Profesii

Oana Fortu: Cei mai importanti clienti ai unei companii sunt angajatii

Oana Fortu: Cei mai importanti clienti ai unei companii sunt angajatii

Oana Fortu, director de resurse umane al LGE Romania

04.09.2006, 21:55 691

Timpul alocat rezolvarii problemelor in organizatie poate fi redus considerabil daca se apeleaza la un sistem de comunicare deschis si interactiv, la toate nivelurile companiei, este de parere Ona Fortu, director de resurse umane al LGE Romania.
"Cred ca cei mai importanti 'clienti' ai unei companii sunt angajatii. Ei sunt adevaratele asset-uri ale respectivei organizatiii. Astfel, incercam in strategia de resurse umane sa abandonam paradigmele conservatoare de tipul angajat-angajator in favoarea unui management direct si a comunicarii deschise", precizeaza ea.
Calatoriile dese de afaceri, intalnirile la nivel international, trainining-ul permanent sunt cateva dintre coordonatele pe care se bazeaza strategia de resurse umane in cadrul LGE, spune Ona Fortu. Iar aceasta expunere continua la tot ceea ce inseamna "cutting edge" are rolul de a mentine canalele de comunicare deschise, de a reduce stresul cotidian, imbunatateste productivitatea si ajuta la o mai buna retentie, la fidelizarea angajatilor, in cele din urma, considera ea.
Desi managementul LGE Romania este in mare majoritate format din romani, in echipa lucreaza si sase coreeni, care ocupa pozitii de tipul product manager, posturi care necesita skill-uri al caror transfer nu a fost facut catre managerii romani. Astfel, una dintre provocarile activitatii de resurse umane este managementul interculturalitatii. "Politica noastra de HR trebuie sa fie sensibila la diferentele culturale si legale si sa considere implicatiile pe termen lung ale oricarei actiuni", subliniaza Fortu.
In ceea ce priveste aspectele legate de mediul multicultural din cadrul LGE Romania, managerul spune ca este relativ usor de sesizat un conflict intre mentalitatea de lucru a romanilor si cea a coreenilor.
"In timp ce coreenii sunt genul acela de angajati care nu isi schimba locul de munca aproape toata viata, romanii sunt obisnuiti sa schimbe joburi la un interval de 2-3 ani. Este un fenomen destul de deranjant sa pierzi un manager, de exemplu, dupa ce ai investit in el 50-60.000 de euro intr-un an de zile", considera directorul de resurse umane al LGE Romania.
Exista tendinta de a promova angajati locali pentru ca acest fapt presupune cheltuieli mai mici. "Noi incercam sa promovam talente locale, fara a face din aceasta un scop in sine. Promovam profesionisti, in primul rand", spune Fortu.
A lucrat in Italia, in Franta, in Anglia si in Dubai, iar in ceea ce priveste piata fortei de munca din Romania, crede ca aceasta este inca ciudata si destul de rigida, pentru ca nu se pune inca foarte mult accent pe experienta practica. In acest sens, considera ca exista o nisa neexploatata de traineri, si anume, pregatirea oamenilor din resurse umane, care nu sunt educati spre deschidere, iar conceptiile privind angajarile sunt inca destul de greoaie. "Spre exemplu, daca o companie activeaza in IT si cauta oameni de vanzari, managementul se blocheaza de multe ori exclusiv in cautarea de oameni care sa activeze in acest 'field', omitand faptul ca pot fi specialisti foarte buni in vanzari in FMCG. Meseria este importanta, produsul se invata mult mai usor", crede ea.
Pe de alta parte, admite ca specialistii sunt tot mai putini si tot mai prost pregatiti si spune ca lipsesc, in primul rand, specialistii de nisa, cei cu specializari tehnice.
Desi exista un corpus comun de practici la nivel de grup, ca in orice multinationala, de altfel, Fortu precizeaza ca strategia de resurse umane in LGE poate fi caracterizata prin flexibilitate si este adaptata la cerintele afacerilor dintr-un anumit moment, precum si la necesitatile individului.
"Bugetele alocate resurselor umane nu sunt limitate. Targetul nostru este sa avem 60 de ore de training pe an pentru top management si 40 de ore de training, pentru management.
"Avem un training obligatoriu pentru promovarile interne in companie - Six Sigma - care se desfasoara online, si care urmareste cresterea productivitatii si reducerea costurilor. La acest training se adauga un altul, direct, care dureaza intre o saptamana si doua saptamani", declara ea.
Pe langa functia de director de resurse umane al LGE Romania, este si culture manager LGE si global inovator. Cultura organizationala in cadrul LGE este bazata, in primul rand, pe retentie de personal si, in al doilea rand, pe promovare interna, care urmareste evitarea plafonarii angajatilor.
"Nu ne place sa pierdem oameni. Vrem sa ii pastram. Incercam, la un interval de aproximativ 5 ani, sa rotim angajatii pe diverse pozitii. Cineva care a lucrat in logistica va intra in marketing, spre exemplu, si invers", spune directorul de resurse umane al LGE Romania.
Gradul de retentie este destul de ridicat, dat fiind si faptul ca numarul de angajati este relativ mic in Romania. In prezent, LGE Romania are aproximativ 50 de angajati, dar se estimeaza ca numarul acestora se va dubla pana in 2010, spune Ona Fortu. "In conditiile in care majoritatea subsidiarelor LGE, acolo unde nu exista productie, ci doar distributie, au in jur de 150 de angajati, si in Romania se tinde spre atingerea acestui numar", precizeaza directorul de resurse umane al LGE Romania.
Oamenii sunt diferiti si una dintre sarcinile directorului de resurse este sa sesizeze aceste diferente si sa gaseasca acel context si acea cota la care oamenii pot functiona cel mai bine, spune ea.
In acest sens, managerul precizeaza ca in cadrul LGE se organizeaza semestrial survey-uri interne pentru a urmari evolutia factorilor influentatori legati de motivare.
Ona Fortu a plecat din Romania la inceputul anilor '90 si a lucrat in domeniul artelor. A mai activat in cadrul Graff International, cea mai mare firma care vinde diamante, din lume. Incepand cu 1994 a intrat in training, desi acumulase pana atunci experienta relevanta in marketing, in vanzari si in PR.
"Am intrat in HR din pura intamplare. Jobul pe marketing in compania in care lucram pe atunci era ocupat, in schimb era liber unul pe resurse umane", spune ea.
Desi a absolvit un MBA la University of Bradford, spune ca valoarea acestor programe este supraevaluata in acest moment pe piata. "MBA-ul tine mai mult de posibilitati financiare decat de inteligenta. Cel mai important lucru pe care mi l-a oferit MBA-ul pe care l-am urmat in Anglia a fost o viziune de ansamblu asupra lucrurilor. Pe de alta parte, am avut si norocul sa fac un MBA in strainatate, fapt care mi-a dat si o perspectiva practica, lucru pe care il fac putine programe de acest fel din Romania", explica Ona Fortu. Spune ca munca la LGE Romania actioneaza pentru ea ca un tratament de intinerire. "Este acea zona de confort care imi asigura o stare de bine, de siguranta. Cariera, ca orice altceva in viata, este o alegere. Locul de munca, la fel. Mediul de lucru este unul dintre cele mai importante ingrediente intr-un cocktail profesional reusit.
"De glumit mai glumim, dar intotdeauna in serios. Si, cel mai important, suntem o echipa de oameni 'tineri'", incheie ea.


Cariera
august 2005 - prezent: director de resurse umane, LG Electronics Romania
mai 2004 - august 2005: director de resurse umane, Miami Group
aprilie 1995 - mai 2004: director de resurse umane, DNA Group - Abu Dhabi, U.A.E
2002: Master of Business Administration, University of Bradford, Anglia
1998: Facultatea de Psihologie din Lincoln, SUA


LGE pe scurt
1958 - anul infiintarii companiei
77.000 de angajati, in cele 77 de subsidiare din lume
50 de angajati in Romania si se estimeaza ca numarul acestora se va dubla pana in 2010

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO