Suplimente

România aduce 11% din rulajul de peste 1 mld. euro al grupului Gedeon Richter

România aduce 11% din rulajul de peste 1 mld. euro al grupului Gedeon Richter

Autor: Ioana David

15.03.2012, 00:03 437

Au făcut achiziţii, au investit în pro­iec­te greenfield, au adus noi medi­ca­mente în fabrica de la Târgu-Mureş, astfel că ungurii de la Gedeon Richter au ajuns la afaceri de 130 mil. euro pe piaţa locală la 14 ani de la pri­mii paşi în Ro­mâ­nia. Grupul a investit pe toate segmentele pieţei de me­dicamente din România, pro­ducţie, distri­buţie şi retail, devenind prima com­panie cu activitate integrată din indus­tria locală de profil: producţie (prin inter­mediul Gedeon Richter România), dis­tribuţie (Phar­ma­farm) şi retail (Gedeon Richter Far­ma­cia). Acti­vitatea de distri­buţie şi retail gene­rea­ză cel mai mare volum de business, care anul trecut spre exemplu a fost de 109,9 mil. euro, cu 8,3% mai puţin com­pa­rativ cu 2010. Businessul s-a contractat pe piaţa locală după ce în­trea­ga industrie trece printr-o perioadă nefa­vorabilă.

Achiziţiile au fost cuvântul de ordine

Gedeon Richter a intrat pe piaţa locală printr-o achiziţie în 1998, când a preluat pa­chetul majoritar al fabricii de medi­ca­mente Armedica S.A. din Târgu-Mureş. Câţiva ani mai târziu ungurii decid să re­nunţe la numele Armedica, fabrică fondată în 1985, pentru Gedeon Richter România. În timp, în urma infuziilor multiple de ca­pi­tal, Gedeon Richter şi-a mărit deţinerea la aproape 100%.

Următoarele achiziţii sunt bifate de com­panie în distribuţie, businessul său actual pe acest segment rezultând din fu­ziunea a doi jucători - Dita Import Export şi PharmaFarm - cumpăraţi în 2006, 2007. Aceeaşi strategie de achiziţii a fost aplicată şi pentru dezvoltarea businessului de farmacii, grupate într-o reţea de circa 120 de unităţi sub brandul Farmacia Richter.

Preluarea distribuitorilor Pharmafarm şi a grupului Dita a scos din conturile com­pa­niei ungare circa 30 mil. euro, însă la această sumă s-au mai adăugat cele cheltuite pentru construirea reţelei de farmacii.

Gedeon Richter a fost singurul grup cu o strategie atât de agresivă vizavi de piaţa din România, piaţă afectată acum de ter­me­nele lungi la care statul decontează medi­camentele gratuite şi compensate.

România aduce 11% din rulajul grupului

Grupul ungar rulează aproape 82% din businessul său total din distribuţie şi retail în România, iar această zonă i-a dat cele mai mari bătăi de cap anul trecut.

În pofida acestui fapt, businessul total din România a contribuit cu 11,7% la cifra de afaceri de peste 1 mld. euro a produ­că­toru­lui ungar, procente care însă sunt în scă­dere. În 2009, piaţa locală aducea 17% din veniturile grupului. Compania are în porto­foliu branduri pre­cum Acid Acetilsalicilic Richter, Fasconal, Postinor, dar are şi pro­duse care se eliberează pe bază de reţetă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO