ZF 24

De ce angajaţii cei mai buni nu vor fi numiţi pentru promovare niciodată?

Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Autor: Adelina Mihai

12.09.2013, 18:00 10634

„Orice persoană este promovată până atinge culmea incompetenţei“ - cam aşa s-ar traduce, pe scurt, principiul lui Peter, o teorie elaborată în urmă cu câteva decenii de către profesorul canadian Laurence J. Peter.

Teoria, lansată în „The Peter Principle“, carte scrisă într-un stil umoristic, apărută în 1969, arată că, după un anumit nivel, în urma unor promovări succesive, angajaţii ajung să îşi depăşească nivelul de competenţă, devenind astfel incompetenţi. Cu alte cuvinte, cine face performanţă pe o anumită poziţie nu poate oferi garanţia unei performanţe comparabile pe o poziţie superioară sau diferită. Şi atunci, cum îşi dau managerii seama dacă sunt sau nu bune deciziile de promovare a subalternilor? „Situaţia este uşor evitabilă prin înţelegerea corectă a competenţelor necesare pentru a performa pe un anumit post, precum şi printr-o evaluare corectă şi riguroasă a competenţelor candidaţilor interni sau externi“, spune Adrian Stănese, directorul de HR al Polisano.

Atunci când se iau decizii de promovare, angajatorul ar trebui să ia în considerare un set nou de abilităţi pe care ar trebui să le aibă angajatul care va păşi pe o poziţie su­pe­­­rioară, pentru că, de obi­cei, cei care primesc un rol nou în cadrul aceleiaşi echi­pe sunt tentaţi să facă ace­leaşi lucruri ca până atunci. Teoretic, traseul în carieră al unui angajat este următorul: în primul job angajatul se conduce pe el însuşi, apoi este promovat ca manager al altora, după care devine manager peste ma­nageri, după care urmează po­ziţii precum function manager, business manager (al unei divizii sau al unei companii), manager la nivel de grup în com­panie şi „enterprise manager“- care poate însemna manager la nivel regional. Aceasta este aşa-numita „leadership pipe­line“, care stă la baza conceptelor create în jurul planurilor de succe­siune şi de management al talentelor folosite în companii.

„La fiecare promovare, pe unul dintre aceste roluri, angajaţii nu au nevoie doar de abilităţi diferite, ci trebuie să înveţe să îşi aloce şi timpul în mod diferit, pentru că o echipă nu poate performa dacă managerul nu alocă suficient timp în conducerea celorlalţi“, crede Oana Ciornei, managing partner al firmei de executive search Amrop România. De multe ori însă, deciziile de promovare luate pe baza unor competenţe tehnice demonstrate de angajat pot conduce la greşeli, acest lucru fiind „validat“ cel mai uşor în sectorul IT. „În IT, întotdeauna cel mai bun om dintr-o echipă este considerat cel mai bun om tehnic din echipa respectivă. Cu mici excepţii, cel mai bun om tehnic nu trebuie însă promovat să conducă echipa. Am avut cazuri în care am promovat cel mai bun om tehnic pe poziţie de management şi nu a con­firmat, pentru că nu avea abilităţile necesare pentru a con­duce oamenii, aşa că l-am readus în domeniul tehnic. A înţe­les ce nu a făcut bine şi, după un an, s-a întors pe poziţia de ma­nagement“, spune Andrei Pitiş, preşedintele Asociaţiei Patronale a Industriei de Software şi Servicii (ANIS).

Citiţi mai multe detalii pe www.businessmagazin.ro

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 13.09.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO