Se lasă umbra peste piaţa muncii din Ţara Soarelui-Răsare: Candidaţii se înghesuie pe câteva poziţii din multinaţionale de renume, iar restul firmelor se plâng că nu au pe cine angaja

18 mar 2017 Ziarul Financiar

Recrutarea absolvenţilor în Japonia aminteşte de filmul The Matrix, comenteaza Bloomberg. Trimiterea a luat naştere de la uniformele purtate de aspiranţi la târgurile de joburi – costume negre şi cămăşi albe – dar incursiunea publicaţiei în protocolul recrutării aduce în prim-plan o realitate a pieţei muncii în contrast cu ţările europene sau Statele Unite. În timp ce în zona Euro şomajul atinge nivelul de 9,6%, iar în SUA, 4,7% conform celor mai recente date, în Japonia doar 3% din populaţie nu are un loc de muncă, iar numărul poziţiilor disponibile în Tokio îl depăşeşte pe cel al candidaţilor într-un raport de 2 la 1.

În ciuda acestei situaţii, departamentele de resurse umane din firmele de talie mai mică au dificultăţi în atragerea candidaţilor, aceştia îndreptându-se spre companiile cu renume şi anumite industrii, cu precădere sectorul bancar şi cel bursier sau firmele de asigurări, agenţiile de turism şi companiile aeriene.

”Firmele populare din industria financiară intervievează şapte candidaţi pentru fiecare poziţie. Noi avem şapte concurenţi care speră să atragă acelaşi candidat”, s-a plâns Shuto Kuriyama, un participant din partea unei producător de mobilă regional la târgul de joburi adresat studenţilor din apropierea oraşului Tokio de luna aceasta. În acest timp, standurile companiilor consacrate erau neîncăpătoare pentru fluxul de tineri.

Natalitatea scăzută şi revenirea lentă a economiei menţin raportul poziţii disponibile – candidaţi la cel mai ridicat nivel din ultimii 25 de ani. Valoarea din ianuarie a raportului era 1,43, dar în Tokio există de doua ori mai multe locuri de muncă decât doritori. Deşi întreprinderile mici suferă cel mai mult de pe urma lipsei de candidaţi, chiar şi anumiţi angajatori binecunoscuţi îşi adaptează treptat politicile de resurse umane, iar alţii iau în calcul angajarea expaţilor.

Sezonul angajărilor studenţilor în anul 3 s-a deschis la 1 martie, iar marile companii vor formaliza în cadrul unor ceremonii desfăşurate la 1 octombrie deciziile de angajare a tinerilor. Multe întreprinderi vor aduce noi membri în echipe în luna aprilie, imediat după absolvire. În Japonia nu se ridică problema unui an liber între terminarea studiilor şi intrarea în câmpul muncii.

Preferinţa tinerilor pentru marile companii este justificată de perspectivele ulterioare, nu de salariul iniţial, care este relativ acelaşi la nivelul întregii oferte. Diferenţa constă în creşterile salariale mult mai accelerate oferite de firmele cu renume după acumularea vechimii. Unele companii oferă şi alte beneficii, precum subvenţii pentru locuinţe sau prime de vacanţă.

Preşedintele Daiwa Securities Group, Takashi Hibino, le-a transmis investitorilor că ”firmele japoneze vor fi forţate să ridice nivelul condiţiilor de lucru sau se vor confrunta cu o lipsă de personal”. Compania a implementat o serie de schimbări pentru a veni în întâmpinarea femeilor şi a persoanelor în vârstă.

 
Cuvinte cheie:
piata muncii
, candidati
, firme
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide