Ziarul de Duminică

De la Miclăuşeni la Mogoşoaia – muzica palatelor - GALERIE FOTO

Resonance Quartet la Conacul Tescani

Resonance Quartet la Conacul Tescani

19.08.2010, 23:32 95

Dacă de Palatul de la Mogoşoaia aţi auzit cu toţii, foarteprobabil nu ştiaţi că există un castel de o frumuseţe comparabilăla Miclăuşeni, în nordul Moldovei.
Ideea organizării unui turneu naţional numit "Muzica PalatelorRomâneşti", turneu organizat de Radio România Cultural şi ExcesMusic, prin programul "Oportunităţi la tine acasă", s-aconcretizat, iată, într-un prim program de succes. Cinci seri şicinci palate. Mai precis, la această primă ediţie, Conacul de laTescani (Muzeul Naţional George Enescu - secţia Tescani), Castelulde la Miclăuşeni, Palatul Cuza din Iaşi (Muzeul Unirii), CastelulPeleş şi Palatul Mogoşoaia.
Succesul, rezonanţa acestui prim turneu, ne fac să credem că laanul pot fi descoperite multe alte bijuterii arhitectonice pierduteprin necunoscute colţuri de ţară, care pot fi aduse în luminăintegrându-le într-un astfel de program cultural.
Eroinele acestui prim periplu muzical de nu mai puţin de 1.500 dekilometri parcurşi în nouă zile de turneu aveau să fie membreleResonance Quartet, violonista Ioana Jijian, violista EmiliaRotomeza, flautista Nicoleta Angheloiu şi violoncelista GabrielaBokor alături de iniţiatorul şi moderatorul concertelor, SebastianCrăciun, care a prezentat cele cinci recitaluri publicului cald şidivers care i-a întâmpinat.
Au fost de fiecare dată trei lucrări prezentate în aceeaşi ordine,respectiv Sonata bizantină de Paul Constantinescu, Trio pentruvioară, violă şi violoncel de Jean Francaix şi Cvartetul KV 285 înre major de Mozart. Interiorizării din prima lucrare, publicul i-apreferat umorul şi entuziasmul din Francaix sau limpezimea muziciilui Mozart, perfect asortată apariţiei fermecătoare a muzicienelordin Resonance Quartet.
Cât de important poate fi să descoperim astfel de locuri prinmuzica clasică. Aparent nesemnificativ. Totuşi, unii dintre noisimt tot mai mult nevoia să fie preocupaţi şi de iniţiativecivilizatoare, să-şi amintească de vremurile în care ştirilederizorii de la televizor nu le copleşeau viaţa. Dacă suntem totmai tentaţi să deplângem distrugerile, castelele lăsate înparagină, putem încerca şi să facem ceva pentru a le aduce lalumină pe cele care există, unele dintre ele chiar fiind incluse,teoretic, în circuitul cultural, dar nereuşind să pulseze în ritmulanilor noştri.
Nu avem castele comparabile cu cele de pe Valea Rinului, deexemplu. Totuşi, atâtea câte sunt, merită o soartă mai bună şi ovizibilitate care să ne amintească de dimensiunea spirituală a unuitrecut autohton, la care te poţi gândi relaxat în sonorităţileînvăluitoare ale muzicii de cameră.

OLTEA ŞERBAN-PARAU (n. 12 martie 1969) este muzicolog şi criticmuzical, actualmente redactorul-şef al postului public RadioRomânia Cultural, după ce a condus timp de 7 ani postul particularRadio Romantic. Semnează în continuare rubrici săptămânale înZiarul de Duminică şi Adevărul literar. Activitatea ei publicisticăcuprinde peste 2.000 de articole apărute în presa scrisă,majoritatea pe teme muzicale, sute de emisiuni şi programe de radioşi numeroase emisiuni şi apariţii TV. Este semnatara traducerii şia articolelor privind compozitorii români pentru Larousse -Dicţionar de mari muzicieni, şi responsabilă cu secţiunea muzicalăa Dicţionarului enciclopedic. Este membră a Uniunii Compozitorilorşi Muzicologilor din România. A fost distinsă cu mai multe premii,printre care Premiul pentru Originalitatea Profilului Radiofonic alConsiliului Naţional al Audiovizualului în 2002 şi Premiul pentruPublicistică al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din Româniaîn 2006.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO