Profesii

Recrutarea care leaga candidatii la ochi

Recrutarea care leaga candidatii la ochi
28.08.2006, 17:36 47

Anuntul de angajare se prezinta sub tot mai multe fete. Cu sau fara salariu, cu sau fara angajator... Tot mai des in ultimul timp, identitatea angajatorului este dezvaluita doar pentru lista scurta a candidatilor selectati, in anunt aparand doar numele companiei de recrutare.
Desi o astfel de practica poate parea usor de pus sub semnul intrebarii, se pare ca la final, atunci cand se trage linie, avantajele pentru angajatori sunt multe si deloc de neglijat.
"Ni se intampla extrem de rar sa specificam numele angajatorului in anunturile de angajare. Ne confruntam insa cu o situatie absolut diferita in cazul proiectelor de recrutare de masa, unde rareori apare numele companiei de recrutare, si unde intreaga campanie de comunicare este focalizata pe numele angajatorului", explica Madalina Popescu, director general la Pluri Consultants Romania.
Exista mai multe ratiuni pentru care multe dintre comapanii aleg sa pastreze anonimatul in procesele de recrutare, considera specialistii in resurse umane. Si aici trebuie luate in considerare trei elemente: in timpul unui proces de recrutare, compania se pozitioneaza fata de sine (angajatii din interior), fata de potentialii candidati pentru jobul scos la concurs si fata de companiile concurente.
Minerva Cernea, regional manager, Pedersen&Partners, crede ca pot fi luate in considerare cel putin doua motive. "Cautarea are un inalt grad de confidentialitate, deoarece vor (companiile angajatoare - n.r.) sa schimbe persoana care ocupa pozitia respectiva si, cum o cautare dureaza un timp mai indelungat, nu vor ca aceasta persoana sa afle pana in momentul in care nu exista solutia. Pe de alta parte, vor sa evite jocul de influente care poate incepe cand se stie cine este compania; de tipul 'stiu eu pe cineva in companie, hai sa vorbesc cu persoana respectiva sa puna o vorba buna'", declara Cernea.
Si Alexandru Vasile, business development manager la AIMS Human Capital Romania, crede ca situatia inlocuirii unei persoane care exista deja in organizatie este printre cele mai frecvente, dar adauga ca multi dintre angajatori aleg sa pastreze confidentialitatea procesului de recrutare in momentul in care pozitia cautata este una de nivel strategic, "angajatorul nedorind sa fie facut public faptul ca are in organizatie o astfel de 'absenta'".
Motivele pentru care un angajator alege sa nu isi dezvaluie identitatea nu sunt doar complexe, ci si extrem de importante, crede Madalina Popescu, director general la Pluri Consultants, care subliniaza ca, alegand ca numele sa nu ii apara in anuntul de angajare, respectiva companie refuza sa-si consolideze imaginea prin intermediul anunturilor de recrutare.
"Sunt mai multe situatii posibile. Imaginea de angajator este atat de buna incat compania se va vedea 'ingropata' sub mii de aplicatii, multe ale unor candidati nepotriviti pentru postul aflat in recrutare, si pentru a-i gasi pe cei putini buni trebuie parcurse toate aplicatiile, deci timp irosit irational. Pe de alta parte, trebuie sa recunoastem ca nu ne mai confruntam cu astfel de situatii de ani buni, intrucat piata muncii s-a alterat destul de grav", spune directorul general al Pluri Consultants.
Exista si reversul. "Compania care recruteaza se afla in plin plan social, reduce efectivele, deseori in situatie de risc major de criza sociala si nu doreste sa creasca acest risc sau se poate vorbi de situatia in care postul aflat in recrutare sau compania are o imagine proasta in piata si s-au mai facut eforturi de recrutare fara succes", spune directorul general de la Pluri Consultants.
La capitolul avantaje, angajatorii care nu isi fac publica intentia de a angaja oameni sunt, in primul rand, feriti de ochii concurentei. De multe ori, procesele de recrutare inseamna achizitii, tranzactii sau extinderea companiei in teritoriu sau in alte domenii de activitate.
"Companiile pierd brand awareness gata platit, dar castiga un numar mai mare de candidati si, mai presus de toate, castiga pace sociala si liniste concurentiala, care sunt nepretuite", mai precizeaza Popescu.
Pe de alta parte, la o prima vedere, exista riscul ca acea companie care nu isi dezvaluie intentia de recrutare sa piarda candidati valorosi, care evita implicarea intr-un proces de recrutare de tip "blind". Brandul unei companii este, de multe ori, unul dintre elementele-cheie pe care le ia in considerare un candidat, notorietatea unei organizatii fiind un factor motivational foarte puternic. Cu toate acestea, specialistii in recrutare spun ca imposibilitatea identificarii companiei nu conduce la reticenta din partea candidatilor.
"Candidatii stiu ca vor afla numele companiei inainte de a fi prezentati, in conditiile in care se califica pentru lista scurta. Iar companiile au de castigat confidentialitate; poate pierd anumiti candidati, dar nu cred ca prea multi, din motivele de mai sus", este de parere Minerva Cernea, de la Pedersen& Partners.
Exista insa si situatii, destul de rare, in care un angajator doreste sa pastreze confidentialitatea chiar si la aceasta ultima etapa.
Se pare totusi ca majoritatea candidatilor s-au obisnuit cu "aura de mister" care planeaza asupra proceselor de recrutare, ba, mai mult, multi dintre ei sunt incitati de lipsa companiei angajatoare.
"Candidatii se ghideaza dupa brandul recrutorului. Firmele de recrutare vechi, cu o buna istorie in piata atrag inca acei candidati seriosi care isi doresc ca aplicatia lor sa fie tratata cu confidentialitate si care isi doresc sa fie tratati ca resurse strategice. Mai mult, in cazul acelor angajatori care au o reputatie proasta in piata, reusim astfel sa atragem catre posturile anonime aflate in recrutare candidati care pana la urma accepta un interviu cu angajatorul, or, daca ar fi stiut de la bun inceput despre ce firma e vorba ar fi refuzat sec orice discutie", precizeaza Popescu.
Nici reprezentantul Aims nu crede ca lipsa companiei angajatoare duce la scaderea interesului candidatilor pentru pozitiile respective. "Nu putem afirma ca exista o reticenta a candidatilor in acest sens si nici ca se pierd candidati datorita faptului ca nu comunicam de la inceputul procesului de recrutare numele angajatorului", spune Vasile.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO