Top MBA

Cum conving scolile de afaceri managerii sa scoata zeci de mii de euro din buzunar pentru educatie

Cum conving scolile de afaceri managerii sa scoata zeci de mii de euro din buzunar pentru educatie
23.03.2009, 15:50 170

In fiecare an, progamele de Executive MBA (EMBA) atrag constant manageri si antreprenori din sectorul bancar, industria IT, telecomunicatii, servicii medicale, domeniul farmaceutic, observa Bianca Ioan, director de marketing al Asebuss, companie care ofera acest tip de program desfasurat pe o perioada de doi ani de zile, pe piata romaneasca.

Insa criza genereaza tendinte noi. Ioan estimeaza ca in urmatorul an va creste interesul fata de pregatirea profesionala a celor care provin din domenii afectate radical de criza economica, precum imobiliarele, auto, constructiile.
"Ne asteptam ca procesul de recrutare sa se desfasoare sub influenta schimbarilor din mediul economic, este probabil ca perioada necesara pentru luarea deciziei de inscriere sa creasca. Pe de alta parte, numarul participantilor la prezentarile de program este posibil sa creasca, in conditiile in care oamenii vor fi interesati sa afle care sunt avantajele urmarii unui program de pregatire complex, de tip Executive MBA, pe timp de criza", adauga Bianca Ioan.
Schimbarile de substanta in profilul candidatilor, dupa cum observa Dora Surugiu, Senior Programs Manager CEU Business School Romania, program lansat la Budapesta cu sponsorizarea lui George Soros, aduc si dificultati pentru vanzarea programelor de MBA catre companii pe timp de criza.
"Chiar daca si in anii trecuti am avut foarte multi studenti care si-au platit singuri taxele de scolarizare, anul acesta numarul lor a crescut semnificativ. A crescut si procentul suportat de student in contractele de cofinantare cu companiile. Procesul, timpul de inchidere este mai lung. Exista insa si reversul medaliei: stim ca ei vin pentru studii, pentru continut si interactiune si nu sunt motivati de o noua diploma pentru colectie", declara Surugiu.
 
Motive si motivatii
Majoritatea celor care aleg sa urmeze un astfel de program sunt motivati de dezvoltarea carierei profesionale, trecerea la un alt domeniu de activitate, imbogatirea instrumentelor de lucru in functiile de management. Networkingul la nivel regional, accesul la informatii, intelegerea aprofundata a conceptelor economice si formarea unei viziuni strategice la nivel de companie constituie alte puncte forte ale programelor de EMBA, in viziunea Biancai Ioan. La programul de Executive MBA oferit de Asebuss numarul celor care sunt interesati sa obtina informatii despre curs este de 500-700, insa 100 de persoane aplica anual in medie, pe fiecare serie. Pentru a fi admisi in acest program, conceput de altfel pentru managerii maturi, cu varste in jurul a 33-35 de ani, cei care isi depun dosarele trebuie sa aiba o experienta manageriala relevanta, de minimum trei ani, o diploma de licenta, si sa cunoasca foarte bine limba engleza, precizeaza directorul de marketing al Asebuss.
Versatilitatea si inovatia de care orice companie are nevoie in perioada de criza sunt motive dominante pentru alegerea unui program de MBA in perioade de criza economica, in opinia Rodicai Radulescu, director al programului Business School in cadrul Codecs, care ofera pe piata locala programul de MBA al Open University Business School din Marea Britanie. "Managerii romani se vor indrepta spre astfel de programe tocmai din nevoia de a intelege mai bine mecanismele pietei, de a deveni mai inovatori si mai versatili, astfel incat, chiar si in conditii de presiune si stres, sa ofere solutiile de combatere a efectelor crizei de care au nevoie organizatiile lor."
Iar printre cei care se inscriu in Romania in programele de MBA se numara si cei care doresc, pe langa dezvoltarea abilitatilor profesionale, sa porneasca afaceri pe cont propriu, in viziunea Roxanei Ionita, Recruitment Coordinator EMBA Program al Tiffin University pentru Romania.
 
Testarea "marii" cu degetul
Primele intrebari pe care le aud organizatorii programelor de MBA si EMBA din partea celor interesati sa participe graviteaza in jurul acreditarilor programului si al avantajelor pentru dezvoltarea profesionala. Insa unii aleg sa vada direct cum stau lucrurile, la fata locului: "Potentialii candidati sunt tot mai orientati catre participarea la prezentarile de program ale mai multor scoli, discutii directe cu reprezentantii acestora, cu profesori si absolventi. Prima sursa de informare sunt web-site-urile si in general informatiile disponibile on-line", dupa cum detaliaza Ioan. Pentru doritorii de inscrieri in programele MBA sunt importante informatiile despre profesorii care vor sustine cursurile, despre programa detaliata si cine sunt viitorii studenti, observa Dora Surugiu, in vreme ce Roxana Ionita pune accentul asupra dorintei candidatilor de a sti "mai multe despre avantajele pe care programul nostru, fata de alte programe de pe piata locala de MBA/EMBA si pretul acestuia".
Adriana Dutescu, director al Bucharest School of Management pentru programul de MBA Romano-Canadian, insista asupra importantei pe care aplicabilitatea curriculei programului de MBA o are, declarand ca deseori studentii intreaba si despre experienta de business a profesorilor care predau in programul MBA.
 
MBA la 35 de ani
Pentru cei care si-au fondat propriile companii inca din perioada studentiei, sau care ocupa pozitii-cheie, momentul inscrierii intr-un program de EMBA graviteaza in jurul varstei de 30-35 de ani.
In general, conform statisticilor Asebuss, "varsta medie a participantilor este de 34 de ani, media fiind in usoara scadere fata de perioada de inceput a programului. Experienta manageriala pe care fiecare dintre cursanti o aduce in program este insa extrem de valoroasa, in medie de 10 ani".
Absolventii si cei care participa in programele de EMBA ocupa functii de top, in multinationale si companii romanesti in toate domeniile de activitate: finante-banci si societati de asigurari romanesti si internationale, piete de capital, industria IT si telecomunicatii, FMCG, sectorul farmaceutic, food & beverage, publicitate, constructii sau avocatura. In ultimii ani, prezenta femeilor in programele de EMBA a crescut de la 25% in 1993 la aproximativ 40% in ultimele doua serii ale programului organizat de Asebuss. Dintre categoriile profesionale care se inscriu programul romano-american de Executive MBA, cea mai mare pondere o au economistii (50%), fiind urmati de ingineri (25%), medici (14%), avocati si alte specializari, noteaza Ioan.
 
Romanii, mai performanti prin MBA
Principalul motiv pentru care romanii aleg programele de MBA este "nevoia de imbunatatire a performantelor manageriale", declara Rodica Radulescu. "Alte motive importante de alegere a programului au fost dezvoltarea personala (peste 64% din respondenti) si avansarea in ierarhia profesionala (peste 52%)", a mai adaugat Radulescu.
Insa si dorinta de a avea la activ o diploma valoroasa de MBA este importanta, in opinia Dorei Surugiu: "Aici discutam de dorinta de a satisface doua nevoi ce izvorasc din sfere diferite. Titlul de MBA/EMBA in sine reprezinta un titlu care in mod normal aduce respect in lumea de afaceri. De aceea este foarte important ca acest titlu sa nu fie unul accesibil, usor de obtinut. Astfel este foarte important ca aceia care organizeaza si ofera astfel de programe sa asigure integritatea si calitatea lor. Cealalta nevoie este una mai pragmatica si mai imediata : este nevoia de a fi mai buni, sau si mai buni, in businessul lor, in ceea ce fac".
 
Piata de MBA - o piata "educata" In Romania?
Principalul mod prin care se realizeaza accesul la programele MBA in Romania il constituie site-urile internet ale programelor si capacitatea de dispersare a informatiilor despre MBA pe care o au absolventii programelor de MBA, observa Adriana Dutescu.
Felul in care informatiile referitoare la MBA penetreaza piata locala are insa particularitatile sale. "In acest moment, piata este educata in Bucuresti. In tara, gradul de educare al pietei scade destul de mult, desi a mai crescut fata de anii precedenti", crede Roxana Ionita. Rafinarea modalitatilor de a obtine informatii despre programele cu greutate de MBA, folosind clasamente consacrate, precum cele furnizate de Financial Times, a condus la cresterea constanta a nivelului de educatie al pietei de MBA in Romania, este de parere si Dora Surugiu. Problema clasamentelor internationale este ca "aceste surse nu ofera mereu informatii relevante si precise pentru nevoile studentului de MBA/EMBA roman. De obicei ele se refera la programe globale, majoritatea de tip full-time, care sunt accesibile numai unui segment anume al pietei din Romania. Din fericire sunt din ce in ce mai multe surse de informatii despre programele interne", observa Surugiu. Bianca Ioan este de parere ca piata a devenit mai atenta in ultimul timp la diferentele intre programele tip MBA si Executive MBA, la acreditare si la calitatea acreditarii.
 
Companii si oameni curtati pentru programele MBA
Coordonatorii programelor de MBA utilizeaza o adevarata gala de tactici pentru a-si vinde si a-si populariza ofertele pentru doritorii de diplome MBA si EMBA.
"Metodele de comunicare atat cu clientii potentiali, cat si cei actuali sunt comunicate in presa scrisa si online, pe site-ul organizatiei si in materialele de informare periodice. Organizam sesiuni de prezentare a sistemului de invatamant si a scolii de afaceri (evenimentul este Open Mind si se desfasoara cu regularitate), workshopuri, conferinte, ceremonii, intalniri cu fostii absolventi. De asemenea, vizitam organizatiile care investesc in dezvoltarea angajatilor, unde si cei care vor urma cursurile participa si se informeaza asupra metodelor de studiu", comenteaza Rodica Radulescu despre modalitatile prin care programul MBA al Open University Business School din Marea Britanie este popularizat in Romania.
Participarea la targuri educationale nationale si internationale, la workshop-uri si conferinte este, in opinia Dorei Surugiu, o modalitate eficienta pentru atragerea de candidati pentru programele de MBA.
"Facem vizite de recrutare partenerilor nostri internationali organizand evenimente impreuna. Avem departament dedicat pentru Study Tours. Avem diferite instrumente de recompensare a celor care participa si aplica in cadrul acestor tipuri de evenimente. Un alt mod, indirect sau subliminal, de a recruta il reprezinta conferintele pe care le organizam sau in care profesori sau fosti studenti participa ca si vorbitori, articolele si cartile publicate de ei", adauga Surugiu.
Tehnica folosita de Asebuss se bazeaza pe organizarea de workshop-uri, "simulari de curs la care pot participa toti cei interesati si care se incadreaza bineinteles in profilul participantului Executive MBA, respectiv manageri, specialisti, consultanti, antreprenori cu experienta profesionala relevanta. Am raspuns in acest mod unei cereri venite din partea pietei, iar pe de alta parte intalniri de acest tip permit scolii noastre sa verifice si in sens invers, caror participanti li se potriveste metoda noastra de lucru. Este vorba despre abordarea practica, prin metoda studiului de caz", detaliaza Bianca Ioan.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO