Ziarul de Duminică

Dansul ca viata

Dansul ca viata
21.07.2006, 19:01 324

Sunt prieten cu Vava de peste 20 de ani. Si incep sa o suspectez tot mai mult ca vine dintr-o alta lume, unde oamenii au un alt fel de metabolism - este inepuizabila.
Vava este energie pura extrasa din creatia artistica. Iar dansul - ca traire si profesiune - in cazul ei este un fel de asceza. Se hraneste din dans ca sa creeze dansul. Vava este o impletire de masculin si feminin. Interactiunea acestor doua principii este motorul fiintei sale. Subtire, uscata, osoasa, fibroasa, nervoasa, cu niste ochi de taciune ce ard sub sprancenele groase si negre, dar cu un bun-simt ireal, cu o discretie distinsa si cu o modestie de rasa.
Vava Stefanescu este unul dintre cei mai valorosi artisti si oameni pe care i-a dat Romania dupa 1989. Valoarea ei, confirmata international, a fost unul dintre elementele-cheie in victoria generatiilor '69-'71: infiintarea Centrului National al Dansului. Vava a creat si a condus intre 1999 si 2003 faimosul MAD - Centrul MultiArt Dans. In opinia mea, MAD-ul a fost vestitorul CND-ului de azi. Pe langa creatia personala, Vava a mai avut si forta de a fi ctitor si profesor. Pentru ca ea a fost si este obsedata de RESPONSABILITATEA si UTILITATEA actiunilor si creatiei sale. "Orice fac, creez, arat, spun, scriu trebuie sa fie foarte bine conceput, construit si comunicat". Inainte de 1989, dansul contemporan era considerat ilegal, disident si subversiv. Iar dupa, a fost trecut in uitare. Ea si valoroasa ei generatie de dansatori si coregrafi si-au asumat o mare responsabilitate: aceea de a replasa corect arta dansului contemporan intre celelalte arte.
In clasa a patra, Vava intra la gimnaziul Liceului de Coregrafie din Bucuresti. Tatal ei ii spune ca nu merita sa faca dans decat daca va fi (cea mai) buna, pentru ca o asteapta o viata fara bani, plina de sacrificii si privatiuni. Si tot ce i-a spus s-a adeverit intocmai. Intr-o tara in care dansul contemporan a fost mereu desconsiderat, formarea ei s-a petrecut mai mult in afara scolii, datorita unor intalniri fundamentale cu niste oameni de exceptie, care aveau sa-i devina buni prieteni.
Abia la 14 ani a realizat in ce se bagase. Pana atunci facuse dans din instinct. Apoi a inceput sa-si puna intrebari care s-au transformat in probleme ce trebuiau neaparat rezolvate. Rezolvandu-le, a descoperit, pas cu pas, ce este expresia corporala si ce rol are aceasta in raport cu canonul: dansul clasic versus cel contemporan, rigoare si disciplina versus spontaneitate si creatie pura. A inteles astfel ca trebuie sa fuga de dansul clasic si de dogmele sale. Au urmat descoperirea improvizatiei si o lunga perioada legata de jazz si de experimentarea raporturilor corpului cu spatiul.
Ce a fost cel mai greu in tot acest parcurs? "Sa raman autentica in tot ceea ce fac si sa accept ceea ce sunt, cu toate bunele si relele. Ma deranjeaza enorm cand oamenii SE mint si M~ mint, pentru ca asta ma impiedica sa comunic".
Azi a ajuns in punctul in care nu mai vrea NEAP~RAT sa faca ceva. Controleaza foarte bine ceea ce VREA in raport cu ceea ce TREBUIE. Asta ii ofera un sistem foarte stabil si controlul absolut asupra libertatii sale. "Meseria mea este in foarte mare masura viata mea. Dar nu-mi fac planuri marete, merg pas cu pas. Stiu sigur un singur lucru: ca voi mai face multe spectacole. Ceea ce conteaza este inteligenta trairii si calitatea atentiei acestei trairi".
Pentru Vava este foarte importanta investitia de energie, timp si afectivitate in prietenii artistici sau/si personali. "Am avut un noroc fantastic sa-mi gasesc prieteni de foarte buna calitate. Nu i-am cautat, au venit ei asa, la mine. Ei sunt reperele mele, insulele mele, niste zone energetice de care am mare grija".
Vava Stefanescu (21.12.1969 - Ramnicu Sarat, Buzau): dansator, coregraf, regizor, profesor; Liceul de Coregrafie din Bucuresti (1988); UNATC Bucuresti (1994) - sectia Creatie coregrafica, licenta in Arta Teatrala, specializarea coregrafie; bursier al Guvernului Francez pentru master in management cultural "Cooperare artistica internationala" - Universitatea Paris 8 (2004); director artistic (din 2006) al Centrului National al Dansului, Bucuresti; peste 30 de lucrari personale (spectacole de dans contemporan si creatii coregrafice pentru spectacole de teatru si film).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO