ZF Transilvania

Avion cu motor, ia-ma si pe mine-n zbor, sunt si eu investitor

28.07.2005, 19:38 347

Zborul de agrement nu este doar o distractie, cat o activitate comerciala profitabila, si nici nu este doar o modalitate de a obtine un statut social, cat o posibilitate de a investi si de a obtine profit.

Avioanele ultrausoare, care au cunoscut o devoltare deosebita pe plan mondial, au devenit si in Romania tot mai populare in ultimii ani. Aceste avioane de mici dimensiuni, destinate zborului de agrement, costa in functie de motorizare, performanta, si dotari, de la 10-12.000 de euro la mana a doua, pana la 35-70.000 de euro pentru unul nou. Aeronavele destinate zborului sportiv si de agrement sunt impartite in aparate de zbor cu motor si aparate de zbor fara motor. Aparatele de zbor fara motor sunt parapantele, deltaplanele si planoarele, iar categoria aparatelor de zbor cu motor include motodeltaplanele, avioanele ultrausoare si alte tipuri de avioane sportive.



Cat costa un avion

"Acum pe piata se pot gasi aparate pentru toate gusturile si pentru toate buzunarele, preturile incep de la cateva sute de euro si pot depasi 100.000 de euro. Atat asociatiile sportive cat si persoanele fizice pot detine aparate de zbor de diferite categorii, insa numai cei cu licenta de zbor pot pilota astfel de aparate", a declarat pentru ZF Transilvania, Miklos Colesian, pilot si instructor de zbor in cadrul Aeroclubului Romaniei.

Un alt aparat de zbor pentru agrement foarte popular, atat la noi cat si in lume, este motodeltaplanul. Pretul unei asemenea aeronave incepe de la 5.000 de euro pentru unul la mana a doua si ajunge la 25.000 de euro pentru unul nou, in functie de motorizare si performante. Pretul unei parapante variaza intre 200 de euro daca nu este noua si 1.000 de euro pentru una noua performanta, iar un deltaplan costa intre 300 de euro daca este folosit si 4.000 de euro unul nou. Pretul unui planor se incadreaza intre 10.000 de euro unul la mana a doua, putand ajunge la peste 60.000 de euro pentru unul nou.



Lectii de zbor

"O aeronava poate fi cumparata atat din tara cat si din strainatate, dupa care aceasta trebuie omologata, inmatriculata, trebuie sa obtina certificatul de navigabilitate si licenta de zbor. Licenta este oferita in urma unei examinari efectuate de inspectorul de zbor pentru ULM din cadrul Aeroclubului Romaniei. Omologarea si inmatricularea costa in jur de 100 de euro" a declarat pentru ZF Transilvania comandantul Aeroclubului Teritorial "Traian Vuia" - Arad, Vasile Hategan. Pentru invatarea tehnicii pilotajului este necesara angajarea unui instructor particular. Tariful pe ora de zbor variaza intre 70 si 100 de euro. Pentru obtinerea unei licente de zbor este necesara acumularea a cel putin 20 de ore de zbor cu un instructor calificat. Pretul unui curs de zbor cu parapanta, care include pregatirea teoretica si practica este de aproximativ 700 RON. Intrebat de ce Aeroclubul Romaniei inca nu ofera cursuri teoretice si practice de zbor pentru aeronave ultrausoare persoanelor private, Vasile Hategan a declarat ca inca nu sunt facute preturile si de aceea nu s-au incheiat contracte in acest sens. Cu toate acestea, la toate aerocluburile teritoriale din tara se executa cursuri teoretice si practice la disciplinele planorism si parasutism. Aceste cursuri sunt gratuite pentru tinerii cu varste cuprinse intre 15 si 21 de ani, cursurile fiind inca subventionate de statul roman.



Cum se intretine un aparat de zbor

Trebuie tinut cont de faptul ca pretul unui ultrausor este una iar intretinerea lui alta. Costurile legate de intretinerea unui aparat de zbor difera in functie de tip. Daca de exemplu costul de intretinere al unei parapante este aproape nul, costul intretinerii unui avion ultrausor poate costa cateva sute de euro pe an, la acesta adaugandu-se reviziile periodice. Conform unor surse din Aeroclubul Romaniei, aceste costuri sunt date in principal de costurile de hangarare, costurile de parcare in cazul deplasarilor pe alte aerodroame sau aeroporturi.

Aterizarea pe aeroporturile din tara costa intre 200 si 1000 RON, iar aterizarea pe un aerodrom apartinand Aeroclubului Romaniei costa aproximativ 40 RON. Daca posesorul este afiliat la Aeroclubul Romaniei, in schimbul platii unei cotizatii anuale, acesta beneficiaza de reduceri de pana la 75% pentru taxa de hangarare, de exemplu. Pentru multi posesori de aparate de zbor este preferabil ca aparatele lor sa fie depozitate in hangarele aerocluburilor, acestea fiind pazite, anulandu-se atat nevoia de a se gasi spatii special amenajate pentru depozitarea acestora cat si efortul pe care il presupune transportul aeronavelor pana la terenurile de zbor.



Avion, in loc de BMW

Lucian Drumes, pilot sportiv si detinator al unui motodeltaplan a declarat pentru ZF Transilvania: " L-am luat pentru mine cu scopul de a face zbor de agrement. La un moment dat pot sa il folosesc si pentru a-mi aduce un profit, sa plimb alti oameni contra cost sau pentru a instrui la randul meu alti piloti. Este unul din motivele pentru care am ales tocmai acest model, deoarece poate fi dotat cu flotoare. Ma pot duce cu el pe litoral, la Tarnita sau in alte destinatii turistice unde cred ca as gasi destui clienti". In aceasta situatie se regasesc majoritatea posesorilor de aeronave ultrausoare in sensul ca au investit in ele in special pentru propria satisfactie dar le pot folosi si in scopuri profitabile. Pilotul a continuat prin a spune ca oferta de ultrausoare este mare, fiecare putand gasi ceva potrivit. Acesta a decis sa investeasca intr-unul nou la care beneficiaza de doi ani garantie. In final a optat pentru acest model datorita raportului pret/performante si pret/dotari pe care il oferea. "M-a costat 11000 de euro, in opinia mea o suma rezonabila", la care s-a adaugat transportul din Ungaria de la fabrica. In total investitia totala s-a ridicat la suma de 12.000 de euro iar posesorul se declara multumit de investitie. "Oricum, achizitionarea unui aparat de zbor de agrement nu presupune o investitie prohibitiva dar oamenii cu bani isi iau BMW-uri si jeep-uri adesea doar pentru a epata. Aceasta cred ca este motivul pentru care acest sport este atat de putin dezvoltat la noi in tara. Pur si simplu nu cred ca in Romania exista inca o cultura a zborului" a delarat Lucian Drumes.



Viitorul, aerocluburi private

Aviatia poate fi pana la urma si o investitie care sa aduca satisfactie materiala. Un exemplu in acest sens este faptul ca toate scolile de zbor cu parapanta din tara sunt scoli private, detinute de pasionati ai sportului, lucru usor de inteles data fiind popularitatea in continua crestere a acestei discipline si accesibilitatea ei din punct de vedere strict financiar. Zborul de agrement si de instructie poate deveni in viitorul apropiat o afacere si astfel o buna investitie pe termen lung, un exemplu pozitiv fiind cel al tarilor membre UE. Un alt argument in acest sens este evolutia zborului sportiv si de agrement in tari care au aderat recent la Uniunea Europeana precum Polonia, Slovacia si Ungaria, tari care sunt apropiate Romaniei si din punct de vedere geografic. Concomitent, in aceste tari s-a dezvoltat o infloritoare industrie bazata pe constructia de aparate de zbor in special pentru agrement, firmele constructoare avand cifre de afaceri de milioane de euro anual.

Pe termen mediu si lung, aceasta este si directia de dezvoltare inspre care se indreapta si Romania fapt dovedit si de interesul manifestat in ultimii ani atat de marii constructori de aparate de zbor precum Aerostar care au inceput sa construiasca avioane ultrausoare, cat si de Aeroclubul Romaniei care pare sa se reorienteze incet si spre acest sector al aviatiei care a fost trecut cu vederea dupa 1990. Directorul general al Aeroclubului Romaniei, Constantin Voicu sustine ca Aeroclubul Romaniei sprijina acest demers si cauta solutii clare de reorganizare. "Am cumparat deja patru asemenea ultrausoare in valoare de 50.000 de euro fiecare. Acestea doteaza aerocluburile teritoriale care au sectii de zbor cu motor, iar acest lucru nu poate decat sa ofere noi oportunitati de care sunt interesati atat practicantii acestui sport cat si oamenii cu mijloace financiare interesati de a investi in acest domeniu, un semn ca lucrurile evolueaza in directia buna", spune Constantin Voicu.



Aeroclub serios, cautam sponsor

Aeroclubul Romaniei cauta solutii pentru descentralizarea finantarii aerocluburilor din tara in vederea aderarii la Uniunea Europeana. Directorul general al Aeroclubului Romaniei, Constantin Voicu, a declarat saptamana trecuta, ca propune consiliilor judetene preluarea aerocluburilor din tara pentru a le asigura finantarea dupa integrarea in UE. "Integrarea in Uniunea Europeana va impune o serie de restrictii privind finantarea de existenta pentru intitutiile bugetare cum este si Aeroclubul Romaniei. Facem acum un studiu privind subordonarea aerocluburilor la nivel local si am purtat o discutie pe aceasta tema cu directorii celor 14 aerocluburi", a declarat Voicu. El sustine ca a inceput aceste discutii din timp, tocmai pentru a gasi o solutie convenabila pana la 1 ianuarie 2007. Potrivit lui Voicu, costurile de functionare a unui aeroclub se ridica anual la 3-400.000 de euro. Printre solutiile luate in considerare este si sponsorizarea aerocluburilor de catre oamenii de afaceri din zona. "Exista interes din partea mediului de afaceri, problema in acest caz este ca doar anumite aerocluburi, zone sunt interesante. De exemplu aeroclubul de la Strejnic, Ploiesti este o asfel de zona."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO