Ziarul de Duminică

Cavalerul negru si asasinul alb

Cavalerul negru si asasinul alb
08.08.2008, 19:27 44

Hamletian, tragic, simfonic, wagnerian, nietzschean, perfect, zguduitor, framantat, terifiant... criticii din toata lumea nu au economisit epitetele scriind despre proaspatul Batman (al doilea din seria noua), The Dark Knight... Poate ca entuziasmul este exagerat cu cateva doze, insa el spune ceva despre forta extraordinara a unui film de 152 de minute care nu plictiseste, nu treneaza si, in ciuda unor discrete scapari de logica in raport cu sine insusi, capteaza spectatorul intr-un fel in care niciun Batman si nicio alta ecranizare a unei benzi desenate nu au mai facut-o vreodata. Cu totul altceva decat filmul lui Tim Burton, The Dark Night are suspans si efecte speciale, are un conflict coplesitor si o serie de interogatii mai mult decat amare despre caruselul Binelui si Raului in care se invarte ametitor soarta lumii... Dincolo de bine si de rau, filmul lui Christopher Nolan (avandu-i ca scenaristi pe regizor si pe fratele lui, Jonathan Nolan) beneficiaza insa de o meticulozitate rara si de o amploare a viziunii care emana dragoste si respect pentru cinema. Nolan-ii cantaresc farmaceutic ritmul si substanta povestii, iar rezultatul este devastator din punct de vedere emotional si vizual. Sunt introduse in ecuatie simboluri si arhetipuri, albul si negrul, prapastia raului si capriciile mintii criminale (moneda cu care se joaca periculos procurorul Harvey Dent - cea mai vizibil duala figura a filmului - devine la fel de amenintatoare precum cea aruncata pe tejghea de asasinul din No Country for Old Men sau precum regulile batjocoritoare ale criminalului din Seven), hazardul si (in)justitia. Insa cele mai speciale efecte speciale sunt personajele, sustinute in aceasta poveste intensa prin asemenea interpretari perfecte, incat transfera echilibrul dramatic intr-un registru propriu mai curand teatrului decat unui film de actiune, oricat ar fi el de ambitios si de grijuliu articulat. Adevarata lovitura a lui The Dark Knight este spectacolul interior al protagonistilor sai, care isi continua contorsionarile sufletesti mult peste derularea genericului final... Daca Aaron Eckhart, Gary Oldman, Michael Caine si Morgan Freeman sunt impecabili, Heath Ledger este, cu certitudine, genial, ducand rolul lui Joker in zone pe care nimeni nu s-a gandit vreodata ca le-ar putea atinge, frizand dementa, spectacolul desantat al imoralitatii umane, fragilitatea principiilor, spaima covarsitoare, abolirea regulilor, trauma convertita in apetit pentru distrugere, dar si umorul sardonic si provocarile continue lansate adversarului sau etern, Batman. Joker extrage din toata povestea propriul sau film, ranjind satisfacut cu mainile patate de sange, dupa ce a rascolit inca o data cutele cele mai mizere ale sufletului omenesc, iar daca victoria lui asupra lui Batman include o nuanta dubitativa, superioritatea lui Ledger asupra "adversarului" Bale e clara ca lumina zilei. Asasinul cu fata vopsita in alb, caricatura tragica si absurda a destinului, confisca tot filmul, lasandu-ne un ramas-bun magistral si facandu-ne sa trecem in revista cu infinita nostalgie tot ce a apucat sa faca, dar mai ales ce ar fi reusit de acum incolo Heath Ledger pe ecran. Macar pentru acest recital actoricesc frisonant, momentul de capodopera al unui film foarte bun, alaturati-va milioanelor de spectatori din toata lumea care au transformat The Dark Knight intr-un nou record...

Cavalerul negru / The Dark Knight. Productie SUA, 2008. Regia: Christopher Nolan. Cu: Christian Bale, Heath Ledger, Aaron Eckhart, Maggie Gyllenhaal, Gary Oldman, Michael Caine, Morgan Freeman, Eric Roberts. Premiera: 25 iulie. Distribuit de: InterComFilm Distribution

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO