mai bune solutii pentru a atinge ceea ce ne propunem", precizeaza Ciuca.
Cele mai mari probleme cu care se confrunta compania sunt lipsa specialistilor in vanzari, dar si migratia fortei de munca, pericolul ca aceia in a caror specializare s-a investit sa devina forta de munca pentru competitori, spune Ciuca, subliniind ca acesti factori fac parte totusi dintr-un trend general simtit de toti jucatorii de pe piata. "Una dintre solutiile la care apelam este specializarea 'in house'", precizeaza Ciuca.
Structura CaroliFoods este tipica unei companii din FMCG, fara diferente esentiale, dar semnificative, in acelasi timp. "Desi industria noastra are cateva specificitati, semanam foarte mult cu alte companii din FMCG. Spre exemplu, activitatea de vanzare urmeaza in principiu acelasi proces, dar ciclurile de vanzare sunt diferite; termenele de garantie ale produselor sunt diferite si, ca atare, este nevoie de o planificare diferita a activitatii cu fiecare retailer sau client. In aceasta arie am inregistrat dificultati mai mari decat in cazul pozitiilor clasice in linie cu celelalte industrii", afirma directorul de resurse umane al Caroli.
In urma deschiderii unei noi unitati de productie, compania va angaja aproximativ 100 de oameni, astfel incat pana anul viitor compania ar putea ajunge la peste 1.400 de angajati.
"Pentru anul viitor intentionam sa introducem conceptul managementului prin obiective la toate nivelurile, astfel incat, pe baza masurarii performantelor, sa putem asigura recompensarea acestora", spune Ciuca.
Piata preparatelor din carne este foarte dinamica, cu miscari substantiale, in special datorita faptului ca, in productie, se lucreaza mult cu forta de munca mediu si putin calificata.
"Aici, dinamica este foarte mare: exista oameni care lucreaza sezonier in tara si in strainatate, stau sase luni in fabrica si sase luni in Spania sau Italia, oameni pentru care pachetele de motivare au sens doar daca sunt exprimate in venit direct", subliniaza directorul de resurse umane al Caroli.
Si este de asteptat ca aceasta caracteristica sa se accentueze odata cu intrarea in Uniunea Europeana, cand migratia in acest segment va fi, cel putin un timp, destul de intensa, mai spune Ciuca.
Cei doi angajati specifici ai companiei sunt oamenii de vanzari si muncitorii din productie. "Angajatii din vanzari au mult mai multe responsabilitati intr-un domeniu cum este cel al preparatelor din carne, intrucat noi avem distributie proprie si, practic, fiecare agent de vanzari are peste 100 de produse de administrat. Pe de alta parte, tipul de ambalaj si perioada de garantie, care este mai redusa decat la alte produse, fac ca munca agentului de vanzari sa fie mult mai complexa decat in bere, spre exemplu", afirma Ciuca.
Considera ca lipsa specialistilor este un trend general in piata in acest moment. "Ne apropiem de momentul integrarii, iar oamenii incearca mereu sa plece la salarii mai bune si nu ma refer neaparat la specialistii in vanzari. Turnover-ul in vanzari este la noi destul de mic, de 2-3%, contrar trendului pietei, unde mereu forta de munca din vanzari a inregistrat mereu fluctuatii ridicate."
Retinerea oamenilor in companie este legata de performanta, iar compania ofera, pe langa beneficiile traditionale, bonusuri anuale pentru indeplinirea obiectivelor etc.
Exista departamente in care poti avansa mai usor, pentru ca sunt mai putine trepte de parcurs, spune Ciuca. Un exemplu este departamentul de resurse umane, unde poti intra ca trainee si poti ajunge manager de resurse umane dupa aproximativ 3-4 ani, cu conditia de a petrece macar un an pe o pozitie de specialist.
Nici pe partea de recrutare nu exista diferente majore fata de alte companii care activeaza pe acelasi segment din piata, spune Ciuca. Pana la pozitiile de junior manageri, recrutarea o fac cei doi specialisti in resurse umane ai companiei, iar pe masura ce importanta posturilor cautate creste, sunt folosite si instrumente alternative. "Recrutarea este combinata, bazandu-se atat pe resurse proprii (cu precadere pentru forta de munca necalificata), cat si pe sprijinul firmelor de executive search (de la middle management in sus), dar ne bazam si pe recomandari si promovari din interiorul firmei. Folosim, de asemenea, anunturile in ziar sau siteurile specializate".
Numarul angajatilor va creste cu aproximativ 100 de oameni, intrucat vom deschide o unitate specializata.
Dupa ce a lucrat in industria berii timp de aproape cinci ani, pe diferite pozitii in resurse umane, Marian Ciuca este de la inceputul anului trecut HR director si membru al consiliului de administratie la CaroliFoods, al treilea jucator din industria mezelurilor.

Evolutia numarului de angajati
2002 - 529 de angajati
2003 - 700 de angajati - crestere de 32%
2004 - 874 de angajati - crestere de 25%
sfarsitul lui 2005 - 942 de angajati - crestere de 8%
octombrie 2006 - aproximativ 1.300 - crestere de 36%

Structura fortei de munca
femei - 417, barbati - 525
18 - 25 ani: 230 de persoane
26 - 35 ani: 411 persoane
36 - 45 ani: 188 de persoane
peste 46 ani: 113 persoane

CaroliFoods in cifre
aproximativ 1.300 de angajati
850, in productie, logistica si departamentele administrative
310, in filiale si vanzari Bucuresti (logistica si vanzari)
60, in head-office
100.000 de euro, investitie anuala in pregatirea angajatilor, care urmareste trecerea acestora printr-o matrice obligatorie de pregatire
sase filiale: Constanta, Braila, Bacau, Brasov, Cluj-Napoca si Timisoara

Cariera
ianuarie 2005 - prezent: human resources director (Board Member) - CaroliFoods Romania
iunie 2001 - ianuarie 2005: group training&development manager, Brau Union/Heineken Romania
martie 2000 - iunie 2001: human resources manager, Brewery Holding, Hateg Brewery Factory
aprilie 1998 - februarie 2000: human resources director for Ringier Romania
septembrie 1988 - aprilie 1998: officer Ministery of National Defence
1998: Facultatea de Limbi Straine

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO