ZF 24

Laurenţiu Lazăr, Vicepreşedinte ANEVAR: La Ministerul Culturii este un blocaj, sunt investiţii masive care sunt blocate pentru că sunt în zone protejate

Laurenţiu Lazăr, Vicepreşedinte ANEVAR: La Ministerul...

Autor: Roxana Rosu

17.05.2017, 10:06 249

O problemă a pieţei de birouri este lipsa de produse şi lichiditatea, fiind puţine produse imobiliare la vânzare, a spus Laurenţiu Lazăr, Vicepreşedinte, ANEVAR, Senior Partner, Colliers România la conferinţa ZF Birouri şi Rezidenţial.

"Ultimele tranzacţii importante au avut loc în 2015. Au fost câteva mai micuţe şi anul trecut. Dar cele peste 80 mil euro au fost în 2015. Randamentul a fost de 7,5%. Acum cred că o tranzacţie similară ar avea un randament mai mic, 7-7,25%"

Alte declaraţii:

Anul acesta sper să avem noi investitori în piaţă. Un competitor foarte puternic pentru România este Ungaria, pe piaţa de investiţii de birouri.

În 2015-2016 vorbeam de stocul masiv de birouri care ar fi urmat să vină, de 600.000 mp, dar uite că nu se ajunge chiar acolo

La Ministerul Culturii este un blocaj, sunt investiţii masive care sunt blocate pentru că sunt în zone protejate, şi se aşteaptă 7-8 luni pentru un aviz. Ministerul Culturii blochează proiecte de investiţii masive pe real estate acum, nu doar pe birouri. 

O problemă a pieţei este lipsa de produse şi lichiditatea. Este America House la vânzare acum, foarte bine poziţionat, dar să vedem dacă ajunge la 7% şi un pic.

Suntem acum peste minimul din perioada crizei ca randment, dar alte ţări sunt incă sub randamentul din boom. Deci, coroborat cu o mai bună finanţare, cam la 2,5-2,75%, devine mai competitivă decât POlonia. Dar sunt puţine produse disponibile a fi vândute. 

Cu cât e yieldul mai mic cu atât suntem mai puţini competitivi faţă de Polonia. Acum se face o tranzacţie la yield 5%. Costul finanţării e la 2,3-2,5%, în Polonia e 1% si ceva. Mai e loc. Sunt mulţi bani în sistemul bancar care stau. 

Generaţia nouă ocupă cam 40% din spaţiile moderne de birouri. Spaţiile de birouri sunt un instrument de a atrage şi reţine angajaţi. Se analizează ce vor angajaţii, ce tip de comunicare ai intre departamente, cum vrei să organizezi angajaţii.  Nu mai e doar un simplu spaţiu de birouri. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO