Profesii

Romani sau expati?

18.09.2006, 21:49 227

Managementul care divide. Exista in economia romaneasca domenii in care managerii romani fac jocurile si domenii in care ponderea cea mai ridicata o au expatriatii. Cine merge pe mana managerilor romani? De ce in unele industrii cu traditie, precum tutunul sau berea, expatriatii nu cedeaza inca locul competentelor locale?
De regula, indiferent de industrie, cand o multinationala isi deschide o filiala intr-o noua tara, managementul este incredintat expatriatilor pana in momentul in care organizatia este pusa pe picioare. Miza? Expatii au experienta internationala si cunosc foarte bine cultura organizationala, catalizand talentele locale si sporind potentialul de dezvoltare al acestora. In momentul in care transferul de know-how dinspre managementul expatriat spre cel autohton este complet, parghiile decizionale revin managerilor locali.
"Desi in prezent in Romania inca mai sunt industrii in care managementul majoritar este format din expati (cum ar fi filialele unor banci internationale, lanturile hoteliere internationale), tendinta generala este pentru formarea unui management local solid", este de parere Claudia Iacobuta, PR Manager la Quadrant Amroq Beverages (QAB), companie care produce si distribuie bauturile Pepsi si Prigat pe piata romaneasca.
Aceasta este reteta in marea majoritate a cazurilor. Dar nu toate multinationalele aduc expatriati in momentul in care decid sa intre pe o piata straina. Microsoft Romania a fost infiintata in urma cu 10 ani, avand la acea vreme cinci oameni, toti romani. In prezent, in Microsoft Romania lucreaza 90 de oameni. Niciun expatriat. "Cred ca organizatia a dorit sa fie aproape de clienti si de cerintele lor. Managementul local si-a stabilit inca de la inceput o misiune care avea in vedere aplicarea modelului de business Microsoft la realitatile pietei romanesti. Ne-am dorit in primul rand sa contribuim, ca romani, la promovarea Romaniei in cadrul Microsoft", spune Paula Apreutesei, business strategy manager Microsoft Romania.
Pe piata asigurarilor, unde sunt prezenti majoritatea jucatorilor mondiali de profil, tot romanii sunt cei care conduc business-ul. Exemple sunt primii asiguratori din piata: Allianz-Tiriac, Asirom, Omniasig.
O posibila explicatie a "dominatiei" autohtone in managementul din asigurari ar fi faptul ca modelul international de dezvoltare a unei companii de asigurari nu se putea aplica pe piata romaneasca. "Romanii, din principiu, refuza sa se gandesca responsabil la viitor. Prin urmare, au fost cautati manageri locali care au identificat acele alte argumente care conving - economie, venituri sigure in timp etc. - si care au descalcit 'a la roumaine' hatisul legislativ si concurential local pentru a pune in piata si a dezvolta o afacere in astfel de domenii (IT, real-estate, asigurari etc.)", spune Madalina Popescu, general manager al companiei de consultanta in resurse umane Pluri Consultants.
Notiunea de expatriat a aparut in vocabularul de business romanesc imediat dupa anii '90, odata cu intrarea primelor multinationale pe piata. Rolul unui manager expat este sa implementeze intr-o piata in crestere know-how-ul dobandit pe alte piete si sa realizeze transferul de cunostinte catre romanii cu potential de conducere, pentru ca, dupa o anumita perioada de timp, conducerea formata din expati sa fie preluata de catre managerii locali.
Doua industrii care se "lasa mai greu" pe mana romanilor sunt cea a tutunului si cea a berii.
Primii doi jucatori de pe piata berii, Brau Union si Ursus Breweries, sunt condusi de expatriati, Edwin Botterman, respectiv Dieter Schltze. Exceptia o face cel de-al treilea jucator, Interbrew, care este condus de un roman, in persoana lui Mihai Ghyka, care a inlocuit la inceputul acestui an un alt roman, pe Mihai Albu, promovat in cadrul InBev ca presedinte business unit, cu responsabilitati pentru Ungaria, Croatia si Cehia.
Desi echipa de conducere a JTI Romania este formata la ora actuala aproape exclusiv din romani - 8 romani si 2 expatriati - general manager si vicepresedinte este un expat, Martin Southgate, care a inlocuit la inceputul lunii iunie un alt expat, pe Celal Bayraktaroglu, care a condus compania in ultimii cinci ani.
Gilda Lazar, director corporate affairs al JTI Romania, spune ca pe Southgate il recomanda cei peste 25 de ani de experienta in cadrul unor mari companii din industria tutunului, in diferite parti ale lumii. "A venit cu expertiza internationala necesara pe o piata competitiva si plina de provocari, cum este Romania", precizeaza ea.
Cazul nu este singular. Primii trei jucatori din industria tutunului - Philip Morris, British American Tobacco si JTI - nu au numit inca romani pentru cea mai inalta pozitie din companie, desi sunt industrii cu o oarecare traditie pe piata romaneasca. Lazar spune ca, in ceea ce priveste ponderea expati-angajati locali in JTI, Romania nu se deosebeste prea mult de alte piete importante in care opereaza compania.
"Credem in sinergie: construind pe o diversitate umana unica, am devenit o organizatie diferita, care se bazeaza atat pe talentele locale, cat si pe experienta internationala", spune ea.
Retailul este un alt domeniu in care expatii au majoritatea parghiilor de conducere. Aici situatia s-ar putea explica prin faptul ca retailul este, in primul rand, unul dintre segmentele cel mai recent aparute pe piata romaneasca, cu primele forme de organizare dezvoltate in urma cu cinci ani si cu o explozie, in ultimii doi ani. "In retail exista, in general, echipe de expati care pornesc afacerea, dar care se lasa foarte repede inlocuiti de manageri romani", este de parere Madalina Motora, care precizeaza ca retailul este, de altfel, unul dintre domeniile in care au loc evolutii de cariera foarte rapide, si unde exista posibilitatea de a promova de la sef de raion la director de magazin in 3-4 ani.
"Din ce informatii avem din piata, in prezent in managementul din retail domina expatriatii", precizeaza Andreea Mihai, director de marketing al Carrefour Romania, companie in cadrul careia raportul de forte in top management se imparte in mod egal intre romani si expati, cinci la cinci. Mihai spune ca aceasta pondere a evoluat in favoarea romanilor, intrucat in trecut ponderea era 35% - romani si 65% expati, si anticipeaza ca, pe viitor, procentul va fi din ce in ce mai mare in favoarea romanilor.
Nici pe piata produselor lactate romanii nu se pot lauda ca detin toti asii. Cu exceptia lui Sergiu Mititelu, director general al Hochland, ceilalti mari jucatori au lasat fraiele afacerilor in mainile expatriatilor.
Madalina Popescu, de la Pluri Consultants, este de parere ca acestea sunt piete de mari dimensiuni sau cu ritm crescut de dezvoltare in care un model de dezvoltare care a functionat anterior poate fi replicat cu sanse mari de succes si atunci corporatiile care investesc aduc expati.
"Pe de alta parte, in pietele extrem de fragmentate, aflate in stadii incipiente, in care nici macar nu se poate estima rezonabil potentialul si in care, din cauza diferentelor culturale, nu se poate aplica un model unic, nu se folosesc neaparat expatii, ci mai degraba manageri care au cultura specifica a pietei respective", precizeaza Popescu.
Un parcurs oarecum clasic in ceea ce priveste ponderea romanilor si a expatilor este cel al companiilor din industria bauturilor racoritoare, unde se poate vorbi acum despre o majoritate de manageri romani. "Acest lucru se explica prin maturizarea pietei din 1990 pana astazi si prin faptul ca in acest interval s-au format manageri romani care i-au inlocuit cu succes pe expati", spune Claudia Iacobuta, PR Manager al QAB.
Exista insa si exceptii. Una dintre acestea este Eli Davidai, CEO-ul QAB, care ocupa aceasta pozitie inca de la inceputul activitatii companiei, in 1991. Cu toate acestea, trend-ul este pro-romani. "Suntem pentru management local, mai ales ca in aceasta formula compania a inregistrat cele mai bune rezultate in ultimii ani", precizeaza Iacobuta.
Daca la inceputurile QAB la conducere erau numai expati, cu exceptia lui Ioan Bucurescu, care era director general la acea data, in prezent, alaturi de Eli Davidai, la nivel de top management mai sunt doi expati. Este vorba despre Leon Schachar care detine functia de chief financial officer si de Chris Christodoulakis care este vicepresedinte vanzari. Claudia Iacobuta considera ca aceasta situatie se datoreaza evolutiei generale a pietei, la care s-a adaugat cresterea inregistrata de companie de la an la an, care a necesitat si o dezvoltare la nivelul structurii de conducere.
In ceea ce priveste unele piete, se pare ca, oricat
s-ar consolida competentele de management locale, expatriatii vor mai fi inca multa vreme cei care controleaza unele fluxuri critice ale organizatiilor (de decizie, financiare, strategice etc.).
La nivelul celor mai mari banci de pe piata dupa marimea activelor, bancherii straini inca isi mentin proportia dominanta la varful ierahiei. BRD, Raiffeisen, Alpha Bank, Bancpost, Banca Transilvania, ABN Amro, Citibank, Banca Romaneasca - National Bank of Greece si Volksbank se bazeaza pe expati pentru functia de presedinte executiv/director general.
Desi expatii vor continua sa scada ca pondere in viitor, in primul rand datorita diferentelor de cost specific, intrucat un manager local costa mult mai putin decat un expatriat, consultantii in resurse umane sunt de parere ca nu vor disparea complet. "Dimpotriva, El Dorado-ul din Est a inceput sa atraga mici companii care isi trimit expatriatii pentru a initia o afacere. Vorbim insa aici de piete cat de cat previzibile si stabile", spune Popescu.
In general, dupa ce managementul romanesc il inlocuieste pe cel expatriat, este foarte putin probabil sa se mai produca fenomenul invers, adica, dupa o anumita perioada de timp, sa fie adusi din nou expati la conducere. Exceptional, astfel de masuri pot fi luate daca afacerile companiei respective intra in declin in mod oarecum inexplicabil, pe o piata in crestere.
Paula Apreutesei, de la Microsoft, spune ca este dificil de facut predictii referitor la ponderea romanilor si a expatilor in management, insa crede ca structura organizatiilor va fi cea care se va schimba cu timpul.
"Poate vom lucra pentru companii sau structuri care vor fi in interactiune cu un grup de oameni, cu o comunitate. Si atunci nu vom vorbi de Microsoft si tara in care se afla, ci de Microsoft si comunitatea in care traieste. In acest caz, nu stiu daca organziatia va mai fi ierarhica si daca va mai fi cazul sa vorbim de expatriati", spune ea.

Cum se decide cine conduce
Intr-o oarecare masura, s-ar parea ca o pondere mai ridicata sau mai scazuta a expatriatilor in management tine de doua coordonate esentiale: politica multinationalei si situatia pietei pe care activeaza compania.
"Consideram ca aceste aspecte tin foarte mult de politica stabilita de companie. Sunt unele companii care aleg sa aiba incredere si sa formeze manageri romani si altele, care pastreaza controlul asupra business-ului", spune Madalina Motora, communication coordinator la Manpower Romania.
De exemplu, managerul Manpower la nivel mondial Jeffrey Joerres prefera managerii locali expatilor, chiar daca acest fapt inseamna mai mult training.
"Este frustrant uneori, pentru ca nu poti sa ai totul gata, pe loc", declara Joerres intr-un interviu acordat Financial Times, adaugand insa ca rezultatele inregistrate de companie in ultimii ani arata ca strategia utilizarii managementului local da rezultate.
Directorul general al Pluri Consultants Romania, Madalina Popescu, crede ca nu industria, ci piata determina nevoia de expati, care se traduce
intr-o nevoie de un anumit cumul de cunostinte, abilitati si, mai ales, comportamente profesionale care lipsesc majoritatii specialistilor locali.
Popescu adauga ca a remarcat la specialistii romani lipsa unor calitati, care sunt frecvent intalnite la managerii expatriati - capacitatea de lucru focalizat, empatia, gandirea in alternative, capacitatea de anticipare pe termen lung, asumarea clara a responsabilitatilor, pozitivismul - si precizeaza ca exista piete - retail, real estate, logistica si distributie - in care fara aceste calitati esecul este aproape sigur.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO