Proprietăţi

De ce nu se dezvolta piata logistica pe autostrada spre Constanta

De ce nu se dezvolta piata logistica pe autostrada spre Constanta

Compania americana ProLogis a dezvoltat unul dintre cele mai mari parcuri logistice de pe piata locala pe autostrada Bucuresti-Pitesti

21.10.2009, 13:49 100

Intrarea pe autostrada Bucuresti-Constanta era considerata demajoritatea consultantilor imobiliari zona care va cunoaste cea mairapida crestere a pietei industriale si logistice, care urma sa sedezvolte organizat, in conditiile in care distanta fata de portulConstanta a fost scurtata substantial. La mai bine de cinci ani dela darea in folosinta a primelor tronsoane de pe aceastaautostrada, spatiile construite aici continua sa fie de circa 30 deori mai mici fata de stocul din zona de vest a orasului, iesireaspre Pitesti, care este cel mai important pol logistic dintara.

"Cand zona de vest s-a aglomerat si dezvoltatorii au inceput sase uite si la zona de est, prima zona care se potrivea, centura,era prea scumpa - peste 100 de euro/metrul patrat, ulterior chiarmai mult, iar terenurile mari nu erau disponibile. Investitoriis-au uitat la urmatoarea iesire, insa aceasta era abia la Fundulea,la 35 de kilometri de oras, indepartata pentru cei mai multiutilizatori", declara Viorel Opait, coordonatorul departamentuluiindustrial al firmei de consultanta imobiliara ColliersInternational.

El spune ca singurul dezvoltator care are acum in plan unproiect pe autostrada spre Constanta este WDP, care a cumparatteren, dar nu a inceput constructia. "Singurul proiect care maimerita mentionat este Apollo Center, la intrarea pe A2, dar care are doar 22.000 de metripatrati construiti, fata de 750.000 de metri patrati in zona devest - centura, kilometrul 14 si kilometrul 23", mai spunereprezentantul Colliers.

Zona de est a Bucurestiului este interesanta in special pentrucompaniile care au volume mari de marfuri care intra sau ies dinportul Constanta, dar lipsa infrastructurii face ca activitateaportului Constanta sa fie de aproape sapte ori mai mica decat ceadin Rotterdam.

"Neexistand o infrastructura bine pusa la punct multimodala -transport naval - rutier - feroviar, in conditiile in care sistemulde retele de drumuri si cai ferate in Romania inca are multe punctede dezvoltat, atunci si operatiunile in portul Constanta sunt multmai mici comparativ cu alte porturi europene - 1,5 milioane TEU(unitate de masura - echivalentul unui container standard - 6,1metri lungime, 2,4 metri latime - n.red.), fata de Rotterdam cu 10milioane TEU", explica Rodica Tarcavu, directorul departamentuluiindustrial al firmei de consultanta imobiliara DTZ Echinox.

Reprezentantul DTZ spune ca terenurile din zona autostrazii spreConstanta nu dispun de utilitati sau au doar o parte dinutilitatile necesare unei activitati logistice normale, fapt careridica semnificativ costurile investitiilor pentru potentialiidezvoltatori.

Zona ar putea deveni atractiva in urmatorii ani, dar doar caurmare a unei dezvoltari puternice a infrastructurii, in conditiilein care tirurile pot sta blocate in prezent si cateva ore pecentura Bucurestiului.

"Estimam estul atractiv in urmatorii ani, cand se vor finalizaatat autostrada Bucuresti - Constanta, cat si Bucuresti - Brasov -Bors, cand se va largi centura si cand vor fi construite iesiri maiapropiate de Bucuresti decat cea de la Fundulea", spune Tarcavu dela DTZ.

Aceste investitii ar putea face din Romania un centru logisticimportant al Europei Centrale si de Est, in conditiile in care inprezent cea mai mare parte a bunurilor transportate pe vapor spreregiune vin cu camionul din Rotterdam.

"Sunt voci care indica o crestere a importantei portuluiConstanta versus Rotterdam, deoarece daca se foloseste Constanta secastiga timp - bunurile nu mai merg pana in Olanda pe vapor, dupacare spre Europa de Est pe camion - si bani, tinand cont ca sediminueaza stocurile, spre exemplu. Romania este vazuta in acestcaz ca un centru logistic pentru Europa Centrala si de Est. Totultine insa si de infrastructura, in special de reteaua deautostrazi", mai spune Opait de la Colliers.

Printre cei mai mari dezvoltatori de spatii logistice de pepiata locala se numara grupurile Cefin si Prologis, care aurealizat insa mega-proiecte pe autostrada Bucuresti-Pitesti,principala iesire din Capitala catre vestul tarii si alEuropei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO