Gigantul suedez IKEA, care operează un singur magazin pe piaţa locală în zona comercială Băneasa din Capitală, a înregistrat anul trecut pierderi de 3,6 mil. euro la o cifră de afaceri de 76,2 mil. euro, arată datele de la Registrul Comerţului. Este pentru al doilea an consecutiv când IKEA are pierderi în România, după ce în 2011, compania a raportat un minus de 4,8 mil. euro la afaceri de 71,7 mil. euro.
Aceste rezultate arată cât de strâns este portofelul românilor, în condiţiile în care ultimii ani nu au mai adus creşteri salariale, nu s-au făcut noi angajări, iar prelungirea crizei i-a determinat pe oameni să economisească mai mult decât să investească în renovări sau în noi achiziţii de locuinţe.
Cifrele IKEA pot fi considerate un barometru pentru clasa de mijloc de salariaţi (cu venituri între 800 şi 2.000 de euro) şi reflectă foarte bine realitatea „din teren“, unde oamenii au din ce în ce mai puţini bani pentru achiziţii.
Şi alte branduri puternice, cu vechime pe piaţa locală, cum sunt Pepsi sau McDonald’s, s-au confruntat în 2012 cu un an dificil, ceea ce relevă că şi acestea au început să resimtă criza şi scăderea puterii de cumpărare, chiar dacă mai târziu decât restul economiei.
Astfel, Quadrant - Amroq Beverages, îmbuteliatorul PepsiCo în România, a intrat anul trecut pe pierdere după mai bine de un deceniu, înregistrând un rezultat negativ de 66 mil. lei (15 mil. euro), în timp ce McDonald’s, cel mai mare jucător de pe piaţa de restaurante, şi-a redus de zece ori profitul în timpul crizei, astfel încât la finalul lui 2012 acesta se situa la nici un milion de euro faţă de 9 mil. euro în 2007.
„La nivel de reputaţie, nu există în istoria recentă a acestor branduri evenimente care să le afecteze semnificativ. În acest context, cea mai la îndemână presupunere ar fi că vânzările lor au fost afectate de scăderea puterii de consum a românilor“, a spus Adriana Liuţe, managing partner al agenţiei de branding Storience.
Fără exporturi (IKEA nu deţine nicio fabrică în România), care pentru mulţi producători locali au reprezentat vesta de salvare în această perioadă, IKEA a fost dependentă de piaţa internă, care a continuat să se reducă. Timp de patru ani consecutivi, vânzările de mobilă la intern s-au diminuat iar aşteptările principalilor jucători arată că nici 2013 nu va reuşi să schimbe trendul.
„Trecerea de la operarea magazinului IKEA în sistem de franciză la intrarea în IKEA Group (magazinul IKEA a fost preluat de gigantul suedez în 2010 de la oamenii de afaceri Puiu Popoviciu şi Radu Dimofte – n. red.) a generat o serie de costuri care ne vor afecta rezultatele financiare în următorii ani, până când ne vom reseta operaţiunile pe modul de lucru al IKEA Group“, a spus Cornel Oprişan, retail manager al IKEA România.
Rezultatele sunt surprinzătoare având în vedere că magazinul de 26.000 mp a livrat profit acţionarilor încă din primul an de activitate, iar compania a rămas profitabilă în intervalul 2007-2010. Mai mult chiar, în 2007, primul an de activitate al IKEA în România, vânzările obţinute au fost duble comparativ cu aşteptările conducerii.
Citiţi articolul integral pe www.zfcorporate.ro
Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 09.07.2013
ZF Corporate este serviciul specializat de ştiri cu plată al Ziarului Financiar. Pentru a putea citi aceste ştiri trebuie să vă abonaţi la ZF Corporate sau la unul din cele 12 fluxuri ale sale, profilate pe sectoare de activitate (Bănci, Retail, Imobiliare şi altele). Detalii de abonare la ZF Corporate: Alexandru Matei (tel. fix: 0318.256.286, tel. mobil: 0766.606.994) sau trimiteţi un email cu datele dumneavoastră de contact prin care solicitaţi informaţii şi abonare la adresa alexandru.matei@zf.ro sau stefan.paraschiv@m.ro. Veţi fi contactat în maximum o oră.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels