ZF 24

De ce creste Cosmote puternic cand piata se indreapta spre stagnare?

13.03.2009, 10:48 46

Cosmote, al treilea jucator de pe piata locala de telefonie mobila, a continuat sa-si majoreze veniturile in prima parte a acestui an la un ritm apropiat de cel inregistrat in 2008, ceea ce inseamna ca rata de crestere va fi de cateva zeci de procente. Iar cand pe intreaga piata de telefonie mobila cuvantul de ordine este scaderea venitului mediu pe utilizator, operatorul controlat de grupurile telecom OTE si Deutsche Telekom sustine ca acest indicator ramane in crestere.

In acest timp, Orange si Vodafone, cei mai mari jucatori de pe piata, au anuntat pentru T4 2008 o scadere a ritmului de crestere al veniturilor la mai putin de 2%, dupa ce la inceputul anului 2008 avansul inregistrat de incasari era de aproape 10%.

Care este insa explicatia pentru ratele de crestere anuntate de Cosmote, care par a sfida criza economica si sunt in dezacord cu tendinta generala de pe piata?

Istoria Cosmote in Romania, contextul de piata si actionariatul operatorului sunt cele care explica aceste rate de crestere.

Matematic, nu exista nicio greseala in estimarile Cosmote, si nu ar fi nicio surpriza daca si in T1 2009 compania ar raporta venituri mai mari cu peste 60% fata de aceeasi perioada din anul anterior.

Cum se explica acest lucru? Pentru a obtine aceasta performanta, de a creste cu 60% in T1 2009, cand alti jucatori de pe piata ar putea fi bucurosi daca vor obtine macar o stagnare a veniturilor, Cosmote nu trebuie insa decat sa aiba grija sa nu obtina rezultate mai proaste decat in T3 2008, cand incasarile au fost de 87 mil. euro.

Practic, Cosmote va mai avea rate mari de crestere pentru mai multe trimestre de acum inainte, asa cum a fost si anul trecut: daca in primele trei trimestre din 2008 Orange si Vodafone au anuntat o rata de crestere a veniturilor mai mica de 10%, Cosmote si-a majorat incasarile in medie cu 92%!

Explicatia rezida in faptul ca operatorul controlat de OTE si Deutsche Telekom a pornit in decembrie 2005 aproape de la zero iar de atunci isi concentreaza eforturile pe dezvoltarea agresiva a bazei de utilizatori, chiar daca ei aduc venituri mai mici. Cosmote a ajuns de la 275.000 de clienti in martie 2006 la peste cinci milioane la finele lunii septembrie 2008.

Cand numarul de clienti ai Cosmote creste in acest ritm, chiar si cu cate 2,4 milioane (86%) de la an la an, procentul de crestere a veniturilor nu are cum sa fie unul nesemnificativ, chiar daca cea mai mare parte a utilizatorilor noi au cumparat cartele prepay, care genereaza mai putine incasari decat un abonat.

Iar daca ratele de crestere ale Cosmote sunt de zeci de ori mai mari decat cele ale Orange si Vodafone, o comparatie intre veniturile absolute arata o situatie diametral opusa.

Astfel, nu ar fi o surpriza daca veniturile anuale ale Cosmote Romania in 2008 ar fi mai mici decat cele inregistrate de Orange in T3 2008, respectiv 349 mil. euro. In primele noua luni din 2008 Cosmote a inregistrat venituri de 203 mil. euro, duble fata de aceeasi perioada din 2007, dar mai mici decat cele incasate intr-un trimestru din 2008 de Orange sau Vodafone.

Insa de ce creste baza de clienti Cosmote cu asemenea procente in conditiile in care pe piata mai sunt inca doi operatori, Telemobil (Zapp) si RCS&RDS. De ce nu anunta asemenea rate de crestere si Zapp si RCS&RDS, care joaca totusi agresiv pentru a castiga noi utilizatori?

Explicatia sta in puterea financiara a actionarilor, tehnologia utilizata, reteaua retail proprie si a partenerilor si preferintele clientilor romani de servicii de telefonie mobila. Astfel, judecand dupa cele trei criterii enumerate mai sus, Cosmote este singurul jucator care poate concura in acest moment de pe baze aproape egale cu Orange si Vodafone.

Astfel, Cosmote are in spate grupul elen OTE, care a asigurat in perioada 2005-2008 fonduri de 600 mil. euro pentru dezvoltarea subsidiarei din Romania. Cu aceasta finantare, Cosmote si-a putut dezvolta reteaua la un nivel comparabil cu liderii pietei, si si-a putut permite sa se promoveze puternic si sa practice tarife agresive pentru a castiga clienti. RCS&RDS, care a dus la limita minima tarifele de pe piata, acopera doar 50% din populatie cu reteaua de telefonie mobila. Avand mai nou intre actionari si grupul Deutsche Telekom, Cosmote va avea acces si la alte resurse decat cele financiare pentru a se dezvolta pe piata.

Cosmote are de asemenea suportul celui mai mare retailer GSM de pe piata locala, Germanos – un factor critic in achizitia de clienti. Cu actionari care asigura finantare si o retea puternica de retail la indemana, Cosmote a fortat cresterea cu unul dintre cele mai puternice atuuri pe care le are un operator: o gama vasta de telefoane mobile oferite la preturi subventionate pentru clientii noi, fie ei cu abonament sau cartela. Este un “lux” pe care Zapp si RCS&RDS nu si-l pot permite, fie din motive tehnologice (numarul redus de telefoane mobile CDMA disponibile), fie din motive financiare.

Cosmote si-a majorat in mod constant veniturile in primele trei trimestre din 2008. Astfel, daca in T1 incasarile au fost de 53,2 mil. euro, in T2 acestea au urcat la 63,6 mil. euro in timp ce in T3 ele au fost de 86,6 mil. euro. In primele trei trimestre din 2008 Cosmote a castigat 1,6 milioane de clienti noi, cu 45% mai multi decat la finele lui 2007.

Orange, liderul pietei avea in septembrie 2008 10,2 mil. clienti in timp ce Vodafone avea 9,5 milioane. RCS avea peste un milion de clienti pe telefonia mobila in timp ce Zapp nu a mai actualizat numarul de clienti din iulie 2007, cand acesta era de 0,5 milioane.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO