Ziarul de Duminică

Designul, Lighting-ul şi Luminiţa/ de Daniel Nicolescu

no title

Autor: Ziarul de Duminica

10.03.2011, 23:12 176

Nu am văzut doctor (chiar dacă înarte plastice) mai vesel, mai curios şi mai proteic decât LuminiţaBatali. E iluminată de un entuziasm sănătos şi îşi urmăreşteproiectele cu o energie senină şi invidiabilă. Predă istoriadesignului şi a scenografiei la UNARTE, istoria designului laUniversitatea "Politehnica" şi susţine un curs de valori plasticela Facultatea de Drept. Este director al fundaţiei Ileana şi acreat primul site al scenografilor români, în 2007, în calitate decurator al Quadrienalei de la Praga. În 2008, a organizat primulconcurs de lighting design de teatru din România.

Potrivit unei scurte autobiografii, "a publicataproximativ două sute de articole în presa de specialitate dinţară, Observator cultural, Dilema, Contrapunct şi, de asemeni,ocazional, în străinătate." Cum veselia (pe care o pomeneam înrândurile liminare) nu e întotdeauna străină de amnezie (cum săpoţi să te bucuri de ziua de azi, când păstrezi în cutele memorieitoate scamele zilei de ieri?), ţinem să-i amintim Luminiţei că asemnat şi zeci de articole (cronică plastică, anchetă, excursurimuzeale etc.) în săptămânalul nostru, Ziarul de Duminică. Lucrupentru care nu avem cum să nu-i fim sincerrecunoscători.

Oricâtar părea de curios, un domeniu atât de atractiv şi ofertant precumdesignul nu şi-a avut, până la apariţia acestui volum*, o istoriepublicată în româneşte. Luminiţa Batali a luat în piept provocarea,dar nu cu sentimentul că umple, în scopuri didactice şi depionierat, un gol temporar, ci că jalonează hotărâtor domeniul.Vocaţia expresiei sintetice, simţul amănuntului revelator, obsesiaacurateţii şi antrenamentul cercetătorului au concurat înrealizarea unei panorame exacte a unuia dintre cele mai dinamicedomenii expresive, în ordine plastică, ale modernităţii.

Situând borna zero a fenomenului în pragulrevoluţiei industriale şi urmând un traseu mozaicat şi complex,autoarea ne poartă prin mişcarea Arts and Crafts, prin Art Nouveauşi Wiener Secession, prin constructivism şi prin isprăvilegeometrizante ale olandezilor de la De Stijl, prin ateliereleşcolii Bauhaus, prin liniile fluide ale vitezei - automobile,streamlining, motociclete şi motorete -, prin designul francez,american, italian sau scandinav, şi ne lasă la Ron Arad, marelearhitect şi designer de origine israeliană, născut în 1951. Parcăprea devreme, pentru că un proiect de o asemenea seriozitate meritasă acopere, negreşit, şi stricta actualitate, de la anii'90 încoace. Despreeforturile de sinteză ale Luminiţei Batali, criticul şi istoriculConstantin Prut spune: "Autoarea ştie să vadă, dincolo deascensiunea şi imensitatea producţiei, care poată să ducă sprederizoriu, ceea ce aduce cu adevărat nou şi durabil creaţia dedesign, înţeles ca o forţă modelatoare, purtătoare de stimulispirituali. Studiul pe care i-l datorăm clarifică multe dintredrumurile şi finalităţile civilizaţiei moderne şicontemporane."

*) Luminţa Batali, Introducere în istoria designului, Editura Fundaţiei Ileana,276 pagini, 54,50 lei

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO