Proprietăţi

Dascălu a adaptat la criză cel mai mare proiect imobiliar din provincie: a "tăiat" 700 de case

Autor: Cristi Moga

16.09.2010, 23:15 28

Omul de afaceri Iulian Dascălu,proprietarul reţelei de centre comerciale Iulius Mall, spune că afost nevoit să regândească din mers proiectul Palas pe care îldezvoltă la Iaşi, ca urmare a prăbuşirii pieţei apartamentelor,care reprezentau o componentă importantă a proiectului de 260 demilioane de euro.

"Odată cu venirea crizei, proiectul fiind la început, am reduspartea de rezidenţial de la 800 la 100 de apartamente, ţinând contcă acesta este cel mai afectat segment al pieţei imobiliare, nudoar la noi, ci peste tot în lume. Din cele 100 de apartamente carevor fi construite am vândut circa 60 şi ne concentrăm pe retail,office şi servicii", a declarat Dascălu.

El are în construcţie la Iaşi cel mai mare proiect imobiliar înafară de cele din Bucureşti, Palas Iaşi, care va cuprinde şi unmall, mai multe clădiri de birouri, din care prima a fost livratăîn urmă cu o săptămână, două hoteluri, precum şi un parc cu osuprafaţă de cinci hectare, toate fiind situate în spatelePalatului Culturii din centrul Iaşiului.

Până în prezent, cele mai mari proiecte imobiliare privaterealizate în România sunt mallul Cotroceni Park şi proiectulBăneasa din nordul Capitalei, care au implicat o investiţie decirca 300 mil. euro fiecare, faţă de 260 mil. euro cât costădezvoltarea Palas Iaşi.

Contract cu Auchan

Dascălu a semnat recent contractul de închiriere a unui spaţiude peste 5.000 de metri pătraţi în cadrul proiectului Palas cureţeaua franceză de hipermarketuri Auchan şi spune că până lasfârşitul acestui an va avea contracte semnate pentru circa 60% dinsuprafaţa comercială.

"Aproximativ 90% dintre retailerii cu care suntem în negocierisunt deja chiriaşii noştri în celelalte malluri, dar discutăm şi curetaileri internaţionali care nu sunt încă prezenţi pe piaţă.Reţeaua de malluri (patru proiecte în Cluj, Iaşi, Timişoara şiSuceava - n.red.) în care avem peste 800 de firme reprezintă unavantaj important pentru noi în această perioadă deoarece nu facemacum experimente cu chiriaşi. În plus, avem o relaţie bună şi cubăncile, faţă de care am dat dovadă de seriozitate în aceşti ani",a mai spus Dascălu, care îşi propune să deschidă întreg proiectulîn luna septembrie a anului viitor. Auchan este unul dintreclienţii tradiţionali ai lui Dascălu, francezii avândhipermarketuri deschise în centrele comerciale Iulius Mall dinTimişoara, Suceava şi Cluj. Auchan are în prezent o reţea de şaptehipermarketuri şi are semnate contracte pentru alte patru proiecte- Palas Iaşi, Polus Constanţa, Coresi Braşov şi Pallady ShoppingCenter în Bucureşti.

Cinci magazine în 2012

Dacă la proiectele din Constanţa şi Iaşi se lucrează, magazineleurmând a fi deschise anul viitor, centrele comerciale din Braşov şiBucureşti sunt întârziate, din cauza problemelor de finanţare.

"Ne păstrăm obiectivul de a deschide cinci hipermarketuri pânăîn 2012. Un alt oraş vizat este Craiova, unul dintre cele mai maridin ţară pe care nu l-am acoperit încă şi unde nu este niciconcurenţă prea puternică", a spus Patrick Espasa, directorulgeneral al Auchan România.

Bugetul de investiţii al Auchan pentru următorii trei ani estede 150 de milioane de euro, după ce francezii au realizat anultrecut venituri în România de 307,5 milioane de euro.

Românii cumpără cu 50 de lei 20 de produse

Francezii continuă să se extindă, deşi au semnalat în varaacestui an o reducere a coşului mediu de cumpărături. "De la 1iulie a crescut numărul de clienţi, dar coşul mediu a scăzut cu 5%,astfel că oamenii au început să vină la magazin cu o singurăbancnotă de 50 de lei şi cumpără în jur de 20 de produse. În cadrulmagazinelor noastre preţul mediu al produselor este de circa 4 lei,mai puţin de un euro", a declarat Patrick Espasa, directorulgeneral al Auchan România.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO