Profesii

Simona Preda, manager de resurse umane al Toyota Romania: Un senior in vanzari poate castiga pana la 1.800 de euro peste salariul de baza

Simona Preda, manager de resurse umane al Toyota Romania: Un senior in vanzari poate castiga pana la 1.800 de euro peste salariul de baza
16.07.2007, 16:20 1458

Datorita specificului industriei auto, care angajeaza atat management de top, cat si forta de munca necalificata, diferentele salariale intre pozitiile aflate la extremitatile ierarhice sunt destul de mari, spune Simona Preda, manager de resurse umane al Toyota Romania, importatorul marcii japoneze pe piata locala.
"La nivel de retail (vanzari auto - n.r.), exista o componenta variabila a salariului, comisionul de vanzare. Astfel, un senior in vanzari poate castiga pana la 1.500 - 1.800 de euro net lunar peste salariul de baza", spune Preda.
Potrivit managerului de resurse umane al Toyota Romania, media salariala in interiorul companiei se cifreaza in jurul sumei de 800 - 850 de euro pe luna net.
"Exista foarte multi investitori in zona aceasta (auto - n.r.). Din punctul acesta de vedere, exista o competitie pe piata muncii, in special pentru personalul calificat. Pentru formarea unui angajat este nevoie de timp, iar noi resimtim aceasta lipsa de oameni si din cauza sistemului de invatamant care nu ne livreaza specialistii de care avem nevoie. In felul acesta, cererea pentru angajati calificati este foarte mare si toate companiile de pe piata lupta practic pentru aceiasi oameni, care au ajuns la un nivel de specializare pe care toata lumea si-l doreste", declara Simona Preda.
Pentru pozitiile de entry-level, salariile in cadrul Toyota Romania variaza in jurul sumei de 250 - 300 de euro. "In prezent, derulam un program destinat exclusiv tinerilor. Am incheiat contracte cu mai multe scoli postliceale si scoli profesionale, elevii acestor institutii beneficiind de un numar de ore de practica in cadrul firmei Toyota. Cei care dovedesc reale aptitudini tehnice sunt apoi cooptati in echipa tehnicienilor nostri. Salariul la un astfel de nivel se situeaza in jurul sumei de 250 - 300 de euro net, acesta urmand sa fie recalculat in functie de performante conform grilei de salarizare a companiei", a mai precizat aceasta.
Dincolo de batalia pentru cei mai buni oameni, adevarata lupta se da la nivelul mentalitatii tinerilor, spune managerul de resurse umane al Toyota.
"Provocarea majora pentru noi este crearea unei culturi organizationale care sa se bazeze pe pasiunea pentru clienti si este foarte dificil sa formezi oamenii in acest sens. Proaspetii absolventi au asteptari salariale de top chiar daca nivelul lor de pregatire este unul foarte redus si nu pot fi pusi in valoare imediat", explica ea.
In consecinta, strategia de resurse umane a companiei trebuie sa se axeze in mare masura pe dezvoltarea profesionala a oamenilor si pe fidelizarea acestora.
"Ne dorim cei mai buni oameni si intentia noastra este ca noi sa fim un magnet pentru personalul specializat si instruit pe domeniul auto. Dorim ca acesti angajati sa fie siguri de alegerea pe care o fac si, implicit, sa le placa locul de munca pe care noi il oferim. Angajatii unei companii sunt cei care fac diferenta dintre firmele concurente de pe piata de profil", precizeaza Preda.
Salariile angajatilor Toyota Romania sunt recalculate anual, recalculare care tine cont atat de acoperirea inflatiei, cat si performantele profesionale ale fiecarui angajat in parte. Cresterea salariala anuala este in medie de 10-13% comparativ cu anul precedent, potrivit managerului de resurse umane al Toyota.
Angajatii care ocupa pozitii de management primesc masina de firma. "Cred ca majoritatea lucratorilor la Toyota, care detin carnet de conducere, au urcat la volanul unei masini a companiei si au testat-o", spune Preda.
Pe termen lung, aderarea Romaniei la Uniunea Europeana va insemna implicarea pe piata locala a tot mai multor firme internationale, fapt care se va vedea la nivelul schimbarilor de la nivelul politicilor salariale ale companiilor, cat si in felul in care vor fi abordate afacerile.
"Companiile straine care isi vor face loc pe piata vor veni cu oamenii lor, vor facilita accesul la informatie la un nivel superior si, nu in cele din urma, vor dicta nivelul salariilor. Treptat, veniturile din Romania vor ajunge sa fie comparabile cu cele de pe piata occidentala. In momentul in care specialistii romani vor avea oferte bine platite in Romania, vor alege sa lucreze aici. Chiar daca unii dintre ei vor opta sa ramana in afara, faptul ca sunt romani pe posturi-cheie in strainatate ne va creste noua cota pe piata europeana de profil", apreciaza Preda.
In prezent, compania numara 150 de angajati, insa recrutarile continua. Daca in momentul lansarii in Romania, Toyota avea 6 angajati, in anul 2004 numarul acestora crescuse la 50, pentru ca in 2007 sa se tripleze.
Cel mai greu de acoperit sunt pozitiile de traineri tehnici, spune managerul de resurse umane.
"Reale probleme intampinam insa in a acoperi posturile de electricieni auto, cele in domeniul IT si, probabil cel mai dificil, in domeniul trainerilor tehnici. Dificultatile apar, in special, la cea din urma categorie, datorita cerintelor destul de mari pe care le au angajatorii, candidatii trebuind sa aiba in afara de background-ul tehnic si temeinice calitati de trainer", subliniaza Simona Preda.
In cadrul companiei exista un departament special de training care se ocupa de formarea tuturor angajatilor si care are, printre altele, rolul de a pregati intreaga retea de dealeri a Toyota Romania.
Managerul de training impreuna cu cei trei traineri din departamentul intern de formare al companiei au inceput deja sa livreze cursuri din seria Toyota Way, cursuri create de Toyota, care ating domenii precum vanzarile, client satisfaction sau rolul pe care il are fiecare angajat care lucreaza intr-un centru de retail.
Desi au avut loc plecari din companie, acestea s-au situat la un nivel rezonabil, spune Simona Preda, si marea majoritate a celor care au ales sa paraseasca firma s-au indreptat spre un alt domeniu de activitate.
Recrutarile se fac atat direct, cat si prin intermediul firmelor de recrutare specializate.
"Incepand de anul acesta vrem sa implementam un instrument de management al talentului prin care sa identificam persoanele care au potential de dezvoltare si sa le formam intr-o anumita directie in asa fel incat acestea sa devina back-up sau succesori in pozitii-cheie din companie", precizeaza ea.
De asemenea, exista si cursuri tehnice destinate tehnicienilor Toyota care obtin certificari pentru fiecare modul de training pe care il urmeaza, certificari care sunt obligatorii pentru a putea efectua orice fel de reparatii la masinile Toyota.
"Foarte importante sunt si cursurile dedicate managerilor. Acestia beneficiaza de programe de evaluare si dezvoltare a competentelor de leadership. Ei au ocazia sa interactioneze cu persoane foarte bine cotate din afara tarii, in cadrul unor serii de conferinte si workshop-uri", spune Preda.
De asemenea, exista si o aplicatie pentru cursuri online, numita Toyota Connect, administrata tot de departamentul de training care se refera la cele mai noi produse ale companiei.
"Avem o colaborare cu Inchcape Academy din Marea Britanie, acolo unde, in urma unui program selectiv, aspirantii la o pozitie in primul esalon al conducerii companiei pot obtine o certificare echivalenta cu un MBA in domeniul auto" , a adaugat ea.
Din cadrul Toyota Romania, trei manageri au obtinut pana acum o astfel de certificare in Marea Britanie. Desi in acest moment exista un sistem de evaluare a performantelor la nivelul tuturor angajatilor Toyota, managerul de resurse umane spune ca importanta va fi implementarea unui proces de evaluare a competentelor de leadership destinat exclusiv managerilor.
"Pe ideea ca este important modul in care sunt realizate obiectivele, avem un set de competente de leadership pe care le consideram esentiale si fata de care evaluam fiecare manager din firma", explica Preda

Toyota pe scurt
Importatorul marcii japoneze pe piata interna
150 de angajati
A livrat in primele trei luni ale anului 1.919 masini, in crestere cu aproape 90% fata de nivelul de 1.034 de masini in aceeasi perioada a anului trecut
Cele mai bine vandute modele in luna martie in Romania au fost Corolla - 219 unitati, Yaris - 166 unitati si Avensis - 138 unitati
Pentru intreg anul, importatorul auto estimeaza vanzarea a 8.000 de autovehicule, fata de 6.152 de unitati in 2006
Estimarile pentru acest an vizeaza o crestere a cifrei de afaceri cu 16%, la 130 mil. euro.

Cariera

august 2004 - prezent: human resources manager, Toyota Romania
august 2002 - august 2004: human resources specialist, Ernst&Young
septembrie 1998 - august 2002: coordonator HR, Arthur Andersen
1993 - 1997: financial & business development assistant, Enterprise Oil Exploration Ltd Bucharest
1993: Facultatea de limbi si literaturi straine, Universitatea Bucuresti

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO