Proprietăţi

Şansa micilor afaceri: în Bucureşti sunt 1.200 de spaţii comerciale goale. Chiriile sunt mai mici cu 40%

La începutul lunii aprilie proprietarii magazinului Victoria 46 au deschis un nou magazin pe Calea Victoriei din Bucureşti, Victoria Men, într-un spaţiu ocupat anterior de Hugo Boss

La începutul lunii aprilie proprietarii magazinului Victoria 46 au deschis un nou magazin pe Calea Victoriei din Bucureşti, Victoria Men, într-un spaţiu ocupat anterior de Hugo Boss

22.06.2010, 15:23 581

În Bucureşti mai sunt disponibile peste 1.200 de spaţiicomerciale la parterul blocurilor, reiese din datele firmei deconsultanţă imobiliară Colliers International, iar în condiţiile încare chiriile sunt cu circa 40% mai mici faţă de acum doi ani, oserie de companii au găsit o bună oportunitate pentru a seextinde.

Montblanc, Armani sau Victoria Men au deschis recent magazine peCalea Victoriei, Cris-Tim, Kosarom sau Agricola Bacău îşi deschidpropriile magazine de vânzare a produselor, în timp ce o serie dealţi mici producători de mezeluri şi preparate din carne îşiîncearcă în această perioadă norocul deschizând magazine atât înzona pieţelor agro-alimentare, cât şi în zone centrale, precumPiaţa Unirii.

"Unii retaileri se extind acum datorită chiriilor mai mici, careau ajuns la un nivel pe care businessul le poate suporta. Suntproducători care încep să facă retail pentru lichidităţi, precumKosarom, Agricola Bacău sau producători de îmbrăcăminte din ţarăcare încep să dezvolte propria reţea de magazine. Acest proces amai avut loc şi în perioada 1998-2000", spune Constantin Prisecaru,senior retail broker în cadrul Colliers International.

Prisecaru a făcut la începutul acestui an trecerea de laconducerea reţelei de magazine de îmbrăcăminte Alb şi Negru dinPiatra-Neamţ către consultanţa imobiliară, acceptând ofertaColliers în luna februarie a acestui an.

Potrivit datelor firmei de consultanţă imobiliară, la nivelulBucureştiului sunt circa 1,2 milioane de metri pătraţi de spaţiicomerciale, pe arterele Dorobanţi, Victoriei şi Magheru din zonacentrală fiind concentrate spaţii cu o suprafaţă ceva mai mare de 70.000 de metri pătraţi.

În condiţiile în care rata de neocupare a spaţiilor este depeste 10%, iar suprafaţa medie a magazinelor este de circa 100 demetri pătraţi, în Bucureşti sunt în prezent peste 1.200 de spaţiicare nu au deocamdată chiriaşi. În timp ce unii retaileri seextind, altora le vine tot mai greu să achite chiriile semnate înperioada de vârf a consumului, astfel că sunt nevoiţi să renunţe laafaceri.

"Rata de neocupare se situează între 10 şi 15%, în uşoarăscădere faţă de anul trecut. În acelaşi timp sunt diferenţe destulde mari între zonele centrale, unde gradul de neocupare alspaţiilor este în jur de 5%, faţă de alte zone ale oraşului. PeCalea Victoriei, spre exemplu, mai sunt doar câteva spaţii goale.În cartiere precum Drumul Taberei, Militari - Iuliu Maniu sauBerceni rata de neocupare este de 10-15%, iar în sectorul 3, înzone precum Titan, spaţiile goale reprezintă doar 5% - 10% dintotal, deoarece aici sunt mai puţine spaţii", spune AlexandruPreda, associate director în cadrul diviziei de retail aColliers.

Cum pot face unii afaceri plătind mii de euro chiriilunar?

Consultanţii spun că, în funcţie de specificul activităţii,valoarea chiriei trebuie să fie cuprinsă între 2,5% şi 17% dinvaloarea vânzărilor pentru a spera la un business profitabil.Supermar­keturile îşi permit o chirie cuprinsă între 2,5% şi 3,5%din vânzări, mini-marketurile între 5 şi 6%, reţelele deîmbrăcăminte între 10% şi 12%, în timp ce cafenelele şirestaurantele pot ajunge la 15-17% din cifra de afaceri.

"Acestea sunt chirii procentuale pe care businessul le poatesuporta şi afacerea este profitabilă. În general, în piaţă suntsemnate contracte la valori chiar mai mici în această perioadă. Auînceput să fie semnate contracte cu procent din vânzări şi chirieminimă garantată, dar acest model este viabil în special cubrandurile cotate la bursă sau care se gândesc la un exit - acesteafaceri având un interes clar să înregistreze în bilanţuri toatevânzările", mai spune Alexan­dru Preda.

Patru dintre cei mai mari jucători din industria produ­seloralimentare - Agricola Bacău, Unicarm, Angst şi Titan au anunţatplanuri pentru deschiderea a peste 30 de puncte de desfacere înacest an. Fără a da detalii despre propria reţea de magazine,familia Timiş, proprietarii Cris-Tim, face paşi mari în extindere,doar în zona Pieţei Rahova din Bucureşti fiind deschise în prezenttrei unităţi de desfacere.

În ceea ce priveşte retailerii de îmbrăcăminte, rezultateleslabe dintr-o serie de centre comerciale şi oprirea dezvoltării anumeroase proiecte au determinat o regândire a planurilor cătrezone cu trafic şi chirii care pot face afacerea sustenabilă.

"Retailerii iau mai mult în calcul să se dezvolte în spaţiicomerciale de pe ar­te­re pietonale în prezent faţă de 2008, cândîn piaţă era vehiculată dezvoltarea a peste 100 de malluri. Aceştiasondează spaţiile pietonale atât în Bucureşti, cât şi în ţară. Înprezent încercăm să aducem pro­prietarii către cerinţeleclienţilor, iar în fiecare lună chiriile solicitate scad, iarpro­prietarii pierd", mai spune Prise­caru.

Aceştia au de luptat însă şi cu reţele de farmacii sau cafenelecare ţin cu tot dinadinsul să îşi majoreze cota de piaţă, oferindchirii care par nesustenabile.

"Sunt şi lanţuri care vor să câştige în această perioadă cotă depiaţă cu orice preţ şi sunt dispuse să plătească chirii mai mari,peste media pieţei în actuala perioadă, doar pentru a lua anumitespaţii. Ne aşteptăm să mai vedem oferte nesustenabile financiar", adeclarat Georgiana Andrei, head of retail depart­ment în cadrulColliers.

Cine a anunţat că se extinde în spaţiistradale

  • Proprietarul mezelurilor Unicarm a anunţat că va investi îndeschiderea a peste 10 magazine în acest an, în condiţiile în careproducătorul operează deja o reţea de 33 de magazine în special înnordul ţării;
  • Angst vrea să îşi extindă reţeaua de magazine de la 22 la 27 deunităţi până la sfârşitul acestui an;
  • Acţionarii celui de-al doilea producător de carne de pasăre,Agricola Bacău, îşi propun să deschidă zece magazine noi dedesfacere, faţă de actuala reţea de 38 de unităţi;
  • Omul de afaceri Dinu Patriciu investeşte masiv în extindereareţelei de mini-marketuri Mic.ro şi într-un lanţ de pariurisportive, afaceri care ar putea ajunge la circa 400 deunităţi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO