Ziarul de Duminică

Copilarie neagra, copilarie alba

Copilarie neagra, copilarie alba
21.12.2007, 07:20 293

Nu e Barbie Zone

E un thriller cu papusi pacatoase. Pus in scena cu o desavarsita acuratete fotografica de Catalin Burcea. De altfel, insusi titlul expozitiei, Innosins, e un joc de cuvinte intre "innocence" si "sin" (engl. "pacat"). Sunt fotografii atent regizate, in care personajele umane sunt desfigurate, chipul lor fiind substituit, printr-o photo-shop-erie perfecta, cu cel al unor papusi. Manechinele lui Catalin Burcea sunt asexuate. Sau, mai exact, androgine. Si inexpresive. Standardizate in horror. Precum Chucky, celebra papusa-ucigasa. Atitudinile lor sunt totusi foarte naturale si se circumscriu fie cliseelor americane "gangsta", fie celor ale violentei casnice, uneori cu parfum de incest. Care, toate, se petrec intr-un Bucuresti recognoscibil prin cateva semne discrete, atat de exterior, cat si de interior, dar unul emailat, artificial si igienizat. Aproape clinic (ceea ce, iarasi, da de gandit!). Ici-colo, detalii de decor abia tusate trimit la zone semantice negative, obscure, intunecate. Petele de sange de pe mana si umarul femeii refugiata intr-o cada de baie, un aparat telefonic vechi, comunist, asezat pe consola de deasupra caloriferului, o carte de pe noptiera, al carei titlu, "Viata lui Hitler", abia se ghiceste sau pantofii tipici de "nas" ai gangsterului care fumeaza trabuc, tolanit pe un fotoliu de piele rosie(!) si flancat de doua "gorile" - sunt tot atatea semipreparate de postconsumism servite in vid.
*) Catalin Burcea, Innosins, H'ART Gallery

Contrabanda. Desenata
Absolvent de publicitate si grafica la Cluj, tanarul Botond Ferenczy face contrabanda. Una speciala. Cu copilarie. Fura esantioane din trecut si le transporta pana aici. Pana azi. Pana la noi.
Si ne urca, la fel ca pe niste scolari cuminti, in autobuzul dedicat, in care cele mai gustoase amintiri ale varstei crude reapar pe banda rulanta: Placide et Muzo, dupa aceea Rintintin, apoi, la rand, Pif et Hercule, Rahan, Corinne et Jeannot, Jujube et Gai-Luron, Pamphile et Phileas, profesorul Cancrelat, Roudoudou et Riquiqui... Adica, toata banda. Desenata. One shot a lui Botond Ferenczy este un stop-cadru, o fotograma, doar una din milioanele de pozitii in care el vede lumea. Vorbim, fireste, de lumea aceea in care visul este permis pe toata durata lui.
Pe de alta parte, artistul face si in contra "bande dessinee" (institutia BD sau bede, pe care francezii o alinta a noua arta, cerand sa fie subordonata direct Academiei!). Atunci, e mai mult decat cartoon-ist. El recurge, cand e cazul, si la pop art, si la manga japoneza, si la tehnica iluzionista, si la street art. Bref, baleieaza cu nonsalanta intre urban trendy si children playground, incalcand orice tabu sau interdictie.
Adica, face de toate, doar pentru a crea un spatiu in care sa te poti copilari in liniste.
*) Botond Ferenczy, One Shot, Anaid Art Gallery

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO