Top MBA

De ce aleg romanii programe de MBA in strainatate

De ce aleg romanii programe de MBA in strainatate

Christie St-John, Senior Associate Director Recruiting and enrollment in cadrul Tuck School of Business at Dartmouth: O formare de doi ani este extinsa si profunda, in egala masura. Ai posibilitatea sa inveti lucruri in mai multe arii si domenii ca marketing, financiar, strategie, management operational, comunicare sau negociere, dar poti si sa explorezi alte posibilitati cum sunt cele de real estate, antreprenoriat sau sanatate. Studentii nu invata doar de la profesori, invata unii de la ceilalti. Astfel de relatii dureaza toata viata, iar atunci cand situatia economica se inrautateste, cum se intampla in prezent, aceasta retea de networking iti ofera oportunitati de afaceri si de cariera pe care altfel nu le-ai fi avut.

23.03.2009, 15:38 220

In cadrul programului de MBA de la Sa•d Business School, parte a Oxford University, sunt inscrisi peste 230 de studenti din 50 de tari diferite, astfel ca expunerea la culturi diferite de business si experiente multiculturale creste exponential.

"A fost alegerea naturala, pur si simplu. Dintre toate programele de MBA de un an, este unul dintre cele mai bune din Europa. Am ales Oxford si am ales Anglia. A fost cel mai greu si cel mai frumos an din viata mea, dar m-a ajutat sa imi gasesc joburi foarte bune dupa aceea. Acum am mai multa incredere in mine, in sensul ca nimic nu mi se mai pare prea greu sau imposibil", spune Mihai Ursoi, care a absolvit in 2005 programului de MBA full time de la Said Business School, si care este in prezent general manager al reprezentantei SES Sirius in Romania, unul dintre cei mai mari operatori de sateliti de telecomunicatii.
Dupa absolvirea unui MBA bine cotat in strainatate, valoarea de piata a managerilor creste considerabil. Mai mult decat atat, in timpul programului, multi studenti isi schimba directia in cariera, si o parte dintre ei aleg sa se intoarca in tara pentru a construi un business propriu, spre exemplu.
Cristian Constantinescu, absolvent de MBA full-time la Said Business School, a fondat compania de consultanta Balkan Venture Partners, care consiliaza antreprenorii si executivii din companii in dezvoltarea businessului lor si in restructurarea si optimizarea organizatiilor pe care le conduc, asistandu-i si in atragerea de capital de risc."Un MBA iti ofera posibilitatea de a explora diverse industrii, pentru cei care doresc o schimbare si nu au timp sa incerce alte domenii. Niciodata nu m-am simtit atat de conectat la ce se intampla in lume si in economia globala. Cursurile pe care le-am urmat la scoala si profesorii m-au facut sa gandesc liber la o varietate de probleme la care trebuia sa propun solutii, individual si lucrand in echipa cu alti colegi", precizeaza Constantinescu.
Brandul institutiilor de invatamant din strainatate constituie un alt motiv pentru care romanii decid sa aleaga un program international de MBA si nu unul local. Cu toate acestea, costurile asociate unui program urmat in strainatate sunt cu mult mai mari decat de nivel local. Spre exemplu, costul total al programului Said Business School este de 51.000 de lire sterline (aproape 55.000 de euro), iar varsta medie este de 37 de ani, cu o experienta in munca de 13 ani. Programele de MBA de pe piata locala costa pana in 16.000 de euro, iar cel mai scump program Executive este 35.000 de euro. Programul de EMBA al London Business School costa 90.000 de euro.
Multi din absolventii romani de MBA sau Executive MBA in strainatate isi justifica alegerea simplu: "Am vrut un program din top 10 international". "Am ales Oxford pentru ca este un brand educational extraordinar. Pentru ca ofera, dincolo de MBA, o experienta intr-un oras universitar unde contactul cu mai multe discipline si oameni diferiti este extraordinar. Programul este foarte intens si concentrat pe aspecte extrem de practice - management operational, cultura organizationala - si nu se teme sa atace cele mai 'tough' aspecte ale unui business, mai ales acum, in contextul reinventarii businessului peste tot in lume din cauza crizei economice", spune Catalina Cernica, in prezent studenta la MBA la Said Business School, dupa o experienta de 10 ani in publicitate, dintre care mai bine de un an si jumatate Managing Director la Graffiti BBDO.
Cele mai multe programe de MBA americane dureaza doi ani, ceea ce europenilor le poate parea o perioada prea indelungata alocata studiului.
Christie St-John, Senior Associate Director Recruiting and enrollment in cadrul Tuck School of Business at Dartmouth (locul 5 in top MBA The Economist), subliniaza ca unul din miturile legate de MBA este ca programele de acest tip sunt produse create in SUA, astfel ca managerii care vor sa isi updateze educatia de business si aleg un program american au parte de "the real thing" intr-o scoala americana. Insa nu acesta este principalul motiv care trebuie luat in considerare in momentul alegerii unui program.
Raluca Ursaciuc, senior consultant management consulting, Deloitte, absolvent al CEU Business School: MBA-ul m-a ajutat enorm sa imi formez o viziune holistica asupra mediului de afaceri. Pe langa un plus de cunostinte inerent unui proces de invatare, am obtinut si o mai buna cunoastere a propriei persoane - a calitatilor, dar mai ales a defectelor. Procesul de dezoltare nu s-a terminat odata cu MBA-ul, ci a inceput la finalul acestuia."O formare de doi ani este extinsa si profunda, in egala masura. Ai posibilitatea sa inveti lucruri in mai multe arii si domenii ca marketing, financiar, strategie, management operational, comunicare sau negociere, dar poti si sa explorezi alte posibilitati cum sunt cele de real estate, antreprenoriat sau sanatate. Studentii nu invata doar de la profesori, invata unii de la ceilalti", afirma Christie St-John.
Tuck School of Business, fondata in 1900, una din cele mai vechi scoli de business din lume, ofera doar programe de MBA full-time, pe o durata de doi ani. Cele mai multe programe americane cer o experienta in munca cuprinsa intre doi si cinci ani, iar unul din cele mai mari castiguri dupa absolvire fiind flexibilitatea profesionala a managerilor, care desi au un background financiar, se pot orienta spre alte domenii, dat fiind ca au acumulat cunostinte operationale care le permit sa aleaga o cariera in marketing sau comunicare.
Un alt avantaj al programelor cu durata mai extinsa este faptul ca permit studentilor sa formeze legaturi mai profunde cu colegii, profesorii sau alti absolventi. "Astfel de relatii dureaza toata viata, iar atunci cand situatia economica se inrautateste, cum se intampla in prezent, aceasta retea de networking iti ofera oportunitati de afaceri si de cariera pe care altfel nu le-ai fi avut", spune reprezentantul Tuck School of Business.
Dupa cinci ani de experienta in marketing si project management, pe Alexandra Mnohoghitnei a atras-o la Oxford expunerea internationala, accesul la reteaua de alumni si al resursele de studiu, precum si oportunitatile de socializare cu alti studenti. Mediul la care te expune un program cu o asemenea notorietate este si el special, dat fiind ca networking-ul nu se limiteaza la executivi romani, ci la oameni care fac parte din boardul celor mai mari companii din lume.
Unul dintre atuurile scolilor de business din strainatate sunt proiectele de consultanta. Scoala gaseste companii de pe anumite piete care au nevoie de consultanta pe probleme reale, studentii se impart pe echipe si merg la sediul companiei unde identifica, analizeaza problemele si propun solutii. Astfel, studentii London Business School ajung in Ucraina sau in Africa de Sud, unde petrec cate 8 zile, timp in care fac audit organizational, iar la final prezinta planul propus pentru rezolvare in fata boardului.
 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO