Top MBA

Degeaba vii cu un curs de la Harvard daca acesta nu are o componenta locala

Degeaba vii cu un curs de la Harvard daca acesta nu are o componenta locala

Dorel Paraschiv, director adjunct al programului de MBA INDE/ASE: "Managerilor romani le lipseste un model, un set de valori."

19.03.2008, 21:10 223

"Managerii vin din companii cu foarte multa experienta practica. MBA-ul le ofera cadrul de dezvoltare si posibilitatile de networking pentru a deveni mai buni in ceea ce fac. Managerilor romani le lipseste un model, un set de valori", spune Dorel Paraschiv, director adjunct al programului de MBA INDE/ASE.
Unul dintre cele mai bune argumente pentru a convinge un antreprenor de utilitatea unui program de management in business este cel al networking-ului, care ii poate ajuta sa-si dezvolte afacerile sau sa porneasca altele noi. De asemenea, o diploma de MBA poate fi privita si din perspectiva statusului. "MBA-ul este o validare a competentelor. Este vorba despre plasarea succesului in afaceri intr-un context international", explica Paraschiv.
Modelul scolilor de MBA a venit in Romania pe diferite filiere internationale. "Strainii au adus programele de MBA pe piata locala. Nu cred sa existe universitati care sa ofere diplome de MBA 100% romanesti", spune el. Piata locala a programelor de MBA tine pasul cu trendul conomiei romanesti, pe scurt, se dezvolta tot mai mult. Mai mult, managerii apreciaza tot mai mult valoarea adaugata pe care o ofera mixul de tip "global learning" si studiile de caz romanesti. "Degeaba vii pe piata cu un curs de la Harvard daca acesta nu are o componenta locala", apreciaza Paraschiv.
In programele de MBA americane se pune foarte mult accent pe delegare, concept care nu este foarte dezvoltat in companiile de pe piata locala. De asemenea, scolile de business cu traditie insista pe conturarea unei strategii pe termen lung, ca un element esential in leadership. "In cazul managerilor romani se poate vorbi de existenta unei strategii pe termen scurt, de 2-3 ani. Viziunea pe termen lung trebuie formata."
INDE este al doilea program, alaturi de Codecs, cu o structura descentralizata, avand incheiate parteneriate cu universitati locale din Cluj-Napoca, Sibiu, Constanta, pentru a oferi programul de MBA si in afara Capitalei. In acest context, Paraschiv spune ca nu se poate vorbi despre o polarizare regionala a competentelor manageriale. "Intre un manager din Bucuresti si unul din Sibiu sau Cluj nu exista diferente la nivel de mentalitate sau competente."
Iar ideea orientarii spre provincie a venit firesc, urmand investitiile straine din marile orase. "Sunt companii cu sediul in afara Bucurestiului care isi trimit tot staff-ul managerial la MBA. Mai multi manageri din companie care urmeaza un program de MBA reprezinta un factor de coeziune a culturii organizationale, pentru ca ei vor opera dupa absolvire cu aceleasi instrumente si se vor raporta la acelasi set de valori."
La aparitia sa pe piata locala, programul INDE tintea doar comunitatea franceza de business, dar si-a extins aria de acoperire in urma cu cativa ani spre toata zona de afaceri. Institutul National de Dezvoltare Economica (INDE) a aparut pe piata in 1992 in baza unui acord interguvernamental romano-francez, sub forma unui program care urmarea sa formeze manageri care sa faca tranzitia intre structurile centralizate si stilul de business de piata. In 2000, programul a devenit MBA. In cadrul programului este folosit un sistem mixt, de team-teaching, profesorii francezi fiind asistati de profesori romani.


Nume program: MBA INDE
Institutia: Academia de Studii Economice Bucuresti si CNAM Paris
Data aparitiei: 2000
Specializare: general management
Cost: 4.400 euro
Durata: 2 ani
Numar total absolventi: 298

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO