Profesii

PwC: Prea mult timp pentru salarii, prea putin timp pentru strategie

28.05.2007, 13:33 98

Departamentele de resurse umane din companiile prezente pe piata locala consuma prea mult timp cu activitati de salarizare si, in consecinta directa, timpul alocat activitatilor strategice se diminueaza considerabil, arata rezultatele studiului Human Capital Benchmarking, realizat de PricewaterhouseCoopers si Institutul Saratoga.
In Romania, un om de HR proceseaza "fluturasi de salarii" pentru 276 de angajati ai companiei, in timp ce in Europa de Vest acest raport este de un specialist in resurse umane la 834 de angajati. Avand in vedere faptul ca numarul de oameni care lucreaza in departamentele de resurse umane in organizatiile de la noi este comparabil cu cel din Occident, rezulta ca dorinta declarata a HR-ilor din piata locala de a fi implicati in activitati strategice in companii este inca departe de a se infaptui complet.
"In continuare, oamenii de resurse umane din Romania isi ocupa prea mult timp cu Payroll-ul (activitati legate de salarizare - n.red.). Ramane, astfel, foarte putin timp pentru strategie", a declarat Ruxandra Stoian, Director HR Services in cadrul PricewaterhouseCoopers (PwC).
La randul sau, Peter de Bley, Director HR Services PwC Belgia, a explicat ca analizarea prin corelatie a mai multor indicatori legati de capitalul uman nu ofera doar un instrument destinat exclusiv managementului departamentelor de resurse umane. "Identificarea si interpretarea datelor legate de resursele umane are utilitate in ansamblul afacerii. Spre exemplu, in momentul in care costurile devin prea mari intr-o companie, primul impuls al managementului este 'inghetarea' salariilor, taierea bonusurilor sau chiar concedieri. Daca departamentul de HR are la indemana date, poate demonstra conducerii executive ca nu aceasta este solutia", a spus de Bley, adaugand ca pot fi sugerate alte variante, cum ar fi cresterea productivitatii sau reducerea costurilor nesalariale.
Romania continua sa ramana o piata atractiva din punct de vedere investitional, in special ca efect al costurilor scazute cu forta de munca.
Astfel in companiile prezente pe piata romaneasca, randamentul (profitabilitatea) mediu al investitiei intr-un angajat este de 1,7, ceea ce inseamna ca pentru fiecare leu investit intr-un angajat compania obtine un profit de 70%.
"In Romania si in general, in regiune, ROI (Randamentul investitiei intr-un angajat - nr. red.) este mai mare decat in organizatiile din Europa de Vest, in special datorita costurilor salariale reduse", a declarat Oana Munteanu, Senior Consultant PwC.
O alta concluzie a studiului este faptul ca, raportat la costul operational total al unei companii prezente pe piata locala, departamentul de resurse umane are o pondere de doar 0,4%. In ceea ce priveste raportul dintre numarul de specialisti in resurse umane si numarul total de angajati dintr-o organizatie, Romania se situeaza undeva la mijlocul plutonului care cuprinde date pentru Europa de Vest, Europa Centrala si de Est si Rusia.
Astfel, in companiile prezente pe piata romaneasca, un specialist in resurse umane munceste pentru 78 de oameni, in timp ce in tarile din vestul continentului acest raport este de 1 la 66. Cei mai "nefericiti" sunt angajatii din departamentele de resurse umane din Rusia, unde unul trebuie sa lucreze pentru 91 de angajati, urmati de cei din statele Europei Centrale si de Est, unde, in medie, un specialist in resurse umane se ocupa de 87 de angajati.
"Desi Romania este cunoscuta pentru procesele birocratice destul de greoaie, care mananca timp si resurse, si in ceea ce priveste raportul dintre numarul de angajati din departamentul de resurse umane si numarul total de angajati, rezultatele obtinute sunt comparabile cu cele din Europa", a precizat Ruxandra Stoian.
Ea a precizat ca acestea sunt medianele (cifre aflate la mijlocul intervalului statistic) si ca este foarte relevant in analiza ecartul dintre valorile minime si cele maxime si care variaza in functie de mai multi factori, ca dimensiunea companiei sau stadiul de dezvoltare a acesteia.
Astfel, in companiile prezente pe piata locala si care au mai putin de 100 de angajati, gasim un raport de un om de HR la 49 de angajati, iar in cele cu peste 1.000 de angajati, acest raport poate ajunge pana la 1/112.
De asemenea, companiile cu o rata mare de crestere, aflate in expansiune, este mai probabil sa aiba o activitate intensa in departamentul de HR.
"O firma care deschide cate zece sucursale sau zece magazine pe luna recruteaza intens si, in consecinta, vom avea mai multi angajati la un specialist in HR", spune Stoian.
Ea adauga ca, desi nu se poate spune cu exactitate daca exista o relatie directa intre performanta financiara si numarul de oameni din departamentul de resurse umane, aceasta este o alta modalitate de a "privi cifrele".
Si in cee ce priveste rata de outsourcing, datele arata ca Romania "sta bine" comparativ cu restul Europei. Rata de outsourcing reprezinta raportul dintre costurile legate de externalizare si costurile totale ale departamentului de resurse umane si, potrivit studiului PwC, variaza in functie de numarul de angajati ai companiei.
Intr-o companie mica, spre exemplu, cu mai putin de 100 de angajati, sunt externalizate mai mult servicii legate de HR, iar rata de outsourcing ajunge la 14,8. In acelasi timp, in organizatiile mari, cu peste 1.000 de angajati, rata coboara pana la 8,9.
Intr-o procedura similara celei de calculare a raportului de oameni de HR la numarul total de angajati, companiile care au o rata mare de crestere, sunt in dezvoltare, vor avea si o rata de outsourcing ridicata, intrucat sunt nevoite sa externalizeze destul de mult din activitatile de resurse umane pentru a sustine avansul businessului.
La final, cand tragem linie, obtinem o rata a outsourcingului comparabila cu cea din vestul Europei.
"Nu externalizam atat de mult Payroll, dar externalizam destul de mult activitati de recrutare si de training ", explica Stoian situatia companiilor prezente pe piata locala.
"Human Capital Benchmarking" este primul studiu de benchmarking (analiza comparativa) realizat in Romania si cuprinde date colectate in 2006, in mare parte pentru ca este necesar un an financiar intreg pentru ca rezultatele sa fie relevante, potrivit reprezentantilor PwC.
Esantionul pe care a fost realizat a cuprins 60 de companii prezente pe piata romaneasca, provenind din sase domenii de activitate: financiar, FMCG, industrie, IT&C, farmaceutice si retail.
Institutul Saratoga face benchmarking de 25 de ani si cuprinde indicatori de performanta ai capitalului uman, cu date din peste 14.000 de companii din Europa si din SUA.
In prezent, Institutul Saratoga este inclus in PricewaterhouseCoopers, ca parte integrata a serviciilor de resurse umane.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO