Profesii

Pantis, TMI: Clientii nu vor traineri care sa le vorbeasca din carti

Pantis, TMI: Clientii nu vor traineri care sa le vorbeasca din carti
10.09.2007, 20:07 77

Una dintre principalele consecinte ale evolutiei pozitive a businessurilor de pe piata locala este mobilitatea ridicata pe pozitii de management, fapt ce conduce la situatii in care managerii ard etapele, fara a fi intru totul pregatiti pentru preluarea unor joburi superioare din punct de vedere ierarhic.
"Oamenii se misca de pe o pozitie pe alta mai des decat pana acum. De obicei, se pleaca pe pozitii mai ridicate. Acest lucru inseamna ca nici eu nu sunt pregatit sa preiau un job mai complex, nici cel care vine in locul meu. Vedem foarte multi oameni promovati in functii importante, neavand inca tot ce le trebuie pentru acest lucru", spune Octavian Pantis (foto), managing director al TMI Romania, una dintre cele mai mari firme de training din piata.
Se spune ca o fluctuatie "sanatoasa" este cea care nu depasesete 10%, iar in Bucuresti, in foarte multe companii turnover-ul este de peste 20%, ceea ce se poate transforma intr-un dezavantaj pentru organizatii. "Chiar daca ai un potential imens, e nevoie de experienta si de timp pentru a putea prelua anumite functii cu un grad ridicat de responsabilitate", apreciaza trainerul.
O alta consecinta a schimbarilor repetate de job este faptul ca oamenii sunt tot mai stresati. "Un manager care preia o noua pozitie va munci mai mult cel putin in primele sase luni, pana va intelege businessul si se va acomoda cu jobul. Aceasta dinamica a pietei muncii ne face sa ne comportam altfel, sa ajungem sa facem mai multe lucruri decat putem insa, pana la urma, este o chestiune de alegere", subliniaza Pantis.
Nu este nevoie sa spui "Trebuie sa-ti schimbi jobul la fiecare patru ani", crede el. "Oamenii au nevoie de provocari noi si vor sa invete. Dar provocarile noi le poti gasi si in aceeasi firma. Exista oameni care lucreaza de 10 ani intr-o firma si sunt multumiti cu felul in care evolueaza cariera lor", declara trainerul, adaugand ca exista si acei "vesnic neacomodati", care vor fi mereu tentati sa isi schimbe jobul, ceea ce nu reprezinta neaparat un lucru tocmai bun.
Pantis crede ca nu este neaparat vorba despre un salariu mai mare cand vine vorba de motivatia schimbarii locului de munca, ci mai degraba de un stil de viata, de status. "Mereu cauti binele de maine sau te gandesti la cel de ieri si uiti sa traiesti in prezent, la ceea ce ti se intampla acum. Inca suntem in faza in care ne miram de cat de multe ocazii ne ofera piata fortei de munca", spune el. Cat priveste piata de training, aceasta traieste niste ani buni in prezent, avansand de la an la an cu 30-40%.
Salariul unui trainer depinde de experienta pe care o are in business, de abilitatile de comunicare si prezentare si, in al treilea rand, conteaza mult daca lucreaza la o firma cu reputatie, care sa il puna in valoare.
"Clientii vor traineri cu experienta, care sa nu vorbeasca din carti, care sa te tina cu sufletul la gura in timpul unui curs. Oamenii nu vor sa depuna efort pentru a intelege conceptele prezentate in cadrul unui curs, ci vor sa li se comunice usor si sa petreaca timp de calitate. Un trainer bun si ocupat castiga 40.000 - 50.000 de euro pe an", spune Pantis.
Cele mai cerute cursuri sunt cele pentru management: leadership, project management, change management, abilitati de comunicare, de prezentare, time management.
"Se cer foarte multe programe pentru manageri. De cativa ani, topul celor mai solicitate cursuri a ramas acelasi. Pe primul loc se afla practical leadership, pentru orice nivel de management, urmat de time management si abilitati de prezentare, care se adreseaza atat oamenilor cu pozitii de management in business, cat si celor din vanzari".
Alte cursuri bine vandute sunt cele de inteligenta emotionala, adresate pozitiilor senioriale, dar si cursurile de comunicare.
Mai in gluma, mai in serios, Pantis spune ca in cadrul TMI este o vorba: "Daca ai facut trei cursuri cu noi si intr-un an nu ai promovat pe o pozitie superioara, ceva e in neregula".
In medie, un angajat normal, indiferent de pozitie, participa la 2-3 cursuri pe an, in timp ce in cazul managerilor, rata de participare la traininguri urca pana la de 4-6 cursuri anual.
"Vanzarile sunt cele mai expuse la training, intrucat in acest caz este mai usor de facut un follow-up al trainingului, pentru ca rezultatele oamenilor sunt cuantificabile. Cu toate acestea, cele mai mari bugete se aloca la nivel de top management", spune Pantis, precizand ca departamentele de suport sunt defavorizate in ceea ce priveste formarea in interiorul companiilor.
Un criteriu de evaluare a firmelor de training este tariful mediu pe zi, spune trainerul. Cel mai mare tarif pentru o zi de training livrat de TMI a fost de 2.650 de euro, in timp ce tariful mediu este de peste 2.000 de euro pe zi.
"Tarifele noastre difera in functie de dimensiunea proiectului."
TMI este prezenta in 36 de tari, avand cel mai mare birou in Anglia, cu afaceri anuale de 7 mil. euro (4 mil. lire).
Spre exemplu, tariful mediu al firmei pentru o zi de training pe piata din Ungaria este de 1.500 de euro, iar cele mai mari tarife se inregistreaza pe pietele din Rusia, Anglia si SUA, unde costul unei zile de training urca pana la 3.000 de euro.
"In SUA tarifam si cu 10.000 de dolari pe zi datorita cererii foarte ridicate, in cazul sesiunilor pentru grupuri mari", afirma Pantis.
Un alt criteriu dupa care pot fi evaluate firmele de training este numarul de traineri raportat la cifra de afaceri anuala.
In Romania, TMI a avut afaceri de aproape un milion de euro in 2006 si estimeaza afaceri de 1,2 - 1,3 mil. euro anul acesta, cu o echipa de cinci traineri, ceea ce inseamna ca fiecare trainer aduce 250.000 de euro in companie pe an. Marja de profit este de circa 25% din afaceri.
Cei cinci traineri cu care lucreaza TMI sunt George Avram, Dorin Dancu, Florin Enache, Octavian Pantis si Ciprian Teleman, acesta din urma fiind recrutat la jumatatea anului trecut.
"Am vrea sa mai luam un trainer la inceputul anului viitor", spune Pantis, care se declara rezervat in a creste numarul de traineri, argumentand: "Daca sunt prea multi, exista o presiune pret/calitate".
Un alt criteriu de evaluare a unei firme care livreaza traininguri, destul de subiectiv, este feed-back-ul primit din piata.
"In training, cel mai mult conteaza oamenii. Clientii nu aleg atat o firma, aleg trainerii." Sunt cel putin trei situatii in care o companie va apela la training. Atunci cand sunt identificate anumite nevoi in organizatie. In urma unui sistem de evaluare, apar nevoi noi, daca intervin anumite probleme organizationale (de genul pleaca oamenii, scad vanzarile) sau, pur si simplu, pentru ca e "fashionable" - face toata lumea, trebuie sa facem si noi.
Intrucat, livrarea de training se bazeaza foarte mult pe incredere, ca in avocatura, un handicap al firmelor noi care apar pe piata este ca nu sunt cunoscute, iar tendinta companiilor este sa lucreze cu oameni pe care ii cunosc.
Este greu de estimat cati jucatori activeaza pe piata de training, a carei valoare este estimata la 40 mil. euro, intrucat oricine se poate declara intr-o zi trainer. "Este relativ simplu sa intri pe piata. Nu exista bariere de intrare in piata. Nu e ca in afacerile cu petrol, spune Pantis.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO