ZF 24

Cum au ajuns britanicii de la GSK să renunţe la fabrica de la Braşov. Istoria unei investiţii pornită de la zero imediat după Revoluţie

Cum au ajuns britanicii de la GSK să renunţe la fabrica...

Autor: Ioana David

24.12.2013, 12:13 1614

Vara anului 2013 a ridicat la maximul tensiunea în piaţa de medicamente odată cu anunţul britanicilor de la GlaxoSmithKline (GSK) de a renunţa la fabrica Europharm de la Braşov. Europharm, al doilea mare producător local de medicamente, cu afaceri de peste 100 mil. euro, era folosită de grupul britanic ca o platformă de export, iar anunţul a venit ca un şoc în piaţa de profil, întrucât până atunci nu a existat nici cel mai mic indiciu că fabrica ar putea să iasă din reţeaua globală a GSK.

Mai mult chiar, în urmă cu patru ani, reprezentanţii grupului anunţau că vor să ducă la 300 mil. dolari exporturile companiei, iar producţia în prezent a ajuns să fie axată pe medicamente din arii precum depresia sau HIV/SIDA.

Europharm este una dintre cele peste 70 de fabrici pe care Glaxo le operează la nivel global, şi care în 2012 a produs 36 de mi­lioa­ne de cutii, la o capacitate totală de 90 de milioane de cutii.

GSK încearcă să vândă această fabrică, şi spune că discută cu mai multe părţi interesate, dar dacă totuşi nu reuşeşte să încheie această vânzare, o va închide.

Fabrica de la Braşov nu este singura din cadrul grupului britanic afectată de decizia de reorganizare globală a grupului. În vară, GSK a primit o oferta pentru preluarea por­to­foliului de tromboză si pentru fabrica de la Notre Dame de Bondeville (din Fran­ţa).

Britanicii au ajuns în situaţia să închidă fabrici după ce şi-au analizat capacitatea de producţie a formelor orale şi au decis că este prea mare. “Ghinionul” fabricii de la Braşov a fost dimensiunea, respectiv faptul că este prea mică comparativ cu altele, şi ”s-a întâmplat” ca unitatea să aibă o capacitate similară cu cea pe care britanicii doreau să o reducă.

 

Cum a ajuns GSK în situaţia de a fi nevoită să-şi reducă capacitatea?

 

Oficialii companiei au explicat că au expirat patentele pentru anumite produse (incluiv pentru unul realizat la Braşov), deci vânzările erau mai mici, în timp ce pe piaţa farma globală tendinţa este către produse injectabile cu tablete cum sunt realizate de Europharm.

Recent, compania a anunţat că există “interes crescut” pentru fabrică iar prima fază a proiectului, cea de căutare de potenţiali cumpărători, s-a încheiat la începutul lunii noiembrie 2013. În cea de-a două etapă se derulează discuţiile cu investitorii interesaţi. După primul trimestru din 2014 ar trebui să fie finalizată şi această a doua etapă, potrivit unui calendar anunţat de companie.

Dacă însă va ieşi din producţie, Europharm va aduce un minus de 20% la afacerile fabricilor locale de medicamente, majoritatea deţinute de multinaţionale.

 

Europharm, scurtă istorie

 

Bazele Europharm au fost puse la înce­putul anilor ’90 de către omul de afa­ceri Mihai Miron care a vândut către bri­tanici în mai multe etape începând cu 1998.

Din 1998 până în prezent, GSK a investit peste 100 de milioane de dolari la Braşov. Anul trecut, potrivit informaţiilor de la Re­gistrul Comerţului, Europharm a înre­gis­trat o cifră de afaceri de 104 mil. euro şi un profit de 11 mil. euro.

Cu aceste rezultate, pro­ducătorul se află pe locul doi în topul pro­ducătorilor locali de medicamente după Terapia Ranbaxy.

Europharm este unul dintre marii exportatori farma locali, 60% din producţia fabricii mergând la export.

Compania şi-a început activitatea de export în 2008, iar la Braşov, GSK a transferat produse precum antide­pre­sivul Seroxat sau  Retrovir, pentru trata­mentul HIV/SIDA. În 2011, produsele de la Europharm ajungeau în circa 80 de state, printre acestea numărându-se Danemarca, Turcia sau Italia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO